Wednesday, April 17, 2013

Kacang Walnut dan Kanser


Salam w.b.t.

Nikmat kesihatan yang baik merupakan anugerah yang tidak ternilai harganya. Seseorang yang sihat mempunyai keupayaan untuk melakukan pelbagai jenis aktiviti tanpa sebarang masalah. Apabila kita mendapat sesuatu penyakit, pasti kita akan mengharapkan kesembuhan yang cepat sebab banyak benda yang boleh dilakukan apabila sihat.

Kebanyakan penyakit itu puncanya dari diet atau cara pemakanan kita. Setiap orang harus tahu fakta ini, kerana zaman moden hari ini menyebabkan cara hidup kita semakin berubah ke arah cara hidup Barat. Makanan segera merupakan salah satu 'ketagihan' yang kadangkala menyentap jiwa anak muda, remaja dan tak kurang juga golongan retua..(betul ka ayat aku nie..)

Memanglah makanan segera tu sedap dan menyedapkan. Siapnya pun cepat. Terkadang penulis sendiri pun tewas juga dengan godaan dan cabaran sepanjang perjalanan. Tapi 786 Alhamdulillah syukur juga masih boleh mengawal nafsu yang kadangkala cuba memposesi diri.

Kali ini penulis nak kongsikan salah satu diet yang bagus untuk kita amalkan setiap hari.

Walnut, yang termasuk dalam kategori kekacang merupakan salah satu makanan yang baik untuk kesihatan. Ia mengandungi asid lemak omega-3 (fatty acid omega-3) yang boleh mengurangkan risiko dementia.

Pernah tengok kacang walnut yang telah dikupas kulitnya? Kalau belum lagi, jom kita tengok-tengok dulu bentuknya yang sangat unik. Inilah sebab kenapa penulis ingin berkongsi tentang kacang walnut kali ini.


Cuba teka mana satu cerebrum, gyrus? =)

Lobes of the brain?


Penulis yakin kalian pasti kagum dengan bentuknya yang hampir menyerupai otak manusia. Itulah bukti betapa hebatnya Allah sebagai Pencipta. Maha Suci Allah. Segala Puji hanya Bagi-Nya Tuhan Sekalian Alam. Setiap apa yang Tuhan cipta, pasti ada rahsia supaya manusia berfikir dan mendekatkan diri kepada Sang Pencipta.

Penulis sangat tertarik dengan bentuknya yang unik sehingga kadang-kadang terfikir adakah ia boleh merawat penyakit otak. Dan kajian yang dijalankan menunjukkan ia boleh mengurangkan risiko dementia yang mempengaruhi memori dan personaliti seseorang.

Salah satu khasiat lain adalah kadar antioksida yang tinggi berbanding kekacang yang lain. Ia mengandungi banyak vitamin E yang berfungsi sebagai antioksida untuk menyingkirkan radikal bebas (free radical). Jadi, seseorang itu akan terhindar dari risiko menghidap kanser. Mencegah itu kan lebih baik daripada mengubati.

Kacang walnut juga bagus untuk sesiapa yang ingin menurunkankan berat badan kerana lemak yang berlebihan boleh dikurangkan melalui pengamalan diet kacang ini.

Setiap ciptaan Allah itu ada kelebihannya yang boleh dimanfaatkan oleh kita.

Tidaklah sesuatu itu diciptakan dengan sia-sia melainkan ada rahsia yang harus dicungkil dan dikaji secara berterusan.


Saturday, April 13, 2013

Yiddish 101


Salam w.b.t.

How are you my precious readers? I hope this weekend will give you plenty of quality time to spend with your family or your loved one.

Have you ever come across the word "Yiddish"? Frankly, it is not related to childish or Swedish. It is not a name of a place also. It is a name of a language spoken by Jews in or from central and eastern Europe, originally a German dialect with words from Hebrew and several modern languages.

According to history a long long time ago, the Jews were scattered all over the world when they were chased out of their land previously. Some of them migrated to eastern Europe where they developed a new language quite similar to German language. It is due to the geographical factor maybe, which implement some of German influence in this Yiddish language.

Now let's have a look at few examples of Yiddish as well as German language so that I can give proof to you all regarding those similarities as stated above.

