Wednesday, April 5, 2017

Doktor lelaki dan bersalin 1

Salam w.b.t.

Apa khabar? Semoga semuanya dalam keadaan yang sihat.

Syukur alhamdulillah diberi kesempatan untuk menghadiri Konvensyen Obstetrik & Ginekologi peringkat kebangsaan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang baru-baru ini. Ini merupakan satu peluang yang baik untuk kami menambah ilmu mengenai perbincangan fiqh berkaitan perawatan pesakit wanita oleh doktor lelaki.


Bersama Prof Zainur Rashid


Antara isu menarik yang dikupas adalah berkenaan persoalan di manakah daruratnya seorang doktor lelaki menyambut kelahiran bayi. Bolehkah seorang doktor lelaki, melakukan pemeriksaan kepada ibu mengandung dan menyambut kelahiran? Adakah ia dibolehkan dalam Islam?

Saya kira, isu ini bukanlah terhad kepada sub kepakaran jabatan O&G. Kita boleh lihat berlaku isu yang sama di jabatan pembedahan. Sebagai contoh, seorang pesakit wanita yang didiagnosa menghidapi kanser payudara dan memerlukan pemeriksaan oleh doktor lelaki. Adakah ini suatu yang berbeza? Tidak bukan.

Seorang doktor lelaki, dibolehkan memeriksa pesakit wanita dalam keadaan darurat sahaja. Sekiranya pada waktu itu terdapat doktor wanita, maka doktor tersebut harus melakukan pemeriksaan ke atas pesakitnya. Terdapat beberapa dalil yang akan saya kongsikan kemudian.

Selain itu, isu vaksinasi yang sudah timbul beberapa tahun yang lalu. Dalam ilmu fiqh, sekiranya ada 2 keburukan (mafsadah), maka sebaiknya ditinggalkan keburukan yang lebih besar.

Sekiranya anak tidak divaksin, akan berlaku musibah yang lebih besar. Anak ini sudah pasti akan menjadi punca penyebaran penyakit berjangkit kepada rakan yang lain, Ia suatu yang boleh dielakkan sedari awal lagi sekiranya dicegah.

Saya rasa, setakat itu dahulu buat kali ini. Semoga berjumpa lagi pada coretan yang seterusnya.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...