Sunday, July 31, 2011

Bicara Jantung ?


Salam w.b.t.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

"Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging. Jika ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya. Jika ia buruk, maka buruklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahawa ia adalah hati." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Ada pelbagai pendapat yang mentafsirkan makna sebenar Hati seperti yang disebutkan dalam hadis di atas. Adakah kalimah Qalbu tersebut merujuk kepada Hati yang boleh dilihat secara zahir atau ia merujuk kepada maksud yang lain ?

Mengikut istilah bahasa Arab, Qalbu bermaksud jantung. Ya. Jantung yang dapat dilihat dengan mata kasar kita. Jantung yang mempunyai 4 rongga yang berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh anggota dan organ kita. Itulah apa yang ditafsirkan oleh ulama mengenai kalimah Qalbu tersebut. Apabila jantung mempunyai masalah maka organ dan anggota yang lain turut bermasalah dan tidak akan berfungsi.

Suka juga untuk saya kongsikan satu lagi pendapat ulama berkenaan makna sebenar kalimah Qalbu tersebut. Kata beliau :

"Duduknya 'hati' pada jantung, seperti duduknya 'manis' pada gula dan sepertimana duduknya 'masin' pada garam. Bersifat ia maknawi dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar."

Gula itu menunjukkan sifatnya yang manis. Sesuatu yang tidak dapat dilihat kecuali dirasakan kehadirannya. Letaknya pada gula. Jantung pula berfungsi menunjukkan sifat 'hati'. Yakni perasaan. Kasih, cinta, benci, marah dan sebagainya. Segala macam jenis sifat itu menunjukkan kehadiran 'hati' pada jantung yang dilihat secara zahir, boleh dipegang, disentuh dan ditimbang beratnya. Begitu juga gula dan garam yang boleh disentuh dan dilihat fizikalnya.

Pernah dengar dialog-dialog di bawah ?

Dialog 1 : "Ish, tak dak hati perut langsung ka hang nie..??"

atau

Dialog 2 : "Deme takde hati langsung ke kat budak tu ? hehe "

Kedua-duanya berada pada 2 situasi yang berbeza tapi menunjukkan satu persamaan iaitu bagaimana Perasaan itu cuba diterjemahkan dan disampaikan dengan penggunaan Hati. Mungkin disebabkan itulah simbol Hati seringkali disalahgunakan dan dieksploitasi oleh golongan muda-mudi untuk menterjemahkan perasaan mereka. Hmmm. Tidak kena pada tempatnya tu.

Kalaulah seseorang itu dikatakan tiada hati dan perasaan, secara literalnya boleh kita (baca:saya) katakan dia semestinya tiada jantung juga kan ? (",)

Sama-samalah kita menjaga kesihatan jantung supaya ia sentiasa sihat dan bergaya. Nikmat kesihatan itu sesuatu yang sangat mahal dan tidak ternilai harganya.

Jagalah jantung kurniaan Allah sebaiknya, supaya kita punya 'hati' yang baik untuk diterjemahkan melalui peribadi yang baik juga. Jauhilah sifat-sifat tercela yang boleh merosakkan jantung seterusnya menggelapkan 'hati' kita itu. peace...

Saturday, July 30, 2011

Syahr al-Mubarakah


Salam w.b.t.

Alhamdulillah junior2 baru sudah pun selamat sampai ke Karad Khamis lepas. Semuanya di bawah tajaan JPA dan beberapa orang pelajar persendirian. Majoritinya kaum hawa. NRI Hostel (hostel no.7) nampaknya kembali beseri dan hidup dengan kedatangan mereka selain orang-orang putih yang bermigrasi sementara selama 2 minggu di sini.

Syukur kepada-Nya kerana telah memberikan kejayaan yang cemerlang kepada adik-adik Tahun Satu yang telah berjaya ke Tahun Dua. Semuanya lulus dalam exam dan layak ke tahun berikutnya. =)

Kejayaan demi kejayaan silih berganti, semuanya atas rahmat dan kasih-Nya.

Satu lagi nikmat yang bakal kita hadapi, nikmat menyambut kedatangan Ramadan dan berpuasa pada bulan yang penuh barakah ini. Syukur kerana Allah masih memberikan peluang untuk kita bertemu dengan bulan yang mulia ini.

Pahala digandakan...
Doa diterima...
Bulan Lailatul Qadar yang istimewa...

