Tuesday, July 31, 2012

The Virtue of Suhur


Salam w.b.t.

When I was a child years ago, I felt so excited to celebrate the holy month of Ramadan with my family. The feeling was such that, I wished the fasting would lasts throughout the year as I felt the utmost peace both physically and mentally during Ramadan.

The memory of suhur was still intact in my precious God-gifted brain. Around 4 am, my father would wake my siblings and me up to eat something before the azan of Fajr prayer started. My mother would prepare the dishes as fast as possible so that we could make it on time. You can imagine how syahdu the situation is, where during the quietness of the dark night, there were these slaves of Allah who sacrificed their enjoyment of sleep in order to follow the Order of Allah s.w.t.

After we finished the suhur, my father would reminded us to say the fasting's intention (niat puasa). He dictated the lafaz, while we instead of writing it down, would follow his saying words by words. How delighted I was during that moment, as we as one family could be together in the holy month of Ramadan.

Now, I longed for the precious moment to come again. I miss every single minute of the environment when I was a child couple of years ago. I hope Allah would make me live long enough to reach the door of my house so that I can experience the memory once again. =)

There are few hadiths in Sahih Bukhari mentioning the virtues of action of suhur. Let's check it out~~

1. Narrated Anas bin Malik : The Prophet said, "Take Suhur as there is a blessing in it."

2. Narrated Sahl bin Sad : I used to take my Suhur meals with my family and then hurry up for presenting myself for the (Fajr) prayer with Allah's Apostle.

3. Narrated Anas : Zaid bin Thabit said, "We took suhur with the Prophet. Then he stood for the prayer." I asked, "What was the interval between the Suhur and the Adhan?" He replied, "The interval was sufficient to recite fifty verses of the Quran."


Let's grab the benefits of the suhur in this holy month which is approved by the saying of our beloved Prophet s.a.w. One more thing, the suhur differentiates the fasting of Muslim and non-Muslim in such a way to show the beautiful way of Islam's life.


May Allah s.w.t. guide us to be a humble person in this month and the coming months so that the purpose of Ramadan to produce the "Al-Muttaqun" is achieved successfully.

Monday, July 30, 2012

The Reward of Fasting


Salam w.b.t.

"You cannot eat and drink anything throughout the day??" asked one of my batchmate unbelievably one day regarding the fasting (As-Sawm).

"Yes. We can only eat after the sunset.."

The fasting month of Ramadan is another opportunity for us to increase our good deeds and practising the sunnahs of the Prophet Muhammad s.a.w. The act of fasting is not an excuse to be less productive in terms of our work or our study.

Ramadan should be the time for us to focus on how to be a good Muslim now and then. It should be the platform to set a goal and implement it in our life.

In Sahih Bukhari, there is a hadith about the reward of the fasting during Ramadan.

Narrated Abu Huraira :

Allah's Apostle said, "Allah said,'All the deeds of Adam's sons (people) are for them, except fasting which is for Me, and I will give the reward for it.'

Let's make full use of this Ramadan to get the reward as being promised by Him. (",)

Saturday, July 28, 2012

Di Kala Ambang Ramadan




Salam w.b.t.

Segala Puji bagi Allah Tuhan Sekalian Alam. Dengan rahmat dan limpah kurniaNya, kita masih diberikan peluang untuk terus menikmati keindahan dan ketenangan Ramadan yang sedang dilalui. Mudah-mudahan kita sentiasa mempunyai kelapangan masa untuk terus menambah amal pada bulan yang diberkati ini.

Detik kedatangan Ramadan merupakan masa yang sangat ditunggu-tunggu oleh umat Islam kerana pada keesokan harinya, ibadah puasa bakal bermula. Menyambut kedatangan bulan Islam ke-9 dalam kalendar Islam ini, suatu pengalaman yang manis bagi sesetengah orang.

Seminggu berpuasa dirasakan begitu cepat berlalu. Rasanya macam baru semalam sahaja memasuki gerbang Ramadan. Sedang bermimpikah aku? Tidak. Ini betul-betul bukan cobaan...

7 Hari Lalu
Terkenang kembali keberadaan di masjid pada Jumaat malam yang lalu untuk menyambut 1 Ramadan yang dinantikan dengan penuh pengharapan dan rasa syukur. Suasana maghribnya sungguh tenang dengan kehadiran jemaah yang turut ingin mengetahui tarikh permulaan puasa. Damai sungguh malam itu. Ia seperti menantikan tarikh pengumuman keputusan SPM, berdebar-debar, dan penuh keterujaan.

Usai solat maghrib, saya bertanyakan beberapa orang penduduk tempatan hari bermulanya puasa. Esok (Sabtu) atau Ahad. Mereka mengatakan penentuan puasa akan diumumkan selepas solat Isyak, setelah dilakukan usaha mencerap anak bulan terlebih dahulu di beberapa tempat. Semuanya menantikan dengan penuh sabar. Segala kemungkinan boleh berlaku. Kalau ia bermula pada Sabtu, maka ia menyamai permulaan puasa di Malaysia juga.

