Thursday, April 26, 2012

Sifat Anak Yang Soleh

Salam w.b.t.

Setiap dari kita mempunyai ibu dan bapa masing-masing. Mentaati mereka merupakan salah satu tuntutan dalam agama setelah taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Betapa banyak ayat Al-Quran yang menerangkan perihal berbuat baik kepada ibu dan ayah dan melayan mereka sebaik yang mungkin.

Kita disuruh untuk menggembirakan mereka dan meluangkan masa seboleh yang mungkin walau sesibuk mana pun seorang anak itu. Tambahan pula, dengan hanya melihat wajah ibu ayah pun sudah diberikan pahala oleh Allah. Betapa mulianya martabat mereka di sisi Allah.

Pernah tengok video saat-saat seorang ibu itu hendak melahirkan anaknya ?

Saat itu, sang ibu sedang bertarung nyawa antara hidup dan matinya demi kelahiran anak di dunia ini. Sakitnya tidak terperi, kemudian ibu terlantar keletihan seketika untuk mengumpul tenaga sebelum kembali bertarung dan berkorban untuk melahirkan anaknya itu. Kalau anak yang dikandung merupakan kembar, maka kesakitannya berganda, tenaga yang dikerah juga banyak. Sungguh besar ibu berkorban.

Itulah dia pengorbanan ibu. Demi anaknya, dia terus mencuba dan mencuba. Tidak berputus asa.

Allah ada merakamkan peristiwa bersalin ini dalam satu ayatnya daripada surah An-Nahl.

"Dan Allah mengeluarkan kamu daripada perut ibumu dalam keadaan kamu tidak mengetahui sesuatu apa pun, dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, agar kamu bersyukur." (16:78)

Kita dilahirkan dari perut ibu dalam keadaan tidak tahu apa yang berlaku waktu itu. Masihkah ada antara kita yang ingat saat-saat dia dilahirkan...

"Aku ingat lagi macam mana doktor tu tarik keluar kepala aku. Kasar kot dia tarik.."
"Aku pulak sampai kena guna vacuum. Kalau tak lemas ar kat dalam tu.."

Mesti tak ada yang ingat apa yang terjadi semasa dia dilahirkan. Tup tup dah menangis bila ditibai (baca : dipukul/ditampar) oleh doktor.

Bayi yang selamat dilahirkan diberi penglihatan dan pendengaran supaya mereka boleh bertindak balas dengan orang di sekelilingnya. Bila mereka tengok wajah mak ayah, mereka senyum. Tengok pembaca blog nie terus menangis..hehe..gurau ya..

~Gembira rasa hati ini..lalala..~ (kredit)

Sedikit demi sedikit bayi itu semakin alert dengan bunyi-bunyian dan persekitaran barunya.

Ingatlah, kita yang sudah besar panjang ini asalnya bermula dari bayi yang sangat lemah. Apabila sudah meningkat dewasa, giliran kita pula yang harus menjaga ibu ayah sebaik penjagaan yang mereka berikan pada kita.

Sesungguhnya, redha Allah itu terletak pada redha ibu dan ayah. Maka sama-samalah berusaha mendapatkan keredhaan orang tua kita supaya redha Allah turut mengiringi hidup di dunia yang sementara ini.

Monday, April 16, 2012

In The End, It Really Matters


Salam w.b.t.

The future is something that is unpredictable and full of surprise. We will not know what is happening for the next 2 months or next 5 years for example. Even for the next hours in our life, we cannot also expect what will happen.

It is said that one way of predicting the future is by doing some preparation to it, or in the easy understanding, do make a plan for our future to come.

We should have in our mind some rough ideas regarding "What am I going to be in the future ?" We should ask ourselves what we want in the future.

A latest Ferrari Aventador ?

A beautiful wife ?

or

A successful career ?

A generous and beneficial person in the community ?

The choice is in our hands. We have the power to choose which one is our aim in this life. When we know what is our desire in the next 5 years, we should work it out from now by having the plans and implement them. This is our preparation to achieve the goals.

Should the first plan fail, we must have backup plans to make sure the effort is not coming to an end.

