Friday, April 30, 2010

Apabila Tuhan menunjukkan kemurkaannya

Manusia sememangnya perlukan agama dalam kehidupan. Ia merupakan salah satu fitrah, yang mesti wujud dalam diri. Manusia yang beragama akan mempunyai tujuan hidupnya dan tahu kenapa mereka diciptakan. Kehidupan beragama menjamin hidup yang harmoni. Bagi yang mempertikaikan kewujudan Tuhan, hidup mereka seolah-olah terumbang ambing, tanpa haluan hidup.

Kewujudan Tuhan boleh dirasai bila adanya sifat percaya. Kita percaya wujudnya sang Pencipta alam dan yakin segala tindak tanduk kita sentiasa diperhatikan.


Namun, bila Tuhan sudah mula hilang kepercayaan pada manusia, Dia menghantar sekumpulan malaikat untuk 'menghilangkan' manusia dari muka bumi ini. Inilah tema yang cuba dipaparkan dalam filem Legion. Pada mulanya, Tuhan yakin dengan penciptaan manusia, sifat kasih sayang dapat disemai dan diamalkan antara satu sama lain. Para malaikat sujud dengan ciptaan yang bernama manusia.

Namun, segalanya terus berubah disebabkan tujuan penciptaan itu tak seperti yang diharapkan. Pembunuhan, sikap berpuak-puak, tamak telah menyebabkan Tuhan kecewa, lalu bertindak mengarahkan para malaikat membunuh semua manusia di bumi, apa yang kita boleh katakan sebagai Apocalypse.

Tapi, ada seorang malaikat yang tak mahu ikut arahan yang diberikan, Michael. Dia percaya masih wujud manusia yang berkasih sayang, dan berharap golongan ini diberi peluang untuk hidup. Wujud perselisihan antara Michael dengan seorang lagi malaikat, iaitu Gabriel, yang terus-terusan mendesak Michael supaya taat dengan perintah yang diberikan. Digambarkan satu babak di mana Michael mengatakan manusia telah sesat, dan menjadi tugas malaikat untuk membimbing mereka. Sebaliknya, Gabriel tetap dengan pendiriannya untuk mematuhi perintah dari Tuhan itu.

Peluang untuk menyelamatkan legasi manusia masih ada. Dan ia terletak di tangan sekumpulan manusia di sebuah bar di tengah padang pasir.

Bagaimanakah caranya mereka meneruskan survival manusia di bumi ?
Berjayakah mereka ?
Kalau nak tahu, kenalah tengok cerita nie sampai habis. Nak cerita panjang sangat. Biarlah kalian tengok dan komen sendiri.

**************************************************************
Pertama sekali, hendak saya ingatkan bahawa cerita ini adalah salah satu kisah dalam versi agama Kristian. Kisah ini dimulakan dengan petikan salah satu ayat dari Bible, menggambarkan kemurkaan Tuhan.

Cerita ini juga menunjukkan bahawa golongan malaikat seolah-olah kumpulan yang kejam. Mereka merasuk manusia untuk melakukan kekejaman terhadap manusia yang lain. Sedangkan, dalam Islam, kita yakin bahawa malaikat yang diciptakan dari cahaya ( nur ) mempunyai tugas-tugas tersendiri dan tidak bernafsu, apatah lagi nafsu membunuh.

Ada juga digambarkan malaikat Gabriel dan Michael, menyerupai malaikat Jibrail dan Mikail dalam pemahaman agama kita. Siap bersayap lagi tu. Sememangnya, kita sudah sedia maklum akan trend mereka membuat filem yang berunsur ketuhanan ini. Tengok sajalah filem-filem terdahulu mereka seperti Bruce Almighty, di mana Tuhan digambarkan seperti manusia biasa.

Apa yang saya boleh simpulkan, tak salah kalau menonton cerita ini. Namun, jangan kita percaya dengan apa yang cuba disampaikan. Perlu diingat, jalan cerita dan watak malaikat yang ditunjukkan hanyalah imaginasi mereka sendiri, yakni golongan Kristian. Jangan terus percaya bulat-bulat tanpa kita selidik dahulu kebenarannya.