Selesai Isyak, seorang jemaah mengumumkan kepada hadirin bahawa puasa akan bermula pada hari Ahad (lusa). Semuanya kelihatan berpuas hati kerana teka-teki sudah pun terjawab. Saya kira, mungkin Tuhan ingin memberi peluang lagi kepada sesiapa sahaja untuk melakukan 'persediaan' terakhir pada esok hari sebelum menempuh madrasah Ramadan, medan tempur yang sebenar.

"Yes, ada chance lagi..."

Tiba-Tiba
Keheningan suasana malam di bilik dikejutkan dengan bunyi deringan telefon bimbit sahabat saya yang mengundang persoalan. Siapa pula yang telefon malam-malam ini? Sahabat itu berbual-bual dengan pemanggil sambil mengangguk-anggukkan kepala tanda faham mesej yang disampaikan.

"Mal, esok (Sabtu) puasa la..." kata sahabat itu.

"Owh..ok..kena bagitau yang lain-lain la.."

Sebelumnya, semua sudah mendapat mesej bahawa puasa akan bermula pada hari Ahad. Memandangkan info terbaru mengatakan puasa bermula awal, semua orang harus diberitahu mengenai berita tersebut. Sahabat itu terus menghubungi sahabat-sahabat yang lain dan memaklumkan pengumuman terbaru itu. Kecoh juga jadinya. Nasib baik mereka masih belum tidur, dan ada lagi masa untuk bersahur.

Sebabnya
Menurut salah seorang penduduk tempatan, mereka duduk berbincang semula di masjid selepas Isyak bagi penentuan permulaan puasa. Kira-kira pukul 11 malam, barulah mereka bersepakat untuk memutuskan keesokan harinya sebagai hari pertama puasa di sini. Solat terawih terus dilakukan selepas itu dan beakhir kira-kira 1 pagi.

Keputusan untuk memulakan puasa pada hari Sabtu dilakukan setelah Mangalore, salah sebuah tempat di India mengatakan mereka melihat anak bulan, menurut kata Dr. Kazi, oncologist tempatan. Maka bermusyawarah dan mengambil kata sepakat. Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.

Bersyukur dengan apa yang telah diaturkanNya
Walaupun keputusan yang diambil agak mengejut, ia tidak melunturkan semangat penduduk Muslimnya untuk melakukan salah satu ibadah rukun Islam ini. Tambahan pula, sekarang ini musim hujan di Karad dan sedikit sebanyak memudahkan perjalanan ibadah ini. Allah Maha Kaya.

Itu sahaja coretan kenangan manis menyambut kedatangan Ramadan pada tahun 1433 Hijrah ini. Seronok rasanya dapat menghayati kehidupan di bulan yang penuh barakah ini. Akhir kalam, semoga Ramadan kali ini dimanfaatkan dengan sebaik yang mungkin. Jangan kita sia-siakan peluang yang terhidang ini. Lihat balik 7 hari yang sudah berlalu dan bermuhasabah. Kalau masih kurang berkualiti, masih ada masa untuk melakukan sesuatu. Ayuh manfaatkan masa-masa pada Ramadan ini!

Sunday, July 22, 2012

Sejemput Janggut Setalam Senyuman



Salam w.b.t.

Ketika dalam perjalanan ke hospital, saya berselisih dengan Dr. Usgaonkar, pensyarah subjek Forensic Medicine & Toxicology (FMT) sewaktu Tahun 2 dahulu. Sejurus melihat kelibat saya, beliau lantas bertanyakan sesuatu,

"Mohammad, what's this??" tanya beliau sambil tangannya memegang bahagian dagunya berulang-ulang kali. Tahulah saya apa maksud pertanyaannya itu setelah gaya itu ditunjukkan oleh beliau sambil tesenyum.

"How are you sir?" tanya saya tanpa menjawab persoalan yang dilontarkan itu.

"I'm fine. That's nice. Keep it..keep it..", katanya seraya berlalu meninggalkan saya dengan senyuman yang menyenangkan jiwa ini.

"Thank you sir!"

Rupanya ada juga orang bukan Islam yang memandang sunnah Nabi ini sesuatu yang baik untuk diamalkan. Saya tidak pasti apa sebabnya beliau berkata demikian. Mungkin beliau sedikit terkejut dengan penampilan tersebut kerana jarang juga kami bertemu disebabkan tahun ini kebanyakan masa berada di wad sahaja. Kadang-kadang sahaja ke bangunan kolej sekiranya ada lecture yang boleh dibilang dengan jari dalam seminggu.

Dr. Usgaonkar sudah saya anggap seperti ayah sendiri, mungkin disebabkan faktor umurnya yang sebaya dengan ayah dan sikap ambil berat beliau terhadap kami.

Kebanyakan penduduk Muslim di sini merupakan golongan tabligh yang begitu komited dengan cara dakwah mereka. Sekalipun ada yang kurang menyenangi usaha mereka, kesungguhan mereka itu sudah tentu ada ganjaran dari Allah. Dari segi zahirnya, mereka berjambang lebat dan ada juga yang sekadar menyimpan janggut sebagai usaha mengikuti sunnah yang telah Baginda Rasul tinggalkan kepada kita.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai amalan sunnah ini, apa kata kita sama-sama tonton video di bawah ini supaya kelak tiada alasan yang diberi untuk kita tidak memelihara sunnah yang satu ini. =)




Friday, July 20, 2012

Ahlan Ya Ramadan Kareem!


