Wednesday, September 23, 2009

3 KiSaH BeNaR..

Assalamualaikum...
Salam lebaran diucapkan buat semua..

Selamat Hari Raya Aidilfitri..
Maaf Zahir & Batin..
Minal 'aidin wal faizin.. Kullu 'aam wa antum bikhair.. =)

Akhirnya, habis sebulan berpuasa, kita sambut pula hari kemenangan yang dinantikan. Hampir semua orang cukup gembira menyambut hari raya, dengan baju raya baru, juadah yang enak-enak. Tambahan pula, bagi yang tinggal kat bandar, mesti tak sabar-sabar nak balik kampung. Manakan tidak, suasana beraya di kampung lebih 'hidup', pabila boleh jumpa mak ayah, sanak saudara yang dah lama tak jumpa. Lagi best, kalau semua saudara dapat berkumpul sebumbung, makan bersama, mesti banyak topik yang nak dibincangkan. Kita sama bergelak tawa, yang sudah berkeluarga dengan anak masing-masing, cukup mengggamatkan suasana..

Hmm..

Cukup kot muqadimah post nie..hEe..

Kita berbalik pada 'main story'. Alkisah, mereka yang berada di perantauan pun takkan terlepas untuk menyambut hari raya. Samalah macam kami semua di India nie. Tahun nie, kami beramai-ramai pi beraya kat Mumbai sana. Best sikit sebab dapat beraya dengan orang-orang kedutaan Malaysia. Bertolak pagi ahad, lepas soq a.k.a. sahur.. ( kat sini raya isnin, malaysia raya awal sehari..) Dalam pukul 1pm, dengan selamatnya kami sampai di mumbai. Perjalanan kurang lebih 6 jam.

Oh ya, sambutan hari raya diadakan di Ala Mode Banquet, belakang Ecole Mondiale World School, kat area Juhu. Nak sampai sana cukup menguji kesabaran betoi. Nasib baik sorang member nie ada GPