Monday, April 7, 2014

Cuti musim panas


Salam w.b.t.

Maafkan saya kerana sudah lama tidak update di sini. Bukan tidak ada cerita, banyak sebenarnya yang nak dicoretkan. Bukannya tidak ada masa sebab masa tu pun banyak juga. Mungkin diri sendiri yang sentiasa bermalas-malasan agaknya.

Dah 3 minggu rupanya saya 'bercuti' di rumah setelah habis belajar di India. Cuti-cuti Malaysia la katakan..hehe.. Di rumah, rasa masa tu cepat sangat berlalu. Kalau zaman belajar dulu, satu hari pun rasa lama yang amat sebab selalu dok mengadap buku..kut..

Alhamdulillah kami sudah pun selesai mendaftarkan diri dengan JPA, KKM dan MMC. Borang SPA online pun semua dah isi. Tinggal menunggu panggilan temuduga SPA dan kursus induksi (PTM) sahaja.

Banyak dokumen yang perlu disediakan dan disahkan terlebih dahulu sebelum urusan pendaftaran tersebut. Kena la fotostat sijil dan dokumen banyak-banyak buat bekalan masa depan.

Bagi sesiapa yang akan menamatkan pengajian, saya sarankan untuk isi borang SPA online terlebih dahulu. Buat awal-awal lagi bagus sebab bukan kita saja yang grad. Ada ramai lagi graduate dari tempat lain yang pastinya 'memeriahkan' senarai menunggu (waiting list).

Genap sebulan pesawat MH370 hilang dan tidak ditemui sehingga ke hari ini. Ia ghaib terus dan tidak dapat dikesan langsung. Misteri kehilangan kapal tersebut mengundang pelbagai persoalan dan teori serta spekulasi yang pelbagai dari masyarakat kita.

Saya pun hairan, tiba-tiba MH370 hilang terus daripada radar. Mulanya ingatkan pesawat dirampas dan kalau ia benar, memang terbaik la perancangan mereka sampai boleh menghilangkan kapal yang besar tu.

Hari demi hari, macam-macam teori yang keluar. Sampaikan kita pun tak tahu mana satu yang betul. Ia satu konspirasi? Mungkin.

Kalau ditakdirkan Allah penumpang MH370 masih hidup, mereka saja yang boleh memberi jawapan mengenai apa sebenarnya yang berlaku.

Itu satu kisah.

Kita juga sedang menghadapi satu lagi ujian, iaitu perubahan cuaca yang melampau. Suhu panas yang ekstrem menjadi petanda supaya kita kembali ingat kepada-Nya. Sama juga seperti insiden MH370, ia suatu teguran dari Allah kepada kita yang semakin leka dan selesa.

Kita kena muhasabah balik apa yang telah kita lakukan. Semua yang berlaku adalah hasil perbuatan manusia itu sendiri.

Berat rupanya tanggungjawab seorang khalifah ini kan?

Semoga para pemimpin kita dapat menguruskan negara dengan lebih baik. Macam mana la agaknya tidur seorang pemimpin itu. Zahirnya nampak gempak, namun isi hatinya tiada siapa yang tahu.

Wassalam...

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...