Salam w.b.t.



Baru mendapat mesej sebentar tadi berkenaan waktu imsak dan waktu berbuka puasa dari seorang penduduk tempatan. Berasa teruja juga hendak mengetahui bilakah bermulanya Ramadan di sini.

InsyaAllah 1 Ramadan di Karad kemungkinan besar bermula Sabtu ini, 21 Julai 2012. Ini menandakan permulaan solat terawih pada malam ini (Jumaat malam). Apa-apa pun, ia akan dipastikan kesahihannya pada malam ini. Sekiranya anak bulan kelihatan, maka esok (Sabtu) bermulanya puasa 1 Ramadan. Jikalau anak bulan agak 'malu' untuk memunculkan dirinya, perlulah dilengkapkan 30 hari Sya'ban. Ia berdasarkan kaedah rukyah dan hisab.

Sekiranya 1 Ramadan bermula pada hari Sabtu, maka ia menyamai permulaan Ramadan di tanahairku Malaysia. Jadi tarikh sambutan hari raya Aidilfitri jatuh pada tarikh yang sama untuk 2 negara ini.

Menyebut mengenai kedatangan Ramadan, rasanya seolah-olah baharu semalam saya menyambut Ramadan 1432 Hijrah. Seakan-akannya kenangan bersolat terawih pada tahun lepas masih segar di ingatan. Bagaimana kami berbuka puasa bersama-sama di bilik, bagaimana kami iftar bersama-sama penduduk tempatan di masjid. Pantasnya masa berlalu. Allah Maha Kaya...

Rasa bersyukur kerana Allah s.w.t. masih memberi izin kepada hambaNya untuk terus bernafas pada bulan yang penuh keberkatan ini. Walaupun seringkali diri ini lalai dari mengingatiNya, semoga kedatangan bulan di mana Al-Quran diturunkan ini menjadi titik tolak untuk melakukan peningkatan ibadah dalam usaha menjadi hamba yang diredhaiNya.

Jadi, di ambang kedatangan bulan puasa ini, mari kita perbaharui azam Ramadan kali ini supaya ia menjadi Ramadan yang paling baik dalam sejarah hidup kita. Memang kelihatannya susah, tetapi sekiranya ia dilakukan secara berterusan dengan sabar, insyaAllah ia akan menjadi darah daging kita, seperti yang disampaikan oleh Ustaz Zainul Asri.



Antara petikan kata-kata dari video di atas yang menarik :

"Kerja rumah nie berat..tapi kita kena buat sebab kita dah takdak masa.."

"Bagi kerja kat anak murid tua..takpa no..redha la..."

"Nie tok guru baik..tak marah..."

"SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK..."

"RAMZAN EID MUBARAK..."

Thursday, July 19, 2012

Nasihat Habib Ali


Salam w.b.t.

Allah itu Maha Pengampun dan sedia mengampunkan dosa hamba-hambaNya sekalipun manusia kerap ingkar dengan suruhannya.

Nafsu itu, sentiasa mengajak manusia melakukan pelbagai perkara jahiliah yang nampak seronok dan melekakan sehingga ibadah kepadaNya dipandang ringan dan membebankan.

Salah satu cara untuk ke syurga adalah dengan tidak melakukan apa yang disukai oleh hawa nafsu, melawan kehendak nafsu yang meronta-ronta inginkan kebebasan dan keseronokan semata-mata.

Sungguh, syaitan yang terhijab dari pandangan itu begitu gigih berusaha menjerumuskan kita ke lembah maksiat dan ke jurang neraka. Maka kita harus melipatgandakan usaha untuk berusaha melorongkan diri ke jalan yang benar, yang membawa kita ke syurgaNya yang cukup indah.

Caranya, bermujahadah meninggalkan maksiat dan meningkatkan ibadah.

Menulis, mengucapkannya kelihatan sungguh mudah. Namun untuk melaksanakannya memerlukan komitmen yang tinggi dan usaha yang berterusan. Niat perlu diluruskan semata-mata keranaNya, bukan sebab orang-orang tertentu, bukan sebab hendakkan perhatian. Ia harus terbit secara ikhlas dari lubuk hati supaya perbuatan yang terhasil juga ikhlas dengan mengharapkan keredhaanNya.

Ingin saya kongsikan satu video buat tatapan semua, terutamanya kita remaja yang berdepan dengan pelbagai cabaran terutamanya nikmat berada dalam zon penuh keselesaan dan kesenangan dunia.

Dengarkan mutiara nasihat oleh Habib Ali Al-Jufri kepada remaja yang sangat berguna.


ps : video ini merupakan perkongsian dari seorang sahabat.
pss : Ramadan semakin menghampiri. Sungguh rindu diri ini untuk bertemu dengannya...

Sunday, July 15, 2012

La Tahzan ya Akhi

Salam w.b.t.