Semoga Ramadan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya. Niatkan dalam diri, perubahan apa yang ingin dilakukan supaya ada nilai tambah. Tidaklah berada pada takuk yang lama. Semoga amal yang dilakukan dapat diteruskan pada 11 bulan yang berikutnya supaya Allah redha dengan usaha kita. InsyaAllah...

موطني


Salam w.b.t.

One of my favourite song.
Reminding us of the importance to love our country.
Listening to it stimulates my inner spirit, strengthen my enthusiasm.
My beloved country.

video

Translation :

My homeland, My homeland
Glory and beauty,
Sublimity and splendour
Are in your hills, Are in your hills
Life and deliverance,
Pleasure and hope
Are in your air, Are in your Air

Will I see you? Will I see you?
Safe and comforted,
Sound and honored
Will I see you in your eminence?
Reaching to the stars, Reaching to the stars
My homeland, My homeland

My homeland, My homeland
The youth will not tire,
'till your independence
Or they die

We will drink from death
And will not be to our enemies
Like slaves, Like slaves

We do not want, We do not want
An eternal humiliation
Nor a miserable life
We do not want
But we will bring back
Our storied glory, Our storied glory
My homeland, My homeland

My homeland, My homeland
The sword and the pen
Not the talk nor the quarrel
Are our symbols, Are our symbols

Our glory and our covenant
And a duty to be faithful
Moves us, moves us

Our glory, Our glory
Is an honorable cause
And a waving standard
O, behold you In your eminence
Victorious over your enemies Victorious over your enemies
My homeland, My homeland

p/s : Mawtini (موطني) is Palestinian National Anthem.

Thursday, July 28, 2011

A Pre-Ramadan Brief 'Message'


Salam w.b.t.

Reaksi syaitan menjelang Ramadan ketika umat Islam sedang menyiapkan diri untuk menyambut bulan yang penuh barakah tersebut.

Sama-sama kita saksikan dan fikirkan 'senjata' sesuai untuk menangkis serangan 'mereka' pasca Ramadan.


video

Wednesday, July 27, 2011

Hikam 1 - Jangan Bergantung Kepada Amalanmu


Pengenalan

Kitab Hikam merupakan salah sebuah kitab yang ditulis oleh Syeikh Ahmad bin Muhammad Athaillah atau lebih dikenali sebagai Ibn 'Athaillah as-Sakandari. Beliau menulis banyak kitab yang bermanfaat buat umat Islam dan kitab al-Hikam merupakan salah satu daripadanya.

Kitab Hikam menghimpunkan nasihat-nasihat berguna yang boleh diamalkan dalam kehidupan kita. Penyampaiannya oleh Sheikh Ali Jumu'ah iaitu Mufti Besar Mesir begitu menyentuh hati dengan gaya bahasa kitab tersebut yang begitu halus dan menarik.

Sama-sama kita hayati mutiara ilmu yang ditinggalkan oleh Ibnu Athaillah kepada kita melalui kitabnya "al-Hikam al-'Athaiyyah" ini.


video

* Sila senyapkan playlist di bawah sekali sebelah kanan untuk mendengar kuliah ini.

Tuesday, July 26, 2011

The Best Last Paper of Tyrannical Examination


Salam w.b.t.

Praise be to Allah as He is still giving us the blessing so that we can live the world until now. We breathe as long as our heart functions. Respiratory and cardiovascular of 2 most important functions in our life.

We just finished our exam today with Pediatric as the last paper. Although it is next year subject, it is like an exposure for us to take the examination (or test) so that we know what strategies to be applied later on. It's like antigen and antibody reaction. When we are exposed to antigen (harmful substances like dust or allergen) our body will identify it as foreign objects and start to secrete particular antibodies to combat the antigen. It provides immunity to the body. Same situation here but examination should be regarded as good antigen while the good antibody is our attitude and preparation before coming examination.

At last I got the chance to continue watching the Japanese movie : Team Medical Dragon 3 featuring cardiothoracic surgeon Dr. Asada Ryutaro as the main actor. He is so fantastic during operation and his skills are appreciated at world level. Suddenly I have a desire to be like him and I wonder if I could be the one. =) Actually I like kids also and paediatric is also one of my choice other than neurosurgery. But I should pass undergraduate course at first place then I could make a decision later. Let's see which path is the best from Allah.

May our junior get the best result in Ist MBBS which will come out maybe this week. Allaahumma najihnaa fil imtihaan. (",)

Saturday, July 16, 2011

Rumusan Israk Mikraj


Salam w.b.t.