Saya kira, ada mesej penting dari filem ini. Kasih sayang sesama makhluk sangatlah perlu dititikberatkan dan diamalkan. Nilai bertolak ansur, hormat-menghormati perlu kita amalkan dalam masyarakat. Barulah keamanan dapat kita wujudkan. Sebaliknya, peperangan dan pertumpahan darah semakin berleluasa zaman ini. Nilai-nilai kemanusiaan semakin terhakis. Perpaduan sudah tak kelihatan.

Dengan adanya filem ini, sekurang-kurangnya kita boleh muhasabah diri kita, bagaimana kalau Allah murka dengan umat manusia lalu menghantar tenteranya untuk menghancurkan kita ? Belum tiba hari akhirat, Allah dah pun menghantar azabnya. Na'udzubillahi min dzalik...

Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat nanti...insyaAllah..

Saturday, April 24, 2010

Permulaan kepada kehidupan yang kekal

Akhirnya autopsi selesai juga. Terasa lega la sikit. Setelah hampir 2 minggu kami 'didera' untuk tengok bagaimana para pakcik itu melakukan autopsi, giliran batch lain pula yang sambung legasi perjuangan ini. Semoga kalian berjaya laluinya dengan baik.

Autopsi akan dilakukan terhadap sesetengah kes sahaja. Contohnya kes bunuh diri, kes dibunuh dan kes kemalangan yang mana sebab kematiannya diragui. Autopsi dibuat untuk merungkai keraguan ini dan mengelakkan tanggapan buruk masyarakat. Semasa autopsi, akan ada seorang doktor yang akan memantau perjalanannya dan bertugas memberitahu sebab kematian mangsa. Kalau kematiannya adalah natural disebabkan penyakit contohnya, autopsi takkan dilakukan kerana sebab kematian sudah pun jelas.

Sebelum autopsi dilakukan, kenalah ada mayatnya. Beberapa persiapan harus dibuat. Sebelum tu, perlu ada penyaksian bertulis dari saksi yang melihat sesuatu kejadian itu. Kita panggil ia sebagai Panchanama. Kalau tak ada Panchanama, autopsi takkan dilakukan. Nak dapatkan Panchanama sangatlah memakan masa. Terkadang mayat sudah ada di bilik autopsi, sedia untuk 'dibedah'. Malangnya Pachanama belum ada, terpaksalah menunggu selama beberapa jam lagi. Ditambah pula dengan suasana panas, ia sangat menguji daya ketahanan dan kesabaran seseorang itu.

Yang uniknya di sini, bukan doktor yang lakukan autopsi, tapi pakcik-pakcik yang sudah berpengalaman luas dalam ilmu 'potong-memotong' mayat. Bertahun-tahun juga la pengalamannya. Tak terlawan dengan kami yang pengalamannya tak sampai setahun pun.

Maka, bermulalah sesi memotong. 3 cavity yang harus didedahkan.

1. Thoracic cavity.
2. Abdominal cavity.
3. Cranial cavity.

Pakcik itu melakukan kerjanya dengan begitu cekap sekali. Pantas pergerakan tangannya. Bagi sesetengah kes seperti kes mati terbakar, thoracic dan abdominal cavity pun dah memadai. Tak perlu melihat otaknya. Kalau kes kemalangan, perlu dilihat cranial cavity, kalau-kalau ada pembentukan darah beku di situ.

Kebanyakannya kes mati terbakar, samada bunuh diri atau dibunuh. Ada juga kes lemas dan kes keracunan alkohol. Kes kemalangan yang paling teruk keadaan mayatnya. Sangat menyedihkan. Bagi kes seperti keracunan alokohol, organ seperti perut dan kandungannya, hati, buah pinggang akan diambil dan diawet untuk dilakukan ujian di makmal.

Sebenarnya, bilik autopsi itu tak sebesar mana pun. Agak berhimpit di dalamnya, menambah lagi suasana panas yang sudah sedia ada. Ada antaranya yang cuma sekejap saja berada di dalamnya, pening mungkin. Kalau kurang tahan, boleh keluar mengambil angin di luar sana.