Kehidupan Sentiasa Dihujani Ujian
Hidup ini ada naik dan turunnya, ada pasang dan surutnya. Terkadang kita berasa begitu bersemangat untuk melakukan sesuatu, terkadang kita terkandas di tengah jalan. Ketika bersemangat itu, segalanya mungkin untuk dilaksanakan. Tiada istilah jemu dan penat.

Apabila tiada semangat, segala idea hanya tinggal jadi angan-angan dan tiada penterjemahan melalui perbuatan. Sebab itulah, kita perlu sentiasa memotivasikan diri supaya semangat sentiasa meningkat naik dan mendorong kita melakukan peningkatan amal.

Dunia seorang pelajar tidak akan pernah sunyi daripada kegagalan. Kegagalan itu hanyalah ujian untuk melihat apakah tindakan kita selepasnya, hendak berubah atau tidak. Sebenarnya, kejayaan juga suatu ujian bilamana seseorang itu merasakan sudah cukup selesa dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi hari esok yang lebih mencabar.

Gelap Masa Depan....
Pernah suatu masa dahulu, seseorang mengatakan kepada saya bahawa masa depannya sudah gelap, kerana dia tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti selepas SPM. Dia nyata kecewa kerana sahabat-sahabatnya yang lain berpeluang ke kolej atau ke politeknik sekurang-kurangnya. Padanya, segalanya bagai sudah di penghujung.

Saya cuba memberi semangat kepadanya dan berpesan, rezeki setiap orang itu sudah ditetapkan oleh Allah. Tinggal lagi kita sendiri yang perlu selalu berusaha dan yakin dengan janji-janjiNya.

"Adik, jangan mudah menyerah. Mungkin rezeki adik berada di tempat lain, yang lebih baik sebagaimana yang Tuhan dah susun untuk adik. Adik kena usaha lebih lagi, dan sentiasalah berdoa mohon dipermudahkan urusan oleh Allah. Peluang tu masih ada, cuma masanya belum tiba lagi."

Saya yang mendengar keluhannya, cuma mampu mendoakannya dari jauh agar Allah memberikannya yang terbaik suatu masa nanti. InsyaAllah...

Jangan Bersedih
Firman Allah dalam surah Ali-'Imran, ayat 139 :


"Dan janganlah kamu takut, dan janganlah pula kamu bersedih. Bahkan kamu merupakan orang yang paling tinggi darjatnya sekiranya kamu bertakwa."
- salah satu ayat kegemaran saya.

Apabila memasuki alam kolej atau universiti, suasananya berbeza 360 darjah dari zaman persekolahan dahulu. Sangat-sangat berbeza. Kalau tidak betul-betul sabar, boleh kecundang jawabnya. Saya pernah melalui zaman kegagalan sehingga merasakan kesedihan yang teramat. Namun, saya yakin itu merupakan teguran dari Tuhan agar saya memperbaiki kelemahan dan berubah meningkatkan potensi dalam diri.

It is not at the end of the world, bak kata pepatah orang putih. Walaupun dunia diramalkan kiamat pada Disember 2012, tiada siapa yang boleh mengesahkan kesahihannya. Tiada siapa yang mampu meramal, apa yang bakal berlaku kelak.

Jadi, setiap peluang yang terhidang, harus dimanfaatkan dengan baik. Setiap usaha yang dilakukan, harus diakhiri dengan tawakkal kepada Allah. Dia tempat kita meminta sesuatu yang dihajati, setelah puas berusaha.

Renungan
Akhir kalam, saya akhiri coretan ini dengan satu petikan kata-kata daripada sebuah blog yang tidak asing lagi di abad ini, iaitu Malaikatpakaigucci.

"Akhi, saya tahu it's easier said than done. Dan berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Saya faham sangat tu. Tapi... Apa-apa pon keputusannya nanti, saya harap anda dapat redha dan bersabar dengannya. Keputusan baik pon satu ujian, keputusan yang tak berapa nak baik pon satu ujian juga. Dan samalah, keputusan yang baik tu satu nikmat, keputusan yang tak berapa nak baik tu satu nikmat juga; kalau kita ni hambaNya yang bersyukur dan melihat setiap sesuatu tu adalah tarbiyah dari Dia.

Saya harap sangat anda dapat jadi manusia yang Nabi SAW sebut dalam sebuah hadith:

"Hairan sungguh urusan orang mukmin itu, semua urusannya baik belaka; perkara ini tidak akan didapati dalam diri seseorang kecuali pada orang mukmin. Iaitu apabila dia mendapat kebahagiaan dia bersyukur dan bersyukur itu baik baginya. Apabila ia ditimpa musibah dia bersabar, dan bersabar itu adalah hal yang baik baginya."
[Riwayat Imam Ahmad]

Senyum.

Dan akhi, Allah berfirman dalam al-Quran:

"Diperintahkan kamu berperang, sedangkan ianya sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu sangat baik bagi kamu (sementara) yang kamu sukai mungkin tidak baik bagi kamu. Dan Allah mengetahui tetapi kamu tidak mengetahui."
[al-Baqarah, 2:216]

Senyum lagi.

Insha-Allah, apa-apa keputusannya, saya yakin itulah yang terbaik untuk anda.

