Thursday, December 29, 2011

Lantunan Mahabbah Perdana


Salam w.b.t.

Sudah seminggu cuti berlalu. Rasanya macam baru semalam saja aku bertolak dari KL ke kampung halaman. Sedar tak sedar jumaat kedua akan dilalui tak lama lagi.

Ingin aku kongsikan satu program yang menarik sewaktu cuti nie. Walaupun macam agak terlewat post tapi aku kuatkan juga semangat untuk gebang kat pelawat semua.

Program apa tu ?
Program Lantunan Mahabbah Rasulillah Perdana.

Bila ?
30 dan 31 Disember 2011 (Jumaat dan Sabtu)

Kat mana ?
Kat Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, Alor Setar, Kedah.

Ada apa kat sana ?
Macam-macam ada. Ada kuliah, persembahan nasyid, forum dan banyak lagi yang bertujuan menyelusuri sirah Rasulullah s.a.w. dan menghayati perjuangan Baginda dalam menyebarkan Islam.

Tak mau cakap banyak, yang nak tau lebih lanjut boleh pi ke alamat ni :
http://www.lantunan-mahabbah.blogspot.com

Penceramah jemputan pun mantap-mantap belaka. Banyak ilmu yang boleh kita dapat nanti.

Jadi jom pakat-pakat kita hadir ke majlis ilmu ini yang sememangnya menjanjikan sesuatu yang bermanfaat buat kita semua.

Sunday, December 11, 2011

Sheikh Sudais and Algerian Child


A true story.
A lesson.
A role model in our life.

It never occurred in the imaginations of one of the Algerian mothers that when she contacted At-Tarbawi, Dr. Mohammaed Ast-Thanwiyy’s weekly show that she will achieve her dream and the dream of her daughter. For she only called to expose her problems to the doctors hoping his opinion would guide her.

She said “I have a young daughter who is 8 years old. She loves Sheikh Sudais a lot and she imitates his recitation so far that she won first place in the Algerian competition in her imitation of Sheikh Sudais of Surat Al-Qiyama. She has gone as far as naming herself the description/clarity of Sudais. She always tells me my dream is to meet sheikh Sudais. She asked me, “mom when will I meet Sheikh Sudais?” And I promised her (that she will meet him) But I am not able to do that. And I told her By Allah, if I had a house to sell it (I would do that) and go with you to Makkah and meet Sheikh Sudais.

She (the mother) proceeded to say that time has passed but what she wanted did not come true. She said to me “mother you have lied! And you will never take me to Sheikh Sudais!” She has now come to a condition where she hates everything even the Quran and I have began to hit her.
The doctor addressed her issue with wonderful guidance. At the end of his talk he sent a letter to Sheikh Sudais that he kindly contacts this child to fulfil her dreams.

When the story reached Sheikh Sudais, he graciously welcomed her (the child) and her mother to Madinah, then to Makkah, at his expense, and he invited them to his house. She recited the Quran in front of him, and she did the Khatm ul Quran dua as he does it. He was deeply touched and he wept with joy and he asked Allah to bless her. He is willing to pay for her studies.

Friday, December 9, 2011

10 Hari Lagi


Salam w.b.t.

Di suatu pagi yang tenang, sekumpulan anak muda sedang dalam perjalanan ke kelas dengan riangnya apabila seorang pakcik bertanyakan salah seorang daripada mereka...

"Kitna bajey?" (Pukui berapa nak..?)

"Das bajey..(Pukui sepuluh pakcik...) sambil tersenyum kegirangan dapat menjawab soalan cepumas tersebut.

'Das' merupakan perkataan Hindi untuk sepuluh manakala dalam bahasa Jerman ia disebut 'Zehn'. (bunyi macam kita sebut Maher ZAIN)

Ada apa dengan sepuluh ?

Angka sepuluh dalam bahasa Arab adalah 'asyaroh' عشرة. Kalimah 'asyaroh' itu sendiri mempunyai kaitan dengan salah satu perayaan atau hari kebesaan dalam Islam.

Na'am. Perayaan hari 'asyura. 'Asyura diambil dari kalimah 'asyaroh yang bermaksud sepuluh dalam bahasa Arab. Jadi 'Asyura disambut pada hari ke-10 dalam bulan Muharram pada setiap awal tahun Hijrah.

Kalau di Malaysia, hari Asyura cukup sinonim dengan bubur asyura atau disebut juga sebagai 'buboq sora' oleh sesetengah orang. Maka hari itu ramailah yang akan memasak bubur asyura dek kerana hendak menyambut perayaan tersebut.

Sebaik-baiknya kita patut tahu apakah kisah di sebalik peristiwa hari asyura itu. Apakah pengajaran yang boleh kita ambil darinya. Adakah kisah asyura mempunyai kaitan dengan umat Islam sehingga hari ini.


1. Ibadah puasa.

Asyura sememangnya mempunyai kaitan dengan salah satu ibadah yang kita lakukan setiap tahun iaitu berpuasa di bulan ramadan. Sebelum disyariatkan puasa di bulan Ramadan, kaum Quraisy dan umat Islam telah pun berpuasa pada hari Asyura setiap tahun. Maknanya puasa pertama umat Islam ialah puasa pada hari asyura itu sendiri.

Narrated 'Aisha :
(The tribe of) Quraish used to fast on the day of Asyura in the Pre-Islamic period, and then Allah's Apostle ordered (Muslims) to fast on it till the fasting in the month of Ramadan was prescribed; whereupon the Prophet said, "He who wants to fast (on 'Asyura) may fast, and he who dies not want to fast may not fast."

