Wednesday, March 31, 2010

How To Resuscitate A Lizard


Hmmm...
anyone dare to practise it..? =)

Keluar Masuk Kampung

Dan posting Preventive & Social Medicine a.k.a. PSM pun bermula. Dapatlah kami keluar dari universiti untuk menjelajah segenap bumi Karad ini.Kira-kira pukul 10 pagi, kami mula bergerak ke tempat posting masing-masing. Kelihatannya bas berwarna jingga telah sedia menanti untuk membawa kami keluar. Semuanya mempercepat langkahan kaki, nak dapat tempat duduk punya pasal. Tapi, bas kali ini agak panjang dan selesa, cukup-cukup
rasanya untuk semua.

Sunday, March 28, 2010

WHY SCIENCE FAILS TO EXPLAIN GOD ? (part 2)

…..continue from the last sequence

Another Muslim raises his hand.
"Professor, may I address the class?"

The professor turns and smiles. "Ah, another Muslim in the vanguard! Come, come, young man. Speak some proper wisdom to the gathering."

The Muslim looks around the room. "Some interesting points you are making, sir. Now I've got a question for you.

"Is there such thing as heat?"

Yes, the professor replies. "There's heat."

"Is there such a thing as cold?"

A book's cover should not be misjudged

In our life, unexpected things always happen. We do question why ? There must be some reasons which we should consider before any assumption is taken.
So, enjoy this short story which depicts the situation that needs our rational thought.

One old man was sitting with his 25 years old son in the train. Train is about to leave the station. All the passengers are settling down into their seats. As the train started the young man was filled with a lot of joy and curiosity.

He was sitting on the window side. He put out one hand and felt the passing wind. He shouted, "Papa see all the trees are going behind". The old man smiled and admired his son’s feelings. Beside the young man a couple was sitting and listening to the conversation between the father and son. They felt a little awkward with the attitude of the 25 year old man behaving like a small child.

Friday, March 26, 2010

Ophthal dalam kenangan

Salam semua...

Semalam tamat sudah posting Ophthalmology saya, setelah hampir sebulan belajar pasal mata. ( kalau kehadirannya penuh la )
Secara ringkasnya, ophthalmology adalah salah satu bidang yang berkaitan dengan mata sahaja. Segala-galanya berkisar pancaindera yang sangat bernilai ini. Sekecil-kecil mata itu janganlah dipandang remeh, kerana besar manfaatnya buat kita insan.

Thursday, March 25, 2010

Suatu hari di N2

Mengajar bukanlah satu tugas yang mudah.

Ia perlu disertakan dengan niat yang betul, dan tindakannya perlu konsisten.

Cikgu, pensyarah dan sesiapa saja yang bertanggungjawab mendidik mesti mempunyai kemahiran untuk menarik minat anak-anak didik mereka.

Sikap putus asa seharusnya tiada dalam jiwa mereka.

Nak memahamkan orang, kita sendiri kenalah faham dahulu. Baru kita bagi tunjuk ajar kepada yang memerlukan.

***************************************************************
Suatu petang, ketika kelas Pharmacology, kehadiran boleh dikatakan agak memuaskan berbanding subjek-subjek lain. Samada cikgunya yang pandai mengajar atau pelajarnya punya kesedaran untuk datang, bukan semata-mata nak penuhkan kehadiran.

Monday, March 22, 2010

WHY SCIENCE FAILS TO EXPLAIN GOD ? (part 1)

Let us read this story. Quite interesting and mind-opening, requires a lot of thinking, the logical one, bur still it is full of defects. The presence of God should not be considered logically, but we have to feel it deep in our heart...


At an educational institution: Professing to be wise, they became fools....
"LET ME EXPLAIN THE problem science has with God."

The atheist professor of philosophy pauses before his class and then
asks one of his new students to stand.
"You're a Muslim, aren't you, son?"

"Yes, sir."

"So you believe in God?"
"Absolutely. "

"Is God good?"

Saturday, March 20, 2010

Serangga yang kecil itu, jangan kau pandang sebelah mata

Bumi yang terbentang luas ini bukan dihuni oleh golongan manusia saja. Bahkkan, segala jenis tumbuhan dan haiwan yang beraneka rupa, bentuk, warna dan sifat juga tak terkecuali. Itu yang kita nampak. Yang kita sedar akan kehadiran mereka.