Saturday, July 14, 2012

Shalom!


Salam w.b.t.

Mengikut Concise English Dictionary & Thesaurus :


Hebrew bermaksud The Semitic language of the Hebrews, in its ancient or modern form. 
Semitic pula merujuk kepada Afro-Asiatic subfamily of languages that includes Hebrew, Arabic and Aramaic and certain ancient languages such as Phoenician and Akkadian.

Jadi wujud persamaan antara bahasa Hebrew dan bahasa Arab dari 3 segi disebabkan ia berada dalam kelompok yang sama.

1. Sebutan huruf.
Sebutan huruf dalam bahasa Arab dan bahasa Hebrew hampir serupa. Cuma simbolnya yang mempunyai perbezaan. Contoh :

Hebrew                                                                          Arab
Aleph                                                                              Alif
Beyt                                                                                 Ba
Mem                                                                               Mim
Lamed                                                                            Lam
Ayin                                                                                'Ain

2. Bunyi huruf.
Untuk membunyikan huruf dalam Hebrew, ia memerlukan titik (.), sempang (-) atau huruf T kecil (T). Simbol-simbol ini diletakkan sama ada di atas atau di bawah huruf. Misalnya :

שׂ (left dot) - dibaca sebagai 'sin'.
שׁ (right dot) - dibaca sebagai 'shin'

Bahasa Arab pula memerlukan baris supaya maksud yang ingin disampaikan difahami oleh pembaca. (kitab-kitab Arab lama kebanyakannya tidak mempunyai baris)

3. Cara bacaan.
Bahasa Hebrew dan Arab dibaca dari kanan ke kiri, tidak seperti bahasa Melayu, Inggeris, Hindi dan sebagainya.

Contoh perkataan Hebrew :

1. Shalom - hello.
2. Mah shlomkha? - apa khabar?
3. Ani beseder, todah. - Saya sihat, terima kasih.
4. Ve at(L)/atta(P)? - dan kamu?
5.  Slikha - maafkan saya. (excuse me)
6. Boker tov - Selamat pagi.
7. Erev tov - Selamat petang.

p/s : Sentimen Anti-Semitik seperti yang dilaungkan oleh golongan Zionis sepatutnya bukanlah melambangkan anti-Yahudi semata-mata. Buktinya, lihat sendiri apa maksud semitik.


Ana Akan Berperang di Jalan Allah. Antum?


Salam w.b.t.

Selain musim hujan yang sudah melebarkan sayapnya di segenap ceruk wilayah Bollywood ini, warga Karad sedang berhadapan dengan satu lagi musim yang sangat tinggi aura pembunuhnya ---> musim peperiksaan. Exam mode diaktifkan sejak berminggu-minggu yang lalu dek keberatan subjek yang bakal diuji nanti.

Adik-adik Tahun 1 bakal menghabiskan ujian akhir mereka tidak lama lagi. Ada antara mereka yang sudah pun bebas merdeka ibarat burung-burung yang berterbangan di langit pada waktu petang, bebas lepas tidak terikat dengan sebarang ikatan mahu pun simpulan. Gembira tidak terkata.

Bermula isnin ini, abang-abang dan kakak-kakak pula yang bakal menghadapi 'peperangan' di atas kertas. Debaran sudah makin terasa kerana hari itu bakal tiba jua. Maka sindrom tidur tidak lena pasti akan terjadi walaupun pada zahirnya nampak normal, disebabkan pembacaan yang masih banyak sedangkan masa semakin suntuk.

"Banyak dowh nak study..."


"Tak larat aku nak cover semua..aku tengok yang penting-penting je.."


"Yang nie penting tak? Hang baca tak dulu?"

Dunia perubatan, kalau sedikit memang pelik dan ajaiblah... Sebab itu bukunya tebal-tebal belaka, kerana mereka yang berada dalam bidang ini, merupakan insan terpilih. Pekerjaan yang melibatkan nyawa ini, bukan tugas yang suka-suka dan dipandang ringan.

Berada di tahun akhir bunyinya menyeronokkan kerana bakal menamatkan zaman belajar, namun kesusahan dan cabarannya menggunung tinggi. Pertama, silibusnya yang tersangat banyak dan mengelirukan. Kedua, harapan yang disandarkan kepada kita oleh junior dan ahli keluarga yang ingin melihat kejayaan kita.

Walaupun begitu, diri ini kembali merenung dan berfikir, sebab apa aku study banyak-banyak? Sebab nak lulus periksa? Atau sebab nak amalkan apa yang aku dapat di sini supaya orang lain juga boleh dapat manfaatnya. Dan jawapan kedua itulah pilihanku.

Kata seorang akhi sewaktu pertemuan kami dahulu, kita penuntut ilmu ini kena tetapkan niat kita belajar ini kerana apa. Sudah tentunya untuk mendapat keredhaan Allah. Untuk menjadi hamba yang bersyukur. Bukan untuk dapat markah yang tinggi, walaupun itu menjadi idaman tetapi ia bukanlah prioriti. Ada orang, markah sudah tinggi namun disebabkan tiada rasa syukur, diminta guru memeriksa semula jawapannya dan meminta pertambahan markah lagi. Pening dibuatnya guru tersebut.

