Wednesday, September 23, 2009

3 KiSaH BeNaR..

Assalamualaikum...
Salam lebaran diucapkan buat semua..

Selamat Hari Raya Aidilfitri..
Maaf Zahir & Batin..
Minal 'aidin wal faizin.. Kullu 'aam wa antum bikhair.. =)

Akhirnya, habis sebulan berpuasa, kita sambut pula hari kemenangan yang dinantikan. Hampir semua orang cukup gembira menyambut hari raya, dengan baju raya baru, juadah yang enak-enak. Tambahan pula, bagi yang tinggal kat bandar, mesti tak sabar-sabar nak balik kampung. Manakan tidak, suasana beraya di kampung lebih 'hidup', pabila boleh jumpa mak ayah, sanak saudara yang dah lama tak jumpa. Lagi best, kalau semua saudara dapat berkumpul sebumbung, makan bersama, mesti banyak topik yang nak dibincangkan. Kita sama bergelak tawa, yang sudah berkeluarga dengan anak masing-masing, cukup mengggamatkan suasana..

Hmm..

Cukup kot muqadimah post nie..hEe..

Kita berbalik pada 'main story'. Alkisah, mereka yang berada di perantauan pun takkan terlepas untuk menyambut hari raya. Samalah macam kami semua di India nie. Tahun nie, kami beramai-ramai pi beraya kat Mumbai sana. Best sikit sebab dapat beraya dengan orang-orang kedutaan Malaysia. Bertolak pagi ahad, lepas soq a.k.a. sahur.. ( kat sini raya isnin, malaysia raya awal sehari..) Dalam pukul 1pm, dengan selamatnya kami sampai di mumbai. Perjalanan kurang lebih 6 jam.

Oh ya, sambutan hari raya diadakan di Ala Mode Banquet, belakang Ecole Mondiale World School, kat area Juhu. Nak sampai sana cukup menguji kesabaran betoi. Nasib baik sorang member nie ada GPS. Kalau tak, kemungkinan untuk sampai sangatlah tipis.huhu..

Suasana raya agak meriah jugak. Ada sesi bagi duit raya kat budak2 kecik. Punyalah sronok depa dapat duit raya. Ingatkan kami yang masih tak bekerja nie pun dapat jugak, sekali ada had umur la pulak. Tak pa, taun depan ada lagi..hehe..

Juadah raya pun bole tahan. Nasi himpit ada.kuah kacang ada.rendang pun ada..tapi, ada yang kurang nie.mata pun melilau cari..tak da la..mana dia ketupat..? Tapi takpa, nasib baik kuih raya ada..samperit, biskut arab, dan bla bla bla.. ( sekadar menyebutkan beberapa nama ).

Petangnya, kami diundang ke rumah Encik Othman, Timbalan Konsulat Jeneral. Yang nie rumah pertama. Ada 3 rumah nak kena pi. Makan besaq la jawabnya. Kat rumah beliau, ada soto. Orang Johor mesti tau nie. Sedap, sebab dah lama tak makan. Lemang pun ada nak habaq bagi. Dengan rendang ayamnya, cukup untuk 'mencairkan' jiwa mereka2 yang memakannya.. :-)

Rumah kedua, rumah Encik Wan Zaidi, Konsulat Jeneral. Kat sini, hidangannya pun tak kurang hebat. Ada lemang. ( ketupat..? ) Mee bandung pun ada. Macam tau2 la pulak. Tanpa m'bazirkan masa walau sesaat, kami pun menjamu selera. Jarang nak rasa makanan malaysia, free pulak tue. Lagi satu, tup2 ada pulak tapai pulut. Tak semena2, kadar degupan jantung bertambah. Semakin laju jantung berdegup ( tachycardia ). Macam tak percaya, satu tindakan reflek berlaku, tangan ini segera mengambil pinggan lalu memasukkan beberapa tapai untuk dijamah. Mana bole tahan. Dengan sekelip mata, tapai2 yang terhidang lenyap dari pandangan..hehe. Memang betol2 di luar jangkaan.

Seterusnya, kami pergi ke rumah Encik Rosli. Imigresen, hal-hal pasport semuanya di bawah tanggungjawab beliau. Beliau gembira menyambut kedatangan kami. Kami bertukar-tukar cerita, pengalaman dan macam2 lagi. Sebelum berpisah, bergambar beramai-ramai tak dilupakan, tanda kenangan kita bersama.







