Tuesday, November 24, 2009

-Tahfiz Cilik-

Assalamualaikum...
ada satu video menarik nak dikongsikan..
Pasal seorang tahfiz muda dari Iran..
Cukup mengkagumkan, sebut la ayat apa pun, insyaAllah adik ini boleh bagitau tentang ayat tue selengkapnya..ayat keberapa..juz berapa..halaman keberapa..
Nama tahfiz muda ini..Sayyed Mohd Hussein Tabataba'i

~Amazing Staircases~

Pernah dengar istilah 'jiran tetangga' ?
Mesti la pernah kan..hari-hari kita jumpa..
Tapi, bukan itu yang kita nak bincangkan..
Post kali nie, pasal entiti bernama 'tangga' Jom kita tengok antara bentuk tangga yang unik, menarik dan memukau sesiapa yang melihatnya.. =)

1. Spiral Stair (Australia)

Fascinating spiral stairs at Garvan Institute in Sydney, Australia. 6.5 revs and five stories from top to bottom.

2. Tulip Staircase at the Queen's House (England)

The elegant Tulip Stairs in the Queen's House are the first geometric self-supporting spiral stairs in Britain. Although called the 'Tulip Stairs,' it is thought that the stylized flowers in the wrought-iron balustrade are actually fleurs-de-lis, as this was the emblem of the Bourbon family of which Queen Henrietta Maria (wife of Charles I) was a member. The Tulip Stairs are also the location of the Rev R. W. Hardy's famous 'ghost' photograph taken on 19 June 1966, which when developed revealed what appear to be two or three shrouded figures on the staircase.

3. "Umschreibung" at KPMG Building Munich (Germany)

This artistic staircase designed by Olafur Eliasson is called Umschreibung (Rewriting), and was completed in 2004. It's in the courtyard of the global accounting firm KPMG in Munich.

4. Staircase at Lello Bookshop (Portugal)

This interesting grand staircase in Lello Bookshop in Portugal stands ominous and heavy. The steps are like two channels pouring and swirling to a single point. The side view gives you a closer idea of the immense curves and giddy sinking feeling to each step.

ada banyak lagi kot..
www.oddee.com


Pernah dengar istilah 'jiran tetangga' ?

Mesti la pernah kan..hari-hari kita jumpa..

Tapi, bukan itu yang kita nak bincangkan..

Post kali nie, pasal entiti bernama 'tangga' Jom kita tengok antara bentuk tangga yang unik, menarik dan memukau sesiapa yang melihatnya.. =)



1. Spiral Stair (Australia)





2. Tulip Staircase at the Queen's House (England)







3. "Umschreibung" at KPMG Building Munich (Germany)





4. Staircase at Lello Bookshop (Portugal)











Sunday, November 22, 2009

Bukan Ku Pinta...

French euthanasia-row woman dies


Ms Sebire suffered from an extremely rare form of cancer
A French woman with an incurable facial tumour who lost a legal challenge seeking euthanasia has died at her home near Dijon at the age of 52.

Former schoolteacher Chantal Sebire, a mother of three, had asked a court to allow doctors to help her die. The cause of her death is not yet known.

Ms Sebire's tumour had left her blind, disfigured and suffering intense pain.

The court had said Ms Sebire's physical condition may "inspire compassion" but the law did not allow assisted suicide.

Request to Sarkozy

The case of Ms Sebire sparked intense debate.

She suffered from an extremely rare form of cancer in the nasal cavity known as an esthesioneuroblastoma. Only 200 cases of the disease have been recorded worldwide in the past two decades.

Appealing on French television last month for the right to die, Ms Sebire said she could no longer see properly, taste or smell. She described how children ran away from her in the street.

"One would not allow an animal to go through what I have endured," she said.

But the magistrate in Dijon said: "Even if the physical degeneration of Madame Sebire merits compassion, this request can only be rejected under French law."

Legislation adopted in 2005 allows families to request that life-support equipment for terminally ill patients be switched off, but does not allow a doctor to take action to end a patient's life.

French President Nicholas Sarkozy, whom Ms Sebire had urged to intervene in her case, said he had asked his chief health adviser to make contact, and help with providing further opinions on her condition.

Sarah Wootton, of Dignity in Dying, which campaigns in the UK for assisted dying for the terminally ill, said after the court ruling: "It is simply wrong that terminally ill people not just in France, but also in the UK, who are suffering unbearably are not being given the choice to die with dignity."

Agak sayu pabila membaca kisah ini. Iya la, kita memang tak boleh nak jangka sesuatu tu akan terjadi, apatah lagi kita nie cuma insan biasa. Esok lusa kita tak tau nasib kita macam mana.

Jadi, berbalik kepada kisah di atas, ditakdirkan Puan Chantal Sebire nie menghidap sejenis penyakit yang jarang-jarang sangat terjadi. Penyakit nie telah membuatkan beliau hilang deria penglihatan, rasa dan bau. Alangkah sedihnya kalau hidup tak boleh melihat. Tak boleh menghidu, apatah lagi merasa. Hilang sudah nikmat dunia.

Itulah sebabnya beliau memohon kepada mahkamah untuk melakukan euthanasia.
Euthanasia nie apa ya ? Mengikut wikipedia,

"Euthanasia (from the Greek ευθανασία meaning "good death": ευ-, eu- (well or good) + θάνατος, thanatos (death)) refers to the practice of ending a life in a painless manner."

Maksudnya, metode untuk menamatkan riwayat hidup dengan cara yang tak menyakitkan. Senang cerita, cara nak mati dengan senangnya, akibat sesuatu penderitaan yang sangat teruk. Lebih kurang la.