Entiti yang kita tak nampak, pun ramai juga. Kalau dihimpunkan pasti tersangatlah ramai semua penghuni dunia.

Kali ini, saya nak kongsikan penglihatan saya, dengan semua berkenaan hebatnya kuasa Allah sebagai Pencipta.

Sama-sama kita lihat gambar-gambar ini...

Thursday, March 18, 2010

Air dan pengaruhnya

Karad sekarang tengah mengalami musim panas. Penduduknya mulai terasa bahang dan keperitan pada musim nie. Saya sendiri pun dapat melihat pelbagai reaksi dan perubahan yang berlaku di sini dek musim yang satu ini.

Kalau dulu, waktu musim sejuk, pakaiannya tebal-tebal belaka. Suasananya begitu dingin dan nyaman. Kalau nak tau lebih lanjut, kena la datang sini. Tapi, keadaannya bawah sikit dari Kashmir.

Sambil kita berbual-bual, kelihatan wap-wap kecil keluar dari mulut. Seolah-olah berada di negara mat saleh la pula. hehe.. Paginya tersangat la sejuk. Sampaikan air paip tu macam baru keluar dari peti ais. Menggigil bila nak ambil wudhuk solat Subuh..

Tapi, itu dulu. Semuanya dah jadi kenangan.

Sekarang pusingan musim panas pula. Giliran dia la kali ni.

Paling mencabar bila nak pergi kelas petang. Cukup menguji diri. Kuliah paginya ok lagi. Boleh 'tolerate' lagi.

Petangnya membahang. Kenalah banyak minum air kosong. Ganti air yang hilang dari badan. 'Dehydration' akan berlaku kalau kita tak banyak minum air. 'Water output' akan melebihi 'water intake'. Keseimbangan proses dalam badan akan terganggu. Banyak air yang keluar. Sebab itu seseorang akan mudah pengsan kalau kurang air disebabkan aktiviti-aktiviti dalam badan tak berfungsi seoptimum yang mungkin.

Kalau di kelas, masing-masing bawa sebotol air mineral. Satu perubahan yang baik saya kira. Memang untung kalau berniaga air mineral waktu-waktu macam nie.

Yang tak bawa air tue, dia pakat-pakat kongsi dengan kawan.

"Pani chahiye..."

Maka terjadilah babak 'pass-mengepass' botol air yang kawan nie bawa. Mereka minum dengan seronoknya. Lepas sorang, sorang minum. Itulah dia penangan musim panas kat sini.

Sampaikan ada pensyarah yang bagi amaran jangan minum air waktu dia mengajar. Mungkin dek kekerapan para pelajarnya minum air. Boleh jadi.

Kalau masing-masing buat bising bila cikgu tak masuk lagi, makanya makin 'panas' la jadinya kelas yang dah sedia panas itu.

Itu baru situasi dalam kelas.

Bila kita keluar sikit, maka semakin banyak kedai yang menjual jus-jus buah di tepi jalan. Mereka nie pandai mengaplikasikan bakat-bakat yang ada.

Siapa yang sanggup menolak, bila mata melirik pada mesin-mesin pengisar a.k.a. blender pelbagai warna, yang melambangkan jenis buah yang dijadikan jus. Dah dapat satu rangsangan melalui warna.

Kalau kuning pekat, itulah jus nanas.

Kalau coklat-coklat sikit, cikulah tu.

Kalau kuning kejinggaan, itulah dia jus mangga.

Fuh..beraneka pilihan..siapa yang boleh tahan. Mesti kena cuba jugak.
Panas meremang, peluh bercerau, tekak yang kering perlulah dibasahkan.

Ada lagi satu pilihan.

Nimbu Pani..atau dikenali dalam kalangan pelajar Malaysia sebagai jus limau nipis.
Sekali rasa, mesti nak lagi. Betul. Saya dah mencubanya.
Cara pembuatannya pun agak ringkas.

Dia potong limau nipis menjadi separuh-separuh. Kemudian perah satu bahagian dalam satu gelas. Ambil ais kisar, ais yang kita buat ABC tu, atau dikenali di utara tanahair dengan ais sagat. Masukkan ais kisar tadi dalam perahan limau, kemudian masukkan gula secukupnya. Penuhkan gelas dengan air kosong. Akhir sekali, dia masukkan barli. Memang penyejuk tekak kalau minum air nie.