Esoknya, Selasa, kami berkemas untuk balik ke Karad. Ada kuliah sepatutnya, memandangkan cuti raya cuma sehari. Sebelum balik, kami pergi membeli belah dulu. Banyak juga pasaraya di mumbai nie. Besar2 pulak tue. Ada satu kelainan kat mall di sini. Waktu nak masuk, ramai budak2 kecik local yg masih sekolah rendah tengah tunggu kat luar. Apsal nie..? Mall tutup ka ? terdetik kat hati. Bila nak masuk ja, ada sorang budak nie datang kat saya, cakap2 hindi. Saya tak pedulikan terus ja masuk. Bila masuk saja, punyalah ramai anak2 muda. yang kecik2 depa jalan dlm group. yang pakai lebai pun ada.. yang budak kecik nie cam merayau2 ja dalam mall tue..ada skali tue dok main troli sesama depa, cukup bising la.. Rupa-rupanya, depa nie tak bole masuk dalam mall..DILARANG..sampai pak guard nak kena bawak depa kluaq..bukan apa, memang tak seswai langsung mai kat mall besaq2 nie.lagi baik hampa dok umah ja..kita tengok pun ghasa depa nie cam xdak mak pak ja..huhu..pantang nampak budak kecik, akan ada orang halau depa kluaq..huhu..ntah la.mungkin fenomena biasa kat sini kot..

Malam menjelma, suma dah bersiap nak balik..oh ya, terlupa nak kabo.ada 3 keta yang bawak kami pi mumbai. Kami pun teruskan la perjalanan pulang. Bertolak lebih kurang kul 11 malam camtu ar.hujan pulak tyme tue..agak slow la jugak perjalanan malam tu..

hmm..

Beberapa minit perjalanan, driver kami, En. Shankar perasan yang minyak keta tinggal sikit saja lagi.dengan kata lain, keta HAMPIR KEHABISAN MINYAK..kena cari stesen minyak nie..maka, bermulalah episod pencarian stesen minyak secepat mungkin..dah tengah malam pun..ada lagi ka stesen minyak yang bukak..? saya berfikir. sempat ka nak jumpa stesen minyak, dengan saki baki minyak yang ada.kat luar dah pun sunyi.cuma kadang2 ja ada kenderaan lalu lalang.kami berlapan, termasuk pemandu.

En. Shankar seorang yang dah berumur saya kira..masih kuat memandu.dalam situasi2 mencemaskan, beliau kelihatan begitu tenang.cukup tenang..kereta kami seringkali ditinggalkan di belakang kalau nak bergerak ke mana2..beliau mengatakan tidak suka memandu laju2..cukup cermat beliau memandu.beliau juga agak asing dengan bandar mumbai..

Berbalik kepada misi mencari stesen minyak.andaikata kami tak ketemu, jawabnya kami kenalah bermalam di mumbai dulu, lalu teruskan perjalanan pagi esoknya. En. shankar memandu perlahan-lahan, dengan harapan mencari stesen tersebut.dah lewat malam.beberapa minit mencari, jumpa jugak stesen.tapi, dah pun tutup..huhu..xpa, kita cari lagi.mintak2 sempat..debaran kian memuncak.

En. Shankar kerap bertanyakan penduduk setempat..
" diesel pump kaha kai..? "

Kelihatan beliau begitu berusaha mencarinya.hampir 3 stesen djumpai, tapi satu pun tak bukak..masing2 masih lagi berharap..tambahan pulak, kami HAMPIR SESAT.mujur ada GPS, cukup membantu perjalanan kami..

Selepas hampir sejam mencari, akhirnya kami ketemu jugak stesen minyak yang dicari..Alhamdulillah..Segala puji hanya untuk-Mu..waktu tue dah pun 1 pagi lebih..usaha kami berbaloi jua..

Saya kagum dan terharu dengan en. shankar..beliau begitu bersahaja, tidak menampakkan sebarang tekanan waktu itu.kami bersyukur mendapat beliau sebagai pemandu kami.cukup sabar orangnya.. ('',) saya ada bertanyakan samada beliau sudah makan atau tak..

"kana hogaya..?"
"nehi.."

Terharu dibuatnya.rasa kasihan padanya.masih belum makan, tapi perjalanan masih jauh.dalam perjalanan, beliau ada berhenti untuk minum dan berehat sebentar.itulah yang sebaik-baiknya.


6 jam berlalu, kami selamat sampai ke Karad.lega rasanya.sedikit wang dihulur kepada en. shankar, atas penat lelah, jasa yang takkan kami lupakan. Bohot shukriya..
Apa-apa pun, yang penting semuanya selamat sampai ke universiti. Lepas nie, jadual kuliah perlu dipatuhi, kelas dan buku menanti kita. Cukuplah berseronok sehari dua.