Disebabkan penangan penyakit tue, dan ketipisan peluang untuk menyembuhkannya, beliau telah memohon untuk ditamatkan saja hidupnya yang malang itu. Ke mana saja pergi, diri sudah dianggap tak bernilai. Sentiasa dipandang rendah masyarakat.

'Apa lagi gunanya hidup..?'

Mungkin itu yang bermain di fikiran.

Cuba kita letakkan diri kita dalam situasi tersebut. Agak-agak la, mampukah kita menghadapinya ? Cukup kuatkah kita ketika itu ? Adakah kita akan ambil jalan singkat macam kisah di atas ? Adakah kita punyai kesabaran setanding sabarnya Nabi Ayub A.S. tatkala diuji dengan penyakit yang misteri ?

Jadi, sementara kita masih kuat, masih sihat, jagalah kesihatan itu sebaiknya. Penyakit ini, tak kira orang, tak kira masa, tak kira apa jua keadaan. Kalau dah nak jadi, memang ia kan datang. Yang kita boleh ikhtiarkan, PENCEGAHAN.

Ada satu kata-kata Arab yang berbunyi : "Al wiqaayah khairum minal 'ilaaj". Maksudnya, 'mencegah itu lebih baik dari mengubati'. Sebelum terjadi, lebih baik diambil jalan selamat. Kita cegah dulu. Kalau dah kena, baru nak diubati, memang agak terlambat. Belanja kewangan tak usah dikira la.

Ramai orang, bila nikmat kesihatan ditarik, baru dia hargai peri pentingnya dia sihat. Ya la, waktu sihat dulu, dia lupa bahawa ianya bersifat sementara. Tak kekal. Bila dah tiada, alangkah rindunya dia pada nikmat itu. Hatta wang ringgit tak boleh menandingi.

Akhir kalam, sentiasalah berwaspada dan beringat. Gunakanlah nikmat sihat ini sebaiknya, agar kita tak menyesal kemudian hari. Selagi kita bernafas, kita kan terdedah dengan risiko dari setiap penjuru yang cuba mengganggu sistem ketahanan diri. Jadikanlah diri kita ini sebaik-baik 'perisai', yang takkan mudah diceroboh sewenang-wenangnya.

Tuesday, November 17, 2009

Siapakah kita nanti ?

Hidup ini tak selalunya indah. Ada pasang surutnya. Ada turun naiknya. Macam dalam sesuatu pertubuhan atau jawatankuasa, sentiasa ada pengganti dan pelapis. Kalau hidup sentiasa 'linear', alangkah bosannya.

Terkadang kita berasakan kitalah orang yang paling gembira..paling hebat..seolah-olah tiada masalah yang tak dapat kita selesaikan..terkadang sebaliknya pula yang jadi. Kita berasakan dunia seolah-olah tidak berlaku adil, ada saja yang tak berkenan di hati. Gembira, suka, kemudian sedih.. Itu semua hanyalah asam garam kehidupan, yang mana kalau kita berjaya hadapinya, pasti ada ganjaran yang menanti. Teringat pesan mak "Suka lawannya sedih. Jangan terlebih seronok sangat..."
Ya, kita sentiasa alpa meraikan kegembiraan kita. Seolah-olah kita akan hidup di dunia ini selama-lamanya pula.


YANG DIKEJAR TAK DAPAT

Hidup ini memerlukan tujuan hidup. Apa matlamat kita ? Ke mana kita pada masa hadapan ? Untuk memenuhi tujuan hidup, seseorang itu perlu sentiasa berusaha dengan gigih..perlu cukup ilmu di dada..kalau dah tahu itu lautan dalam, takkan masih nak gunakan kail yang sejengkal ? Perlu ada perubahan..peningkatan diri..barulah objektif dapat kita capai..

Namun, nak dapat apa yang kita inginkan, sudah pasti banyak ranjau dan cabarannya. Hanya mereka yang benar-benar layak sahaja yang pasri berjaya. Kita berusaha, kemudian bertawakkallah. Usaha kita juga kenalah sehabis baik.semaksimum yang mungkin..supaya kita takkan menyesal kemudiannya. Sebab apa ? Kerana apa yang kita minta, apa yang betul-betul dihajati tak semestinya kita akan perolehi. Terkadang, kita punyalah letak harapan yang menggunung tinggi. Kita sangat-sangat harap kita boleh, namun apa yang diharap tak kunjung tiba. Di mana silapnya ?



Di sinilah letaknya kepentingan tawakkal selepas berusaha. Serahkan segala-galanya pada Allah S.W.T. Tapi, kenalah usaha dulu. Bagi komitmen sebaik yang boleh. Dapat atau tak..berjaya atau tak..itu belakang cerita. Yang penting, aku dah berusaha selayaknya..aku dah praktikkan segala ilmu, petua yang dipelajari.. Hasilnya biar Dia yang tentukan. Sekurang-kurangnya, kita dah ada persediaan diri yang mantap dengan meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada-Nya.

Mungkin kita beranggapan pilihan kita yang terbaik. Namun di sisi Allah, ada lagi yang lebih baik menanti. Siapa tahu ? Rezeki itu Dia yang aturkan. Di mana-mana saja kalau Dia nak bagi, mesti kita dapat. Ketahuilah, perancangan Allah itu mengatasi segala-galanya. Siapalah kita untuk mempersoalkan segala percaturan-Nya.

Justeru, bersangka baiklah dengan Sang Pencipta. Selaku hamba, patutkah kita meragui Dia, Penguasa segala yang di langit dan di bumi...

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...