Itulah keunikan Nimbu Pani. Kehadiran barli seakan pemangkin untuk kami terus mencuba pada masa-masa akan datang.

Jadi, tak kiralah musim apa pun kita lalui, masing-masing ada manfaatnya. Cuma kita sedar atau tak saja. Kita fikir atau tak. Yang penting, kita terima dan lalui tanpa rungutan. Sebab sesuatu yang Allah tetapkan ada hikmahnya. Terpulang pada manusia itu sendiri untuk memikirkannya, kerana kita semua dikurniakan akal fikiran. Maka, fikirlah sebaiknya... =)



Kena bekal sekurang-kurangnya 3 botol air mineral macam nie.

Wednesday, March 17, 2010

DIA..

Akhirnya, aku berjaya menyiapkan nota kuliah siang tadi.
Aku menghela nafas lega. Terasa beban yang ada semakin berkurangan.
Banyak juga nota yang perlu disalin. Kalau tak disiapkan malam ni, alamatnya makin bertambahlah nota yang perlu aku siapkan.
Aku terus menghempaskan badan di atas katil.
Kulihat jam di tangan. Sudah 10.30 malam.
Selalunya pada waktu begini, aku sudah mengantuk.
Namun malam ini lain pula jadinya.
Entah-entah penangan Nescafe susu buatan sendiri yang buatkan aku terus berjaga.
Itu memang antara kegemaranku waktu malam. Seakan kena dengan masanya menghirup Nescafe pada malam hari. Cubalah kalau tak percaya.

Siangnya aku sibuk menghadiri kuliah, manakala malamnya aku isi dengan mengulangkaji apa yang telah diajar, atau kalau rajin sedikit, aku akan siapkan nota atau apa-apa saja kerja yang masih tertangguh. Tulis nota ni bukannya apa, mudah sikit untuk aku rujuk sebab buku teks itu terlalu tebal untuk dibaca.
Ingatkan boleh la tidur awal sikit.
Tapi sangkaanku meleset.
Aku pejamkan mata, mana tahu kalau-kalau boleh membantu.
Kutarik nafas dalam-dalam, dan kulepaskan.
Tenang sekali rasanya.
Aman...

*********************************************************************************

Tak semena-mena, kenangan itu datang kembali, menerjah fikiranku yang cuba untuk ‘dikosongkan’ buat sementara.
Kenangan lampau yang susah untuk dilupakan, mengundang senyum bila difikirkan.

Aku masih kecil ketika itu. Baharu memulakan alam persekolahan.
Semuanya kelihatan baru.
Pakaian baru, kasut baru. Aku sangat gembira dan tak sabar untuk ke sekolah.
Rasa gementar menyelubungi diri melihatkan wajah-wajah yang juga baru bagi diriku, langsung tak kukenali.
Di sini, aku mula mengenal erti persahabatan.

Dia menyapaku, lalu menghulurkan tangan tanda pengenalan.
Aku terkesima, berdebar rasanya ditegur sedemikian rupa.
Dia antara yang terawal kukenal.
Kuhadiahkan senyuman kepadanya bagi menenangkan diri ini.
Ditakdirkan kami sekelas rupanya.
Aku senang berkawan dengannya. Orangnya periang, terhibur juga diri ini.
Melihatnya saja, aku rasakan semua masalahku hilang begitu saja.

*********************************************************************************

Sudah seminggu kelibatnya tak kulihat.
Ke mana dia menghilang ?
Dia sakitkah ?
Aneh...
Rasa ingin tahu kian menebal.
Aku ternanti-nanti kedatangannya.

Beberapa hari kemudian, dia datang ke sekolah.
Kali ini, kulihat ada sedikit perubahan pada wajahnya.
Kelihatan bintik-bintik kecil, seakan-akan parut.
Kalau tak salah, itulah campak namanya.
Patutlah lama tak nampak.
Memandangkan kulitnya yang agak cerah, parut yang ditinggalkan cukup jelas kelihatan.
Aku menegurnya dan bertanyakan khabar.
Dia menguntumkan senyuman, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku..

“Sekali ni je kot. Lepas nie badan dah kebal. Susah nak kena pulak..” aku cuba memberi ‘nasihat’ sebagai kawan.
“Terima kasih...” dia membalas sambil tersenyum.