Sesungguhnya, kita manusia nie tak la hebat sangat pun. Sewaktu hidup mungkin kita boleh berbangga dengan apa yang kita ada. Namun ingatlah, saat nyawa sudah terpisah dari badan, jasad yang satu ini tiada gunanya lagi. Sehebat mana pun kita, selama mana pun kita hidup, kalau amalannya sedikit tiada gunanya. Adakah kita sudah sediakan bekalan yang secukupnya untuk menghadapi mahkamah Allah nanti ?

"Dan bawalah bekal, kerana sebaik-baik bekal adalah takwa."
- Al Baqarah : 197

Jangan ingat kita yang masih muda nie, umur masih panjang. Lambat lagi nak mati. Salah tu. Kematian tak mengira usia, muda atau tua. Sentiasalah kita ingat akan kematian supaya kita tahu dan sedar, dunia sekadar persinggahan. Kita hanya diberi pinjaman tubuh badan dan nikmat pancaindera untuk digunakan ke jalan yang diredhai-Nya.

Semasa autopsi, terdetik betapa lemahnya insan ini. Bila nyawa sudah tiada, manusia ibarat 'patung'. Apa saja boleh dilakukan terhadap jasad yang sudah tak bermaya. Ditarik, ditolak seolah-olah sudah tak berharga. Apabila dipahat tengkorak untuk dibuka ruang otak, rasa kesian dan sangat tersiksa mayat itu. Itulah kita manusia yang sangat kerdil di dunia ini.

Sabda Rasulullah S.A.W. :
" Orang yang paling bijak ialah mereka yang selalu ingat akan kematian. "

Semoga hidup kita di dunia ini tak dilalaikan dengan segala macam kesenangan yang bersifat sementara. Ingatlah mati dengan menyiapkan bekalan amal yang secukupnya. Mudah-mudahan, kubur itu menjadi salah satu taman dari taman-taman syurga untuk kita.

Tuesday, April 20, 2010

Anak yatim itu, kasihanilah...




Cuaca di Karad tersangatlah panas sekarang. Kira-kira 42 darjah Celcius. Bahangnya cukup terasa, hinggakan cepat betul keringnya tekak. Hujannya kadang-kadang. Mungkin ini salah satu ujian dari Tuhan.

Firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah, ayat 83 :

"Dan (ingatlah) ketika Kami mengambil janji dari Bani Israel (iaitu) : Janganlah kamu menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat."

Allah sendiri dah berfirman dalam Al-Quran, supaya kita berbuat baik terhadap ibu ayah, saudara mara dan tak lupa juga golongan anak yatim. Betapa anak yatim itu harus dihormati kerana mereka antara golongan yang dimuliakan oleh Allah S.W.T. Sedangkan junjungan besar Nabi kita juga seorang yang yatim.
Anak yatim sememangnya perlukan sokongan yang berterusan dari masyarakat. Mereka sudah kehilangan kehangatan kasih sayang ibu bapa yang sepatutnya dimiliki. Mereka masih beruntung andai punya saudara mara. Namun, kalau hidupnya sebatang kara, masyarakatlah tempat mereka bergantung.Kami bertuah kerana telah diberi peluang untuk melawat salah sebuah rumah anak yatim di sini. Lokasinya agak berdekatan dengan universiti kami. Ia terletak agak jauh dari jalan utama.