Basic Phrases

                                                                 Yiddish                                   German

1. Good morning.                                  Gut morgn                           Guten morgen
2. Good afternoon.                               A gutn tog                                Guten tag
3. Good evening.                                  A gutn ovnt                           Guten abend
4. Thank you.                                          A dank                                      Danke
5. Sorry.                                                Antshuldik                           Entschuldigung
6. Please.                                                    Bite                                            Bitte
7. Yes.                                                          Yo                                               Ja
8. No.                                                         Neyn                                          Nein


Let's discuss a little bit about how should we pronounce the above words.

German language is pronounced as what is written there. No any change in pronunciation like English.

For example, Guten Abend is pronounced as Gu-ten Ah-Ben. 

While any J alphabet is pronounced as Y. So Ja becomes Ya. Any 'EI' is pronounced like 'AI'. For Nein, we say as Nain. Simple right?

Those are the basic rules in speaking German language. It is not as complicated as Russian language.

Yiddish language also has the same pronunciation rules. Say the words according to the writing.

Thus, Bite is pronounced as Bi-Te, not as Bayt in English language.

Hmmm.. I think it is enough for this time. I'll share other interesting words and phrases next time ok.

See ya.

Have a pleasant weekend..

Wassalam...

Saturday, April 6, 2013

Suatu Pagi di Musim Panas


Salam w.b.t.

Apa khabar para pelawat sekalian? Semoga semuanya berada dalam keadaan yang aman. Peace and no war. Itu yang kita nak dan sedang usahakan. Gelombang pilihanraya yang bakal menjelang menyaksikan masing-masing cuba melancarkan pelbagai jenis 'perang' untuk meraih undi bagi parti mereka.

Kita tinggalkan sekejap hal-hal politik sebab bukan itu yang nak saya ceritakan kali ini.

Tinggal kurang daripada setahun lagi saya akan berada di bumi Karad. Cepat benor masa berlalu tahun demi tahun. Rasanya macam baru 2 jam lepas saya masuk ke kelas Anatomi dengan riang dan terujanya untuk belajar mengenai manusia atau insan yang dikatakan sebagai sebaik-baik ciptaan.

Masa berlalu dengan begitu cepat tanpa kita sedar. Pernah suatu ketika apabila saya pulang bercuti di kampung halaman, ibu saudara bertanyakan sudah berapa lama belajar medik? Saya pun jawablah dah sekian sekian tahun lantas menyebabkan dia terkesima dek cepatnya masa berlalu pergi. Memanglah rasa laju masa bergerak, tapi bagi kami yang bergelar pelajar ini, kadang-kadang satu hari tu rasa lambatnya nak habis. Disebabkan itu la sikap sambil lewa menerpa masuk dalam diri. "Lambat lagi nak final exam nie. Bole berfoyo-foyo dulu.." Nah, bila dah dekat dengan exam menggelabah la jadinya. haha

Sekarang kita sudah pun melalui satu pertiga tahun 2013. Bulan April di Karad merupakan permulaan kepada musim panas yang cukup menguji daya ketahanan mental serta emosi. Ia berbeza dari keadaan di tanahair, di mana di sini ia panas dan kering. Apabila kering tu, makanya debu-debu pun rancak berterbangan di udara pabila sang angin menjalankan tugasnya.

Salah satu solusi yang digalakkan adalah dengan mengamalkan minuman yang sihat dan menyihatkan seperti air kosong, air kelapa yang mempunyai banyak nutrien, dan smoothies. Kita juga boleh mengamalkan minuman air barli yang mempunyai cooling properties.

Elakkan minuman berkarbonat, ais krim dan kopi. ---> Sumber : http://in.lifestyle.yahoo.com/photos/drink-natural-this-summer-slideshow/drink-natural-this-summer-photo--820143632.html

Suasana paginya pula agak berbeza. Dalam pukul 6.10 pagi pun suasananya dah mula cerah dengan kelibat manusia yang mula menjalankan pelbagai aktiviti harian.


Suatu pagi di Karad City.



 Sejuk waktu ni kalau nak tau.

 Kedai pun tak buka lagi.


Disebabkan sudah ada transport, makanya senang la sikit nak bergerak ke hulu ke hilir. hehe

Semoga apa yang diceritakan boleh memberi sedikit gambaran kepada pelawat semua mengenai bumi Karad. Secara ikhlas dari lubuk hati, ia adalah tempat yang sangat sesuai untuk study kerana di sini tempat untuk berbelanja secara pukal tidak banyak. Tambahan pula, suasana kampung yang ada menyebabkan kita lebih dekat kepada alam semulajadi dan boleh menenangkan jiwa yang tidak aman.

Wallahua'laam...

Wassalam...

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...