It's like solving the jigsaw puzzle. We cannot complete it unless we see the final picture for many times and compare with the pieces. The repetition of seeing the picture serves as reminder for us and determine which pieces to be put in the correct position. The action of putting the pieces correctly requires many trials and errors. It reflects our continuous effort to keep trying until we get what we want at the end. Isn't it?

So my fellow readers, we should think from now what is our status in the future. Not the relationship status, instead what we are gonna be later on. What is our most wanted things to do, what we really want to contribute to the society when we finished our study.

For the working person, although the final picture completed already, sometimes it is good to frame the picture so that it is more attractive to other person. I mean, just make some effort to be a better worker than today, someone who can give inspiration to others in the life.

The message I want to convey in this post, is that we should have our end in mind. Understand ? We should be imagining, what kind of products we want to be in the end.

Whether it is good or bad in the end, it is we ourselves who have to decide it. So start planning and working from today onwards !

Tuesday, April 10, 2012

Habib Ali Al-Jufri di Malaysia


Salam w.b.t.



Salah satu daripada ubat hati adalah bergaul dengan orang-orang soleh dan sentiasa menghadiri majlis-majlis ilmu.

Habib Ali Al-Jufri, nama yang tidak asing lagi dalam kalangan pendakwah antarabangsa. Video ceramahnya saja begitu menarik perhatian, apatah lagi kalau berjumpa secara live.

Program akan diadakan pada esok hari (11 April 2012) di Masjid Hidayah, Taman Melawati.

Sambil mendengar kuliah, sambil belajar bahasa Arab. (",)



Sunday, April 8, 2012

Bersemangat Pada Tempatnya


Salam w.b.t.

Kebangkitan rakyat yang mahukan pemerintahan yang adil merupakan suatu perkara yang harus dipandang serius oleh para pemimpin yang sedang memegang tampuk pemerintahan. Setiap jawatan yang dipegang merupakan amanah yang harus dipikul dengan adil dan penuh rasa rendah diri.

Melihatkan perjuangan golongan muda yang bersemangat mengadakan perhimpunan dan demonstrasi, tiba-tiba teringat pula kepada salah satu movie dari Jerman iaitu Sophie Scholl : The Final Days (Sophie Scholl : Die Letzten Tage). Ia mengisahkan perjuangan Sophie Scholl dan kawan-kawannya untuk menyuarakan penentangan mereka terhadap Nazi Jerman yang berkuasa pada masa itu.




Bezanya, perjuangan mereka adalah secara senyap melalui flyers yang diletakkan di bangunan universiti. Tujuannya supaya para pelajar akan mendapat maklumat yang ingin disampaikan tanpa mengetahui siapa yang menyebarkannya.

Persamaannya, mereka semua terdiri daripada golongan muda. Masing-masing punya tubuh badan yang sihat dan semangat yang tinggi untuk cuba mengubah nasib negara mereka.

Ya, golongan muda-mudi itu kalau disatukan kekuatan mereka ke arah yang sepatutnya dan melalui cara yang betul, tidak mustahil satu perubahan yang berskala gergasi boleh berlaku. Ia sudah pun terbukti di negara-negara yang mana rakyatnya tertindas dan hidup dalam kesusahan.

Masalahnya, ramai antara kita yang masih lagi hanyut dibuai mimpi dan kejayaan semalam yang pastinya akan jadi kenangan semata-mata tanpa diambil sebarang pengajaran untuk melakukan perubahan dalam hidup masing-masing.

Rotan Bukan Sekadar Rotan


Salam w.b.t.

Liga Juara-Juara Eropah sudah hampir ke kemuncaknya apabila 4 pasukan telah pun menempah tiket ke perlawanan separuh akhir yang akan bermula 17 April ini. Semuanya hebat-hebat belaka dan sudah dijangkakan peluang mereka untuk bermain di separuh akhir nanti.

Semestinya para peminat bola akan mula membuat pelbagai ramalan dan andaian tentang perlawanan yang bakal berlangsung. Setiap kemungkinan dikaji dan dibincangkan serta didebatkan mengenai kekuatan dan kelemahan pasukan masing-masing.

Aktiviti qiam (bangun) beramai-ramai pula sesuatu yang tidak asing lagi pada setiap perlawanan lebih-lebih lagi pada saat-saat genting di mana perlawanan yang sengit dijangkakan berlaku.