Sepatutnya, kita perlukan redha guru tersebut supaya ilmu yang diperolehi lebih berkat, lebih lama di ingatan. Bukannya angka yang tinggi di kertas. Kalau guru redha, ilmu lebih berkat dan perjalanan kita sebagai pelajar menjadi lancar dan mudah. Kalau Allah redha dengan usaha kita, bagaimana agaknya. Sudah pasti Dia akan memudahkan urusan kita sebaik mungkin. Percayalah...

Konklusinya, dalam apa jua yang kita lakukan, niatkan sebagai ibadah kepada Allah. Apa yang dibaca, bukan sebab peperiksaan tetapi sebagai bekalan pada masa akan datang..sebagai bekalan kepada ahli keluarga yang bakal memberi persoalan kepada kita mengenai kesihatan mereka.

Teringat salah satu post di muharikah, kalaulah hidup ini, tiada kesedaran untuk memikirkan Pencipta dan hari akhirat, sudah tentu belajar itu menjadi keutamaan di atas keutamaan di mana sepanjang masa didekasikan kepada belajar, kerja, belajar, kerja yang akhirnya membawa mudarat kepada diri sendiri.

Wallahua'laam....

(latar masa : suatu petang tatkala tidak pergi bermain bola di padang....)

Sunday, July 8, 2012

Saya Tak Akan Membenci Mereka


Salam w.b.t.

Firman Allah S.W.T. dalam Al-Quran :

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..."
(Surah Ar-Ra'd : ayat 11)

Ayat di atas merupakan ayat yang menjadi modal kepada Irshad Manji, seorang penulis kontroversi yang selalu diulang dalam bukunya yang diharamkan penerbitannya di Malaysia iaitu Allah, Kebebasan dan Cinta. Pada mulanya saya agak berminat untuk menghabiskan pembacaan buku tersebut untuk melihat sejauh mana daya pemikiran dan hujahnya yang mengatakan umat Islam harus berubah kerana masalah Islam pada peringkat global adalah pada masyarakat Muslim itu sendiri berasaskan ayat di atas.

Irshad Manji cuba mengetengahkan idea supaya umat Islam melakukan perubahan dengan kebebasan berfikir supaya masyarakat mendapat menfaat dan boleh maju ke hadapan. Antara isu yang dibincangkan adalah soal perkahwinan antara berlainan agama (interfaith marriage) yang menurut beliau dibolehkan setelah mendapat restu salah seorang ulama rujukannya.

Malangnya, saya semakin keberatan untuk menghabiskan pembacaan karyanya itu yang saya anggap agak membuang masa sebenarnya. Kalau ada kelapangan masa, saya akan cuba habiskan juga.

Pengganti
Sebenarnya, ada satu lagi karya yang sangat menarik minat saya untuk membaca dan menghabiskannya secepat mungkin berbanding karya Irshad Manji yang satu itu.

Buku yang saya maksudkan bertajuk : 

"I Shall Not Hate : A Gaza Doctor's Journey on the Road to Peace and Human Dignity."

First published in Great Britain 2011
Paperback edition published 2012

Kemiskinan Bukan Penghalang
Bagi mereka yang ingin mengetahui bagaimana kehidupan di Palestin, buku ini sesuatu yang wajib dimiliki. Ia merupakan catatan kehidupan seorang doktor pakar Obstetrik dan Ginekologi, Dr. Izzeldin Abuelaish yang dilahirkan di Gaza. Beliau merupakan salah seorang pelarian Gaza di Kem Jabalia yang kurang bernasib baik semasa zaman kecilnya.

Beliau hidup dalam keadaan yang serba kekurangan semasa kecil di mana beliau sanggup melakukan apa jua pekerjaan demi mendapatkan wang untuk membantu keluarganya. Memandangkan beliau anak sulung dalam keluarga, segala harapan disandarkan kepadanya oleh ibu dan ayahnya.

Berkat sokongan dan harapan oleh guru-gurunya yang ingin melihat beliau berjaya, beliau menguatkan semangat untuk meneruskan pembelajaran dan mengubah nasib keluarganya kepada keadaan yang lebih baik dan secara tidak langsung membuktikan bahawa anak Palestin juga boleh berjaya walau hidup serba kekurangan.

Membaca kisah hidupnya semasa kecil, saya berasa kagum dengan semangatnya yang tidak pernah luntur untuk terus maju ke hadapan walaupun kadang-kadang, beliau dalam dilema sama ada hendak meneruskan persekolahan atau ponteng kelas dan terus bekerja. Sungguh kuat dan tabah diri beliau.

Terus Menempa Kejayaan
Setelah menunjukkan prestasi yang bagus di sekolah, akhirnya beliau berpeluang melanjutkan pelajaran ke Mesir dalam bidang perubatan. Pada ketika itu, jumlah kuota kepada pelajar Palestin tidak banyak, sekitar 20 orang sahaja merangkumi pebagai bidang.

Selesai menamatkan pengajian di sana, atas minatnya yang mendalam terhadap bidang sakit puan, beliau menyambung pengajian peringkat Diploma di London dalam bidang pengkhususan O&G (Obstetric & Gynaecology).