10 tahun sudah berlalu.
Di mana dia sekarang ?
Ingin sekali aku berjumpa dengannya.
Mesti dia sudah banyak berubah.
Aku harap dia berjaya capai apa yang dia nak dalam hidup.
Banyak benda yang nak aku kongsikan dengannya andai aku bertemu dengannya.
Sesungguhnya, kenangan lama itu takkan pernah luput dari ingatanku.
Aku tersenyum sendirian mengenangkan zaman yang indah itu.
Kalaulah diberi peluang, ingin sekali aku balik ke zaman itu.

Pintu bilik dibuka.
Aku terus tersedar dari lamunan. Faris, teman sebilikku baru saja pulang dari perpustakaan.
Jam menunjukkan hampir pukul 11.
“Kena tidur dah nie. Esok dah la kelas pukul 8..” aku bermonolog sendirian.
Mataku berpinar-pinar, tanda-tanda mengantuk sudah datang.
Pantas aku tarik selimut membaluti tubuh.
Kuiringkan badan ke kanan.
Doa tidur dibaca, lantas kupejamkan mata...
Mudah-mudahan aku diberi nafas kembali untuk berjumpa hari esok...

Monday, March 8, 2010

Operation-induced anxiety

Time passes very rapidly. Whether we realise or not, we have reached 1/4 of 2010. How fast it could be. The same apply to our age, it is increasing day by day. So, have you manage your time wisely, my dear friends ?

Hmmm..

Now we are learning about anaesthesia in Pharmacology. Pretty interesting topic for me, as I learn how those tongue twister drugs react in our body, and for what purpose they are used.



For example, if you are about to be operated in the big and scary-to-be operation theatre, what is your first response ?

I believe the first thing to happen is anxiety. Right ? Your heart beat might rise markedly, as well as shaking of the limbs, tremor-like condition.

Thus, there is a group of drug called Preanaesthetic medication, which is used prior to administration of an anaesthetic agent. As the name suggests, it is used before the application of the anaesthesia, making the administration of anaesthetic agents safer to patient.

Preanaesthetic medication can cause sedation, reduce the anxiety and apprehension. This may reduces the excitement and calm the patient, the main reason it is used. Being calm is very important for surgery procedure. Otherwise, this procedure may be interrupted. As the patient's anxiety is reduced, the operation can be carried out smoothly.

Other than that, it may relieve pre and post-operative pain. This is possible as analgesia is also included in this medication.

It is also used to inhibit salivation and tracheobronchial secretion. These secretions may promote aspiration pneumonia, another hazardous effect.

Usually, after undergoing operation, patient may experience nausea and vomiting. It is this preanaesthetic medication that acts as antiemetic, which is effective in reducing post-operative nausea as well as vomiting. This is really important to ensure the patient to be more comfortable after the operation.

This is just the mechanisms of action. Quite interesting if we know the reasons behind its application.

What matters most, the overdosage of those anaesthetic agents must be avoided. Otherwise, patients may 'sleep for a very long period'. It is of no use to 'awake' those patients anymore.

As a student, Law of Repetition must be practised by us. Revision is truly helpful, as we can memorise very well for a long period. As in Pharmacology, this repetition is a must, as there are a lot of names to be remembered.

The most important thing, our desire to learn and never give up.

Like the famous saying, 'Practise makes perfect'. Then success will be waiting for us.

Friday, March 5, 2010

Kisah Pemuda dan Kanak-kanak

Kehidupan kita takkan pernah sunyi daripada masalah. Buka saja mata dari tidur, 1001 persoalan menanti. Jadi, jom kita hayati kisah kat bawah nie sat. Buat renungan bersama.. :-)

Pada suatu masa dahulu, di waktu kemuncak British Empire dan sebelum kebangkitan kuasa baru Jepun, ada seorang pelajar perubatan. Dia akan menghadapi peperiksaan klinikal ke atas kanak-kanak, jadi dia pun mengulangkaji dan berlatih untuk menghadapi peperiksaan tersebut.

Pada hari peperiksaan, dia telah diminta untuk merawat seorang kanak-kanak kecil yang berumur 4 tahun. Setelah 30 minit, dia akan diminta menceritakan hasil rawatannya kepada sang doktor besar.