Pengalaman pahit manis yang baru ini takkan saya lupakan. Banyak pengajaran yang saya dapat. Begitu menginsafkan diri yang kerdil ini. Kita manusia hanya merancang, tapi Allah S.W.T. sebaik-baik Perancang. Perancangan Allah itu yang terbaik buat kita. Jadi, kalau diuji, terimalah ia dengan seadanya, muhasabah apa kekurangan, sentiasa berdoa mohon diberi kekuatan menghadapinya. Dia Maha Mendengar, Dia sentiasa dekat dengan kita semua.

Sampai sini dahulu..

Wassalam..

Friday, September 18, 2009

Andainya Rasulullah SAW Bertamu Kerumah Kita

Assalamualaikum wbt
>
>Bayangkan apabila Rasulullah SAW dengan seizin Allah tiba-tiba
>muncul mengetuk pintu rumah kita........ Beliau datang dengan
>tersenyum dan muka bersih di muka pintu rumah kita,
>
>Apa yang akan kita lakukan ? Mestinya kita akan sangat berbahagia,
>memeluk beliau erat-erat dan lantas mempersilakan beliau masuk ke
>ruang tamu kita. Kemudian kita tentunya akan meminta dengan sangat
>agar Rasulullah SAW sudi menginap beberapa hari di rumah kita.
>Beliau tentu tersenyum... .....
>
>Tapi barangkali kita meminta pula Rasulullah SAW menunggu sebentar
>di depan pintu kerana kita teringat Video CD rated 18xxx yang ada di
>ruang tengah dan kita tergesa-gesa memindahkan dahulu video tersebut
>ke dalam. Beliau tentu tetap tersenyum... .....
>
>Atau barangkali kita teringat akan lukisan wanita setengah telanjang
>yang kita pasang di ruang tamu kita, sehingga kita terpaksa juga
>memindahkannya ke belakang secara tergesa-gesa. Barangkali kita akan
> memindahkan lafaz Allah dan Muhammad yang ada di ruang samping dan
>kita meletakkannya di ruang tamu. Beliau tentu tersenyum... ....
>
>Bagaimana bila kemudian Rasulullah SAW bersedia menginap di rumah
>kita ? Barangkali kita teringat bahwa anak kita lebih hafal
>lagu-lagu barat daripada menghafal Selawat kepada Rasulullah SAW.
>Barangkali kita menjadi malu bahwa anak-anak kita tidak mengetahui
>sedikitpun sejarah Rasulullah SAW kerana kita lupa dan lalai
>mengajari anak-anak kita. Beliau tentu tersenyum... .....
>
>Barangkali kita menjadi malu bahwa anak kita tidak mengetahui
>satupun nama keluarga Rasulullah dan sahabatnya tetapi hafal di luar
>kepala mengenai anggota Power Rangers atau Kura-kura Ninja.
>Barangkali kita terpaksa harus menukar satu kamar mandi menjadi
>ruang Solat. Barangkali kita teringat bahwa perempuan di rumah kita
>tidak memiliki koleksi pakaian yang sesuai untuk berhadapan kepada
>Rasulullah SAW. Beliau tentu tersenyum... .....
>
>Belum lagi koleksi buku-buku kita dan anak-anak kita.
>Belum lagi koleksi kaset kita dan anak-anak kita.
>Belum lagi koleksi karaoke kita dan anak-anak kita.
>Kemana kita harus menyingkirkan semua koleksi tersebut demi
>menghormati junjungan kita ?
>
>Barangkali kita menjadi malu diketahui junjungan kita bahwa kita
>tidak pernah ke masjid meskipun azan berbunyi. Beliau tentu
>tersenyum... .....
>
>Barangkali kita menjadi malu kerana pada saat Maghrib keluarga kita
>malah sibuk di depan TV. Barangkali kita menjadi malu kerana kita
>menghabiskan hampir seluruh waktu kita untuk mencari kesenangan
>duniawi.
>
>Barangkali kita menjadi malu kerana keluarga kita tidak pernah
>menjalankan solat sunat. Barangkali kita menjadi malu kerana
>keluarga kita sangat jarang membaca Al Qur'an. > Barangkali kita
>menjadi malu bahwa kita tidak mengenal tetangga-tetangga kita.
>Beliau tentu tersenyum... ....
>
>Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW menanyakan kepada
>kita siapa nama tukang sampah yang setiap hari lewat di depan rumah
>kita. Barangkali kita menjadi malu jika Rasulullah SAW bertanya
>tentang nama dan alamat tukang penjaga masjid di kampung kita.
>Betapa senyum beliau masih ada di situ........
>
>Bayangkan apabila Rasulullah SAW tiba-tiba muncul di depan rumah
>kita......
>Apa yang akan kita lakukan ? Masihkah kita memeluk junjungan kita
>dan mempersilakan beliau masuk dan menginap di rumah kita ? Ataukah
>akhirnya dengan berat hati, kita akan menolak beliau berkunjung ke
>rumah kerana hal itu akan sangat membuat kita kalut dan malu.
>
>Maafkan kami ya Rasulullah.. .......
>
>Masihkah beliau tersenyum ? Senyum pilu, senyum sedih dan senyum
>getir....... .
>Oh betapa memalukannya kehidupan kita saat ini di mata
>Rasulullah