Israk dan Mikraj merupakan antara peristiwa ghaib yang berlaku dengan kuasa Allah. Beriman dengan perkara ghaib merupakan ciri-ciri orang yang beriman.

Berlakunya peristiwa bersejarah ini bukanlah sesuatu yang sia-sia tetapi ia punya makna dan pengajaran untuk menjadi pedoman hidup.

Ia bukti Allah menghargai seorang hamba, betapa kasihnya Dia terhadap hamba-Nya sehingga terpilih untuk melalui perjalanan tersebut.

Ia bukti kekuasaan Allah selaku Pencipta alam ini.


video

Berlapang-Lapanglah Walaupun Sempit


Sekiranya kita menganggap kita yang paling sibuk dalam dunia ini, Maka ketahuilah bahawa masih ramai lagi insan yang berkali-kali ganda sibuk daripada kita. Kata-kata naqib saya yang masih saya ingat sampai hari ini.

Dalam kehidupan seharian, manusia sentiasa dibebani dengan began kerja dan masalah yang pelbagai. Buka sahaja mata apabila bangun dari tidur, segala macam persoalan akan membelenggu diri ini. Mereka yang tiada masalah dalam hidup boleh diibaratkan sebagai tidak normal barangkali. Sedangkan bayi yang kecil itu pun akan menangis apabila terjaga dari tidurnya yang sangat lena, inikan pula mereka yang sudah keluar dari kategori bayi dan menginjak dewasa.

Kalau yang masih bersekolah hidup mereka dipenuhi dengan kerja rumah yang mesti disiapkan di rumah. Bagi yang sudah ke kolej atau universiti, kertas kerja pula yang menanti di samping beberapa tugasan lain. Yang sudah bekerjaya dan berkeluarga juga ada cabarannya tersendiri.

Walau sesibuk mana pun kita, janganlah ia dijadikan alasan untuk menghalang kita beribadah kepada Allah. Paling tidak rutin yang dilakukan setiap hari hendaklah diteruskan dan lagi bagus kalau ditambah sedikit demi sedikit supaya ada penambahbaikan. Kalau hendakkan markah lebih, kenalah buat lebih. Bukan buat sekadar cukup makan sahaja.

Janganlah kesibukan kita itu menghalang kita untuk bertadarus Al-Quran walaupun beberapa ayat sahaja dalam sehari. Jangan disebabkan banyaknya kita menghafal ilmu-ilmu fardhu kifayah menyebabkan kita lalai untuk menghafaz surah-surah dalam Al-Quran.

Masa itu ibarat pedang, dan ia akan menetak sesiapa yang tidak menggunakannya untuk memotong. Masa itu sememangnya cukup buat kita. Cuma kita yang harus pandai mengagihkan masa supaya istilah 'tiada masa' itu tidak akan punya peluang untuk diucapkan oleh lidah ini.

Ramadan pun semakin menghampiri. Jadi jom kita sama-sama buat persiapan yang cukup untuk menyambut Ramadan supaya kita akan lebih bersemangat dan dapat mengekalkan momentum pada bulan yang diberkati itu nanti.

P/s : Kalau hendakkan stamina yang mantap, kenalah berlatih hari-hari dan berterusan. Barulah tak 'semput'.

Monday, July 4, 2011

Dari Masjidil Haram


Salam w.b.t.

Alhamdulillah dikurniakan kudrat oleh-Nya untuk bernafas sehingga ke hari ini. Baru-baru ini kita baru sahaja menyambut salah satu peristiwa besar dalam kalendar Islam. Apakah peristiwa itchu ??

Peristiwa di mana Allah telah memfardhukan rukun Islam kedua iaitu solat 5 waktu sehari semalam. Apa dia ? Ya betul! Peristiwa Israk dan Mikraj. Sila merajinkan diri untuk buka Al-Quran Surah Al-Israa' ayat 1, di mana ada diceritakan kisah perjalanan Nabi dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa untuk menunjukkan salah satu dari tanda-tanda kekuasaan-Nya.

Kali ini saya hendak kongsikan satu video berkenaan Israk dan Mikraj yang sama-sama boleh kita hayati dan renungkan (bukan termenung). Mungkin ianya akan memberikan satu dimensi baru kepada kita, bagaimanakah pemahaman kita terhadap perisitiwa ini. Adakah pengetahuan kita sudah benar-benar sohih atau masih belum cukup dan perlukan pembacaan lanjut lagi.


video

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...