Doktor Palestin Yang Bekerja di Israel
Beliau merupakan doktor Palestin pertama yang berjaya mendapatkan tempat untuk bekerja di Israel. Kenapa Dr. Izzeldin sanggup bersusah payah mengambil risiko untuk bekerja di negara yang rakyatnya dikatakan tidak berperikemanusiaan itu. Jawapannya, beliau percaya dan optimis, rakyat Palestin dan rakyat Israel boleh bekerjasama dan hidup secara harmoni dan penuh rasa kepercayaan antara satu sama lain.

Maka, beliau sanggup berkorban masa dan tenaga, sekalipun banyak dugaan yang dilalui semasa hendak menyeberangi sempadan Gaza-Israel. Hendak tahu apa dugaannya, kena dapatkan buku ini kerana beliau ada menceritakannya secara terperinci dan menginsafkan sesiapa yang membacanya.

Dugaan Hidup
Ujian demi ujian menimpa Dr. Izzeldin apabila beliau kehilangan 3 orang anak perempuannya dan seorang anak saudaranya apabila kereta kebal Israel membedil rumahnya pada 16 Januari 2009. Tarikh yang mungkin tidak akan dilupakannya sepanjang hayatnya. Kira-kira 4 bulan sebelumnya, beliau kehilangan isterinya akibat leukemia akut.

Sedikit bingkisan ketika kejadian 16 Januari tersebut.



Anak-anaknya yang terkorban ialah Bessan, 21; Aya, 15; dan Mayar, 14. Manakala anak saudaranya pula bernama Noor, 17 tahun. Apabila saya melihat wajah Mayar, saya berasa sedih dan sayu kerana menurut Dr. Izzeldin, Mayar seorang yang cemerlang dalam matematik dan bercita-cita untuk mengikut jejak langkah ayahnya menjadi seorang doktor. Namun takdir Allah melebihi perancangan manusia yang lemah.

Mari Berlapang Dada
I Shall Not Hate, boleh saya kategorikan sebagai priceless item saya kerana Dr. Izzeldin tetap yakin dengan perdamaian yang antara Palestin dan Israel yang disifatkannya 2 kumpulan yang boleh menjalinkan hubungan persahabatan yang akrab. Menurutnya, "Musuh kita adalah sifat sombong kita sendiri. Palestin dan Israel bukanlah musuh antara satu sama lain."

Beliau sendiri sudah membuktikan kerjasama antara Palestin dan Israel tidak mustahil untuk direalisasikan apabila keberadaannya di Hospital Soroka disambut baik oleh doktor-doktor di Israel yang sentiasa memberikan tunjuk ajar dan melayannya seperti manusia yang lain, tidak fanatik kepada agama atau etnik tertentu.

Semoga kebebasan yang diinginkan oleh Palestin akan kunjung tiba suatu hari nanti. InsyaAllah....

p/s : maaf kalau post kali ini sangat panjang. huhu
p/ss : kalau Allah panjangkan umur, teringin hendak berjumpa dengan Dr. Izzeldin Abuelaish suatu hari nanti.

Friday, July 6, 2012

The Reasons


Salam w.b.t.

Sesuatu yang jarang-jarang kita dapat akan menyebabkan kita teruja apabila memperolehinya secara sedar atau pun tidak. Contohnya apabila kita berjaya memenangi peraduan teka bilangan kacang soya anjuran Sinaran Matahari Sdn. Bhd. Walaupun hanya mendapat saguhati, kita berpuas hati kerana segala penat lelah yang dicurahkan selama ini membuahkan hasil dan memotivasikan diri ini pada masa hadapan.

Pengalaman atau peristiwa yang kedatangannya secara berkala juga menyebabkan kita berasa tidak sabar untuk melaluinya. Sambutan hari lahir antara peristiwa yang ditunggu-tunggu dengan perasaan yang berbunga-bunga dan berbuah-buah.

Madrasah Ramadan yang akan datang, bagaimana perasaan anda ketika ini? Adakah skala keterujaan anda berada pada tahap maksimum? Jikalau masih belum, jom kita tengok video di bawah ini dahulu supaya tiada alasan untuk tidak teruja pada bulan Ramadan yang bakal menjengah kehidupan kita. (",)



Thursday, July 5, 2012

Hikam - Hidup Disibukkan Dengan Taat 2


Salam w.b.t

Rejab mencatatkan sejarah Israk dan Mikraj.

Syaaban pula terdapat di pertengahannya malam pengampunan iaitu malam Nisfu Syaaban.

Tidak lama lagi, kita akan menyambut suatu bulan yang penuh barakah, iaitu Ramadan.

Bagaimana persediaan kita sekarang? Sudah bersedia untuk menjadi tetamu pada bulan yang mulia itu?

Sebagaimana seorang penuntut yang melakukan persediaan yang rapi sebelum peperiksaan, maka kita hendaklah ada persediaan yang cukup sebelum menempuh madrasah Ramadan akan datang.

Justeru, bermula dari sekarang, mari sama-sama menanam azam untuk melakukan perubahan pada bulan yang mulia itu, supaya perubahan itu dapat dikekalkan pada bulan-bulan yang mendatang.