Semasa merawat kanak-kanak tersebut, si pelajar sangat risau dan takut. Jadi untuk mengatasi kerisauannya, dia senantiasa menghabiskan ayatnya dengan perkataan ''fabulous''... Lalu dia pun terus merawat kanak-kanak sambil bercakap-cakap & mendengar peristiwa yang berlaku kepada kanak-kanak itu daripada ibunya yang berda di sisi, tanpa melupakan menyebut perkataan ''fabulous'' pada sela-sela waktu tertentu...



Setelah sesi rawatan, tibalah masa yang ditunggu-tunggu untuk si pelajar membentangkan kes kanak-kanak kepada si doktor besar. Si pelajar terus membentang, namun si doktor sekadar membuat muka 20 pence, tidak menunjukkan riak wajah suka, benci mahupun duka.

Setelah mendengar cerita si pelajar, si doktor mengambil keputusan untuk bertanya sendiri kepada pasangan anak dan ibu sendiri sebelum memberikan markah teakhir kepada si pelajar. Doktor pun bertanya kepada si ibu;

''how was this student just now?''

Dengan tidak semena-mena, si kanak-kanak berteriak;

''Fabulous!! ''

Si ibu hanya sekadar tersenyum mendengar kepetahan anaknya bercakap, lalu diikuti oleh senyuman sang doktor.

Namun yang pastinya, senyuman si pelajarlah yang paling panjang sekali =)

Macam mana ?

Terhibur ?

Selalulah hiasi diri kita dengan kata-kata yang positif, kata-kata yang membina diri. Barulah semua kerja atau masalah jadi senang. Kita boleh hadapi dengan tenang, tak perlu bersungut.

Macam situasi kat atas tu, kita dapat lihat perubahan si pelajar apabila dia sentiasa berfikiran positif. Keyakinannya bertambah. Tutur katanya lancar mungkin. Sekaligus ia mempengaruhi mereka yang di sekelilingnya.

Buktinya, adik kecil itu pun sudah pandai mengajuk apa yang dituturkan berulang kali. Kaedah pengulangan yang cukup berkesan. Kerana apa..? Sebab yang mendengar adalah si kecil. Mereka mudah mengikut apa yang dilakukan oleh orang dewasa. Kalau nak ajar sesuatu, mulakan dari kecil, lantaran sifat si kecil itu yang begitu cepat menangkap sesuatu ilmu yang diajarkan kepada mereka. Bak kata pepatah, "Melentur buluh biarlah dari rebungnya."

Ya. Kita dapat lihat yang pelajar dan si kecil itu masing-masing dapat manfaat. Si kecil terbukti petah berbicara, sehingga tersenyum si ibu dan sang doktor akan telatahnya yang mencuit hati itu. Manakala si pelajar tersangatlah lebar senyumannya membayangkan dia telah berjaya melaksanakan tugasnya.

Lagi satu, dengan mengucapkan kata-kata positif, apa yang saya nampak, secara tak langsung ia seolah-olah satu 'penawar' buat adik kecil itu. Ia menjadi satu perangsang buatnya supaya cepat sembuh. Maknanya, si pelajar secara tak langsung telah memberikan 'ubat' buat adik itu, yang ternyata tiada kesan sampingan seperti ubat-ubatan yang ada di pasaran sekarang.

Kita sedia maklum, mereka yang terlantar sakit itu, bukan hanya fizikal bahkan spiritual mereka juga terganggu. Maka, menjadi tugas yang sihat melawat mereka, dan mendoakan kesihatan mereka pulih seperti sediakala. Rasulullah S.A.W. juga berpesan supaya kita menjaga adab dengan pesakit. Baginda sentiasa memberi perangsang kepada mereka, sekalipun ajal mereka sudah menanti.

Jadi, sentiasalah berfikiran positif, agar apa yang ada di sekeliling kita memandang kita dengan positif juga. Salurkan segala tekanan pada tempat yang betul. Semoga kita dapat memandu diri sendiri mengikut jalan yang diredhai Allah S.W.T.

p/s : mungkin boleh dipraktikkan apa yang dilakukan pelajar perubatan tersebut. Barulah wujud komunikasi 2 hala. Setuju ? ('',)

p/s 1 : kisah di atas diculik dari www.iluvislam.com..

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...