Renung-renungkanlah...

Sunday, September 6, 2009

Fasa 2

Kita sudah pun memasuki fasa 2 Ramadan. Fasa yang dikenali sebagai 'maghfirah', yakni keampunan. Jadi, mohonlah keampunan kepada Allah S.W.T. akan dosa-dosa yang telah kita lalukan. Mintalah kepada Dia dengan penuh keinsafan, sepenuh hati agar kita beroleh keampunan yang diinginkan.

Pada masa sama, muhasabahlah diri kita berkenaan 10 Ramadan pertama yang telah dilalui. Apakah kita berpuas hati dengan amalan-amalan sepanjang masa tersebut ? Adakah kita memanfaatkan sebaiknya fasa 1 yang telah jauh meninggalkan kita itu ? Adakah ada peningkatan dalam segala aspek hidup kita ?

Kita seharusnya sudah mengatur strategi sekarang. Mana yang kurang, kita tambah. Mana yang tak sempurna, kita perbaiki dan perelokkan. Masih ada masa. Namun, kita harus punya kesedaran yang tinggi. Kesedaran untuk berubah.

Kalau dulu, kita jarang buat solat sunat. Solat fardhu yang 5 saja yang diberi jaga. Itupun banyak cabaran bagi sesetengah orang. Pada bulan ini, buatlah perubahan, lakukan solat sunat sekerap yang boleh. Kalau tidak selalu, pastikan sehari sekali dan berterusan. Kalau dulu Al-Quran pun jarang-jarang kita baca. Kali ini, cubalah luangkan masa sedikit untuk membaca kitab Allah tersebut. Sebaiknya, tiap-tiap waktu solat kita baca. Itu lagi baik. Andaikata dulu hanya satu muka sehari, kita sudah pun baca 5 muka sehari kalau dibaca tiap-tiap waktu. Luangkanlah masa walau sedikit, tetapi ISTIQAMAH.

Inilah kata kunci penting dalam ibadat kita seharian. Jika kita beristiqamah dalam beribadat, kita pasti akan terbiasa dan melakukannya setiap hari. Andai amalan sunat kita lakukan walau sekejap tapi berterusan, itulah yang sebaik-baiknya untuk kita amalkan. Amalan yang walau sedikit, tapi sentiasa diulang-ulang itu lebih disukai oleh Allah S.W.T. daripada yang banyak tapi ibarat 'hangat-hangat tahi ayam'. Dalam Surah Hud ayat 112, Allah S.W.T. telah berfirman, ' Maka tetaplah kamu pada jalan kebenaran, sebagaimana yang diperintahkan padamu.'

Jadi, marilah kita ambil kesempatan yang masih ada, untuk menggandakan amalan sunat yang kita terlepas pandang. Amalan fardhu tetap harus kita jaga. Itu wajib. Kalau puasa tapi tak solat tak berguna juga. Amalan sunat ini umpama pelengkap kepada amalan fardhu. Ibarat makan nasi. Nasi putih diibaratkan amalan fardhu. Lauk-pauk pula amalan sunat, yang menambah keenakan nasi putih tersebut. Jadi, kalau malas buat yang sunat, asyik dengan yang fardhu, makan nasi putih saja. Tiada ayam masak merah, ikan 'sweet sour', sambal petai dan sebagainya. Bagaimana ? Pilihan di tangan kita sendiri. Fikirlah sebaiknya. Mungkin ini Ramadan kita yang terakhir. Siapa tahu ? Tiada jaminan kita akan bertemu Ramadan akan datang. Ingat, lapang sebelum sempit, sihat sebelum sakit. Sementara punya upaya dan masa, lakukanlah dengan ikhlas dan berterusan...

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...