Mari hidup dalam ketaatan kepada Allah!




Wednesday, July 4, 2012

Naik Minyak, Naik Darah


Salam w.b.t.

Secara logik akal, negara yang mempunyai hasil petroleum semestinya mampu menjana pendapatan negara yang lumayan dan berupaya menunjukkan pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan. Kenapa? Hari ini kadar penggunaan kenderaan bermotor sangat tinggi di seluruh dunia lalu penggunaan minyak petrol mahupun diesel turut meningkat.

Pembukaan
^ Perubahan harga minyak dunia, menurut seorang senior yang ahli dalam kejuruteraan kewangan, dipengaruhi oleh spekulasi-spekulasi yang diadakan hasil peristiwa-peristiwa besar di dunia. Contohnya, peperangan, bencana alam yang berlaku menyebabkan keluar gosip panas (baca:spekulasi) atau andaian yang sedikit sebanyak mempengaruhi harga minyak di pasaran dunia.

^ Apabila minyak naik harga, maka barang-barang keperluan lainnya turut terkena tempiasnya juga. Bukan sahaja harga barang yang naik, tahap kesabaran para pengguna juga meningkat naik sehingga menyumbang kepada fenomena bom atom yang tunggu masa untuk meledak.

^ Menyentuh isu minyak petrol yang menjadi nadi kepada sesebuah kenderaan, saya kira rakyat Malaysia seharusnya bersyukur dengan harga semasa 1 liter minyak yang dijual. Ada 3 sebab kenapa saya berkata demikian, setelah membuat perbandingan harga dan situasi di India.

1. Harga semasa di Malaysia lebih murah berbanding India.

--> 1 liter petrol yang dijual di sini agak mahal berbanding di tanah air sendiri. Namun rakyatnya masih tetap 'sabar' dan tidak merusuh atau berdemo menuntut itu dan ini. Mungkin mereka berkumpul untuk sebab-sebab yang lain. Maka apabila harga sedikit naik, kumpulan pelajar asing selalu diberikan alasan harga minyak yang tinggi oleh pakcik auto yang mengenakan caj yang mahal untuk perkhidmatannya.

Ingin saya kongsikan harga seliter minyak petrol di beberapa tempat di sini untuk rujukan bersama.


Bangalore    RS 76.40                                           Delhi              RS 67.78
Mumbai       RS 73.35                                           Pune              RS 73.70
Chandigarh  RS 69.66                                          Ahmedabad    RS 72.65
Dehradun     RS 69.10                                          Jammu            RS 71.73
Gandhinagar RS 72.65                                          Kolkata          RS 72.74
Lucknow      RS 72.5                                           Panjim (Goa)   RS 57.47
Pondicherry  RS 67.41                                         Trivandrum      RS 69.53                  
Chennai        RS 72.2                                            Hyderabad     RS 74.89
Jaipur           RS 71.52

*1 Rupee = RM 0.058


2. Harga berbeza mengikut tempat.

--> Memandangkan India sebuah negara yang sangat besar, maka untuk menjangkakan keseragaman harga minyak di semua tempat adalah sesuatu yang agak mustahil. Setiap negeri mempunyai pemerintahannya sendiri, bahasa dan sistem tulisan tersendiri yang ternyata berbeza antara satu negeri dengan negeri yang lain. Senarai harga di atas sudah membuktikan perbezaan mengikut tempat atau negeri. Jadi kalau berada di negeri yang agak maju dan membangun, kenalah sanggup bayar lebih sedikit. 

3. Harga yang tidak stabil untuk jangka masa yang panjang.

--> Harga minyak di sini tidaklah begitu stabil dan sentiasa berlaku kenaikan harga. Kalau minggu ini harganya RS(x), dalam 2-3 minggu kemudian ada kemungkinan harganya berubah kepada RS (x+10). Lebih kurang begitulah pola perubahannya. Namun beberapa hari lepas saya ada terbaca satu kenyataan mengatakan pembekal minyak akan mengurangkan harga minyak sebanyak 2.46 rupee bermula Jumaat, 29 Jun lepas. Harap-harapnya ia boleh membantu mengurangkan beban masyarakat di sini.

Penutup
Bagaimana? Ada rasa tidak percaya? Terkejut? Keliru?
"Believe It..", bak kata abang Dean Cain, hos Ripley's Believe It or Not.

Itulah realiti yang sedang berlaku di sini. Kita sepatutnya bersyukur dengan nikmat yang telah diberikan oleh Tuhan kepada kita. Di Karad, wujud segolongan penduduk yang masih menggunakan kayu api untuk memasak lantaran tidak mampu untuk membeli gas yang mahal. Mereka sanggup bersusah payah mencari kayu api di mana-mana sahaja demi survival keluarga mereka.

Ingatlah, jika kita mensyukuri nikmat yang ada, Allah akan menambah nikmat itu dari jalan yang tidak disangka-sangka. Mensyukuri nikmat bertambah rahmat.

p/s : Ini hanyalah kajian kasar yang masih memerlukan penelitian. Segala kesilapan fakta harap diberitahu.

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...