Ibadah berpuasa pada hari Asyura merupakan salah satu puasa sunat berdasarkan hadis di atas. Sesiapa yang mahu berpuasa boleh terus berpuasa manakala sesiapa yang tidak mahu tidak usah berpuasa.


2. Hari kebesaran orang Yahudi.

Puasa pada hari Asyura juga dilakukan oleh orang Yahudi. Dalilnya berdasarkan hadis berikut :

Narrated Ibn 'Abbas :
The Prophet came to Medina and saw the Jews fasting on the day of Asyura. He asked them about that. They replied, "This is a good day, the day on which Allah rescued Bani Israel from their enemy. So, Moses fasted this day." The Prophet said, "We have more claim over Moses than you." So, the Prophet fasted on that day and ordered (the Muslims) to fast (on that day).

Narrated Abu Musa :
The day of 'Asyura' was considered as 'Id day by the Jews. So the Prophet ordered, "I recommend you (Muslims) to fast on this day."

Pada hari Asyura, Nabi Musa diselamatkan oleh Allah daripada musuhnya. Ingat lagi peristiwa Nabi Musa dan Bani Israil dikejar oleh Firaun dan bala tenteranya bilamana mereka harus menyeberang Laut Merah. Allah selamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dan ia secara tidak langsung meneruskan kemandirian (yakni survival) Bani Israil di dunia ini. Oleh sebab itu orang Yahudi pun turut berpuasa tanda bersyukur dengan peristiwa itu.(ada perbezaan antara Bani Israil dan Yahudi. InsyaAllah akan dibincangkan pada masa yang lain).


3. Peristiwa Karbala.

Saban tahun pengikut mazhab Syiah akan menyambut hari asyura dengan meratapi kematian Saidina Hussein iaitu anak kepada Saidina Ali, cucu Rasulullah s.a.w. Mereka akan mencederakan badan mereka sebagai bukti kesedihan terhadap peristiwa pembunuhan tersebut yang berpunca dari mereka sendiri.

Sejarah ada menyebutkan bahawa Saidina Hussein dibunuh di Karbala setelah diundang oleh penduduk Iraq yang bersedia menerima Saidina Hussein sebagai pemimpin mereka. Mereka tidak menyokong pelantikan Yazid bin Mu'awiyah sebagai pemimpin yang baru. Sewaktu Saidina Hussein diserang di Karbala, penduduk Iraq yang dipercayai bermazhab Syiah melarikan diri dan tidak menolongnya dalam peperangan. Sejak itu mereka berasa bersalah dengan tindakan itu lalu meratapi kematian Saidina Hussein pada hari Asyura.

Itulah sedikit sebanyak rentetan peristiwa yang mempunyai hubung kait dengan sambutan hari asyura. Apabila kita tahu sejarah sesuatu perayaan itu sambutannya akan menjadi lebih bermakna dan terkesan di hati. Segala ibadah yang dibuat itu bukan hanya ikut-ikutan tapi ada sebab yang kukuh, yang kita tahu, yakin dan berpegang teguh dengannya.

Dengan usaha untuk tahu dan bertanya kenapa, agama Islam yang dianuti itu bukan sekadar ikut-ikutan sebaliknya ada asas yang strong bak kata orang putih.

Wallahua'laam bish showaab...

Saya pohon keampunan dari Allah sekiranya ada kesilapan dalam mengemukakan fakta-fakta di atas.

Sumber rujukan hadis : Sahih Bukhari.

Laa Taghdhob


Salam w.b.t.

Suatu hari ada seorang sahabat berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. Katanya,

"Wahai Rasulullah, nasihatilah aku."

Jawab Baginda, "Janganlah kamu marah." sebanyak 3 kali.

Sabda Baginda lagi,
"Orang yang paling kuat bukanlah diukur dari kekuatan fizikalnya. Tapi adakah dia dapat mengawal kemarahannya.."

Dan salah satu pintu syurga akan dimasuki oleh mereka yang berjaya menahan kemarahannya.

Aku seringkali berfikir. Aku ingin bersama dengan Baginda Rasul di dalam syurga. Aku ingin bersama Baginda. Sungguh.

Namun, adakah aku sudah berjaya menjadi insan yang paling kuat mengikut sabda Baginda??

Wednesday, December 7, 2011

Ya Thobib al-Qolbi

Salam w.b.t.

Post pertama awal Muharram..(walaupun sudah sepertiga Muharram sebenarnya)

Yeay, akhirnya dapat juga update !

Macam budak-budak ja hang nie...

Maaf. Terlebih gembira di situ. Sebenarnya sedang cuba menenangkan hati selepas exam. Saya sekarang sedang menghadapi peperiksaan akhir Tahun 3. Baru habis 2 kertas teori. Tinggal lagi 2.

Antara subjek yang diambil : Community Medicine ( Perubatan Komuniti ), ENT (telinga, hidung dan kerongkong) dan Ophthalmology (mata).

Subjek yang paling mencabar semestinya Community Medicine. Tak disangka-sangkal lagi.

Kali ini ingin saya kongsikan sebuah nasyid berkenaan Rasulullah S.A.W. yang kita cintai. Sungguh pada diri Baginda itu ada contoh teladan yang boleh kita ikut.
Kalau yang pernah tengok cerita realiti "Law kaana bainanaa" mesti pernah dengar lagu ini.
Jom kita dengar dan hayati maksudnya. Sungguh sayu...








Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...