Apabila sampai di situ, dapat saya lihat kelibat 2 orang adik kecil yang sedang asyik memerhatikan kami dengan penuh tanda tanya. Mereka pasti hairan dengan kedatangan kami. Kami dibawa masuk ke sebuah bilik yang agak luas. Kelihatan juga ramai anak yatim yang turut berada di blik itu. Kami diberi sedikit penerangan berkenaan rumah anak yatim tersebut.
Menurut pengetuanya, rumah anak yatim ini cuma menempatkan kanak-kanak lelaki sahaja, seawal umur 7 tahun. Kanak-kanak perempuan ditempatkan di lokasi yang lain. Di sini, mereka diajar pelbagai kemahiran untuk menguruskan diri masing-masing dalam kehidupan seharian.
Ada seorang adik di sini, yang sudah berada 4 tahun di rumah anak yatim ini. Manakala seorang adik lagi, kedua ibu bapanya telah mati akibat membunuh diri. Sungguh menyedihkan. Dan bermacam lagi sebab kenapa mereka ditempatkan di sini. Namun saya lihat mereka begitu tabah menjalani kehidupan. Walaupun sudah tiada ibu ayah, mereka masih ada rakan-rakan yang senasib untuk berkongsi segala suka dan duka dalam hidup. Semuanya saling memerlukan, dan menjadi pemberi semangat antara satu sama lain.

Semoga senyuman ini sentiasa terukir di bibir.





Walaupun mereka dilanda seribu satu kesusahan hidup, mereka begitu ceria semuanya. Masing-masing sentiasa tersenyum apabila kami berbual dengan mereka. Ada antaranya bergelak ketawa, dan begitu bersemangat menyanyikan lagu kebangsaan mereka, seolah-olah tiada apa yang perlu dibimbangkan. Agak tersentuh juga diri ini. Kata orang, senyuman itu pengubat segalanya. Kalau kita sentiasa berfikiran positif, dunia akan memandang kita dengan positif juga. Jadi, perlunya kita hiasi diri dengan senyuman, supaya terlerai segala masalah.

Bagi kita yang masih punya orang tua, hargailah mereka selagi mereka masih hidup. Kita tak pasti siapa yang bakal dijemput dahulu oleh-Nya. Lihatlah pada anak-anak yatim itu. Mereka dahagakan kasih sayang orang tua yang tiada galang gantinya lagi. Apa yang penting, kita patut bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan untuk kita.

"Bersyukurlah kepada Allah, jika kamu hanya menyembah kepada-Nya." - Surah Al-Baqarah, 172.

Friday, April 16, 2010

Hargailah Ibumu

Suatu ketika, seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia. Menjelang diturunkan, dia bertanya kepada Tuhan;

"Para malaikat di sini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimku ke dunia, tapi bagaimana caranya untuk saya hidup di sana, saya begitu kecil dan lemah?" si bayi berkata.

Tuhan menjawab:
"Aku telah memilih satu malaikat untukmu,ia akan menjaga dan mengasihimu."

"Tapi di syurga, apa yang saya lakukan adalah menyanyi dan ketawa, ini sudah memadai bagi saya untuk bahgia" demikian kata si bayi.

Tuhan pun menjawab:
"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari, dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan jadi lebih berbahagia."

Si bayi pun bertanya lagi:
"Dan apa yang dapat saya lakukan saat saya ingin berbicara kepada-Mu?"

Sekali lagi Tuhan menjawab:
"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa."

Si bayi pun masih belum puas, dia bertanya lagi:
"Saya mendengar bahwa di bumi banyak orang jahat, siapa yang akan melindungi saya?"

Dengan penuh kesabaran Tuhan pun menjawab:
"Malaikatmu akan melindungimu dengan taruhan jiwanya sekalipun"

Si bayi tetap belum puas, lalu melanjutkan pertanyaannya lagi:
"Tapi saya akan bersedih kerana tidak dapat melihat Engkau lagi."

Dan Tuhan pun menjawab:
"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku. Dan akan mengajarkan bagaimana kamu bisa kembali kepada-Ku, walaupun sesungguhnya Aku sentiasa berada di sisimu."

Saat itu syurga begitu tenangnya, sehingga suara dari bumi dapat terdengar dan si bayi dengan suara lirik bertanya:
"Tuhan..jika saya harus pergi sekarang, bisakah Engkau memberitahuku siapakah nama malaikat di rumahku nanti?"

Tuhan pun menjawab:
"Kamu dapat memanggil malaikatmu......'IBU'...."