Bola sepak begitu terkenal di seluruh dunia sehingga menjadi permainan feveret setiap orang. Tapi awas, ada satu lagi bola yang agak berbahaya dan boleh 'membunuh'...

Dub..dab..dub..dab..

Tadaa....


Bola rotan a.k.a. bola takraw

Amacam..? Kegerunan..? hehe

Sebenarnya ini topik utama yang hendak saya kongsikan pada kali ini. Sukan sepaktakraw merupakan salah satu sukan yang juga selalu dimainkan oleh orang ramai. Ia merupakan sukan tradisional di Malaysia yang masih popular sehingga ke hari ini.

Bola takraw yang digunakan juga telah mengalami perubahan demi perubahan sepanjang zaman. Kalau dahulu, rotan asli digunakan untuk menghasilkan bola takraw dan ia begitu keras serta tahan lama. 'Penangan' bola rotan juga begitu dahsyat sehingga boleh mengakibatkan lebam-lebam di kepala..(bukan hiperbola tapi realiti). Namun dengan bola yang keras itulah, daya ketahanan setiap pemain boleh diuji. Kesabaran pun teruji juga.

Bola pada zaman sekarang dijual dalam bentuk bola plastik atau sintetik. Ianya lebih ringan berbanding bola yang menggunakan rotan dan daya gerakannya juga lebih laju. Setiap libasan mungkin boleh mencederakan pemain lawan kalau teknik yang salah digunakan untuk mengambil bola tersebut. Pernah suatu ketika Malaysia bertindak menarik diri pada satu kejohanan kerana penggunaan bola sintetik dikatakan tidak selamat dan boleh mengakibatkan kecederaan pada otak.

Thailand merupakan salah satu saingan negara kita dalam sukan sepaktakraw. Namun berdasarkan keputusan Sukan Sea 2011 yang lalu, kita sudah semakin diatasi oleh negara-negara lain seperti Indonesia. Kekalahan skuad kita kepada Indonesia memberikan satu tamparan yang hebat mengenai mutu permainan sukan tradisi ini yang pada asalnya didominasi oleh Malaysia.

Kekurangan yang ada diteliti dan dibincangkan semula. Bedah siasat mula dilakukan untuk mengenalpasti setiap kelemahan yang ada. Setelah dikaji dan dikaji ternyata kita masih kurang aktiviti penganjuran kejohanan di dalam negara sendiri. Bakat-bakat baru yang ada pula tidak dicungkil sepenuhnya.

Kini, setelah punca dikenalpasti, banyak kejohanan sepaktakraw yang dianjurkan di setiap pelusuk negara. Terkadang di utara, terkadang di selatan. Minggu ini di barat, minggu depan di timur. Begitu aktif usaha yang dilakukan untuk menaikkan kembali mutu permainan sepaktakraw kita. Syabas saya ucapkan kepada semua yang berusaha untuk merealisasikan niat suci ini.

Selepas ini diharapkan sukan takraw tidak di'anaktiri'kan di tempat sendiri dan boleh berdiri sama tinggi dengan sukan bola sepak.

Semoga usaha yang berterusan ini membawa perubahan yang diinginkan dan meningkatkan mutu permainan ke tahap yang lebih baik dari yang sebelumnya. Peminat sukan takraw tanahair begitu mengharapkan sukan ini kembali memberikan sumbangan yang berharga buat negara pada masa akan datang.

p/s : tengok jadual kejohanan yang banyak, rasa macam nak join ja..teringin betul nak main di court..tapi apakan daya, belum dapat peluang tu lagi..balik cuti nanti kena main jugak nie..

Friday, April 6, 2012

Pertembungan tamadun Islam dan Barat


Salam w.b.t.

Ini sejarah kita.
Sama-sama kita ambil pengajaran dari sejarah terdahulu.

video

Glosari :

السباق - perlumbaan سقوط - kejatuhan
الغرب - Barat حرية - kebebasan
اقتصاد - ekonomi الكنيسة - gereja
حرق - bakar الطابعة - mesin pencetak
رخيص - murah الكتب - buku-buku

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...