"Kenanglah ibu yang selalu menyayangimu..
Untuk ibu yang selalu menitiskan airmata tatkala melihat engkau pergi..
Ingatlah engkau, ketika ibumu rela tidur tanpa selimut demi melihatmu tidur nyenyak dengan dua selimut membalut tubuhmu...
Ingatkah engkau ketika jemari ibumu mengusap lembut kepalamu..?
Dan ingatkah engkau ketika airmata ibumu menitis ketika melihat engkau sakit..?
Sesekali jenguklah ibumu di rumah tempat engkau dilahirkan..
Kembali dan mohonlah maaf kepada ibumu yang selalu merindukan akan senyumanmu..
Jangan biarkan engkau kehilangan saat-saat yang akan engkau rindukan di masa datang....
Ketika ibu telah tiada...
Tak ada lagi yang berdiri menyambutmu didepan pintu..
Tak ada lagi senyuman yang indah...
Tanda bahagia..
Yang ada hanyalah kamar kosong yang tiada penghuninya..
Yang ada hanyalah baju yang digantung dialmari kamarnya..
Tak ada lagi dan tak akan ada lagi yang menitiskan airmata mendoakanmu disetiap hembusan nafasnya..
Kembalilah segera..
Peluklah ibumu..
Yang selalu menyayangimu..
Ciumlah kaki ibu yang selalu merindumu..
Dan berikanlah yang terbaik diakhir hayatnya..
Kenanglah semua cinta dan kasih sayangnya...

(sumber : iluvislam.com)

p/s : Marilah kita sama-sama muhasabah, adakah kita sudah menjadi anak yang taat, seperti mana prihatinnya ibu menjaga kita sedari kita kecil ?

Thursday, April 15, 2010

One more 'terrorist' found

American's 'quiet son' on terrorism charges in Pakistan

"The last time I saw my son he was in his bedroom playing Xbox 360," recalls 42-year-old Hassan. "The next day he just left with a group of friends, then called in the afternoon and said he was somewhere playing basketball."

Aman Hassan Yemer (centre) arriving for a court hearing in Sargodha

It was hardly an alarm bell, an American teenager playing computer games and basketball on a quiet weekend last November, just after Thanksgiving. But 18-year-old Aman Hassan Yemer would not return to his home in Alexandria, Virginia.

Instead, he and four friends surfaced thousands of miles away in Pakistan, where they have since been indicted on terrorism charges.

"I was just amazed by this news," recalls Hassan, who asked the BBC not to use his full name. "He didn't even take any luggage or clothes, so it's kind of hard to swallow."

This is the first interview any of the US-based relatives of the suspects has agreed to.

'Quiet boy'

Hassan, an Ethiopian-born American citizen, insists his son is no terrorist.

"My son is just a quiet, very nice Muslim," he states, when asked whether Aman showed signs of a radical Islamist mentality. "I never, never had signs or symptoms. He's simply a listener and follower type."

Arrested in the north-eastern Pakistani city of Sargodha last December, the suspects were indicted on 17 March of conspiring to commit terror attacks on Pakistani soil, of funding banned jihadist groups, and of conspiring to wage war against a national ally of Pakistan, a reference to Afghanistan. They deny the charges.

An earlier police interrogation report alleged that the suspects, aged between 18 and 25, "were of the opinion that a jihad must be waged against the infidels" and that one of the accused, Ahmed Abdullah Minni, had received instructions via YouTube from a militant recruiter.

After the young Americans went missing, it emerged that one of them had left behind a video expressing radical views.

That is when their families contacted the US authorities. Later, when the families learned that their sons were staying in Sargodha, at the house of a relative of one of the group, they gave the location to the FBI.

"They thought that by going to the FBI, if their kids were in trouble the FBI could help," explains Nina Ginsberg, an Alexandria-based lawyer representing the parents of the suspects.

"We would hope that when families have concerns, law enforcement is the appropriate place to go. In this case it was not."

By disclosing what they knew, the parents hoped the FBI would facilitate the return of their sons to the United States. Even if that meant that they would face American justice. Instead, they now believe the FBI passed on the suspects' location to the Pakistani police.

"We understood that the Pakistanis were unable to locate them, and could not even confirm that they had arrived in Pakistan," says Ms Ginsberg. "And within a very short period of time after... the FBI knew where they were, they had been arrested."

'Torture'

The FBI declined to comment on the case, or to respond to the specific claim that its agents passed on the suspects' whereabouts to the Pakistani police.

A spokesman for the US Attorney's Office for the eastern district of Virginia said prosecutors were still assessing whether a crime had been committed in the United States.

The trial of the Americans commenced behind closed doors last month, and is due to resume in Sargodha on 17 April. If convicted, the defendants could face life in prison, even though the Pakistani police have publicly played down the level of threat they posed.

Following the arrests in December, a Pakistani police source told US network ABC News the young men "didn't know the meaning of jihad".

The police interrogation report claims that in the city of Hyderabad they were turned away from a madrassa linked to Jaish-e-Mohammed, a group classified as a terrorist organisation by the US State Department.

Back in Virginia, families of the accused insist any evidence against them must have been fabricated or obtained through torture. "I believe that," explains Hassan, "because when you see the history of Pakistan on human rights issues, it's the worst place in terms of treating the prisoners."

A spokesman for the US State Department, Andy Laine, told the BBC: "We take seriously all reports of torture, and did raise these reports with the government of Pakistan," adding that US consular officials had visited the suspects nine times in jail.

By e-mail, a Pakistani police source said the allegations had been investigated and found to be "baseless".

But families of the accused feel betrayed by the US authorities, who they allege have placed a higher value on co-operation with Pakistan than on assessing the facts of this case. "My son has become a soccer ball between two teams," complains Hassan. "He's in a bad, bad situation right now."

There remains one obvious question for the father of Aman Hassan Yemer, the alleged teenage militant. If not for jihadist purposes, why does he think his son travelled secretly and without warning to the other side of the world?

"He sent a message through the State Department saying he was sorry - that he'd just left suddenly, without thinking," replies Hassan. "He just followed. And I don't know how they came up with the idea of this kind of charge."

**************************************************************************

This doesn't makes sense right ? On what basis they accuse these people on terrorism charges ? I wonder how many people would be caught later on. I believe this is just a case of misunderstanding. It happens so many times before this. If someone has the features of certain characteristics, they would be labelled as terrorist ? This is totally unfair.

Even my friend who carries the bag resembling the armys', is asked whether he put the bomb inside the bag. Maybe the people are still in the shock condition.


Thus, it is our responsibility to show what Islam is all about. We should tell them, our religion emphasises tolerance with each other. We must prove that Muslim people is not like what they are thinking.

May all of us are given enough strength to spread the beauty of Islam.

Friday, April 9, 2010

Mesej Yang Tersirat

Siapa kata matematik itu membosankan. Susah lagi. Salah tu. Sebenarnya, matematik itu sangat menyeronokkan. Terkadang, matematik boleh digunakan untuk menyampaikan mesej. Tak percaya ? Cuba selesaikan permasalahan ini dan lihat hasilnya.

Permasalahan 1 :
Kembangkan selengkapnya.

√625 – √576 + (5v x 2e) + 2u (1- 1/2) = 0

Permasalahan 2 :
Kembangkan selengkapnya.

1 + (5V+U) (2E+1) – 5V = 2EU

V, E dan U merupakan 3 unknown yang berbeza.

*Kredit pada bro leokid

p/s : dah lama tinggalkan arena maths. rasa rindu pulak nak peningkan kepala dengan nombor.

Thursday, April 8, 2010

Jalannya Yang Pelbagai, Matlamatnya Satu

Membaca, menulis dan mengira - 3 kemahiran asas yang kita belajar sewaktu di sekolah dulu. Kita belajar mengira dalam subjek matematik yang sangat penting dalam kehidupan. Matematik yang juga disebut ilmu hisab begitu diminati ramai, walaupun ada yang kurang senang dengan subjek ini.

Saya sangat sukakan matematik. Bagi saya, nombor-nombor itu sesuatu yang unik dan setiap permasalahannya melatih kita berfikir out of the box, tanpa menjumudkan fikiran. Setiap satunya ada banyak cabang pengiraan, yang menjurus kepada jawapan yang satu.

Saya dapati, matematik ini seolah-olah mencerminkan kehidupan masyarakat Islam itu sendiri. Banyak cara atau method, satu pengakhiran atau jawapan akhir yang sama. Bagaimana ia berkait dengan agama ? Baik. Kita lihat sekarang wujud 4 mazhab yang diasaskan oleh 4 figura yang hebat-hebat. Setiap satunya punya fatwa tersendiri, yang mungkin berbeza antara satu sama lain. Wujud pula kelompok sunnah, dan tak kurang juga kumpulan tabligh. Tarikatnya juga banyak.

Walaupun wujud perselisihan pendapat sesama mereka, tujuan atau matlamat akhir tak lain tak bukan adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T. Kita lihat dan sedar bahawa terkadang kita mempersoalkan kenapa dan mengapa sesuatu hukum itu berubah-ubah. Namun, semuanya ada alasan dan hujah yang tersendiri. Semuanya menjurus kepada pengabdian diri kepada Yang Esa. Matlamat akhirnya sama. Sebab itulah saya kata matematik itu cerminan kepada hidup masyarakat Muslim itu sendiri.

Jadi, walaupun berbeza fahaman, perpaduan ummah itu sesuatu yang tak mustahil untuk direalisasikan. Kuncinya, masing-masing menurunkan ego dan bersedia untuk bersatu. Andai kita saling memaafkan, sudah pasti keamanan dunia dapat dicapai seterusnya Islam dapat dijadikan sebagai Ustaziyatul Alam.

Sunday, April 4, 2010

Cut Them Open With No Mercy

Starting tomorrow, my batch is going to have autopsy session. We are having 10 autopsies to be attended.

This might be a new experience to us, as we are going to see 'life performance' of post mortem.

Before this, I just watch it from the video. Now, the real situation comes. I wonder how the smell of the freshly prepared cadaver would be.

Last time in the dissection hall, we 'met' with the bodies which is preserved in the formalin. The environment is full of the odour of the formalin, a pungent and strong smell. You can see the changes in our face - redness of the eye. Sometimes, tears also come out. It is normal thing that we have to adapt.

This time, situation changes. We have to smell the genuine odour of the non-formalin preserved bodies. It is quite challenging as we have to watch the procedure of cutting open the whole parts of the body cavity. There are 3 cavities to be cut and explored : cranial cavity, thoracic cavity and abdominal cavity. Then, the organ or viscera like stomach are going to be preserved for chemical laboratory test.

We have been told that a girl faint from the previous batch. Who are going to continue the blackout phenomena ? Hmmm... Hopefully, everyone can endure the procedure till the end of the session.

By hook or by crook, everyone has to be present for this autopsy. There should not be any lame excuse for that. Any proxy is prohibited. If we cannot make it, we are not allowed to appear for the examination. What a pity. That's why we should not take things for granted. Everything is very important though.

May we get another 'fun' from this post mortem session. I'm sure everyone is excited to experience this coming event. ('',)

Friday, April 2, 2010

Pig-derived Products

Salam 'alaik...
In our daily life nowadays, it is advised to be aware with all the stuff you are dealing with. For example, what we eat, what we wear and so on. We must emphasize on those things which is sometimes being neglected by us, accidentally or by purpose.

We should not take things for granted.

Otherwise, our life will be full of misery.

I would like to share some infos regarding the products made from the pig, which I received via email. Those products are all around us, whether we concern about it or not.

If I am not mistaken, it had been published in the newspaper. This is just as a reminder for me and all of us, so that we would be more cautious in the future.

( please click on the image for better vision)


The Black Hole Effect

Have you ever heard about the Big Hole..?

I am sure we had learnt about the big hole in science subject, during primary school.

Well, a black hole is a region of space from which nothing can escape from it, including light. Anything passing through it cannot come out of it anymore.

I have a video to share, which bears the black hole-like consequences.

The concept is very easy, but the effect is irreversible and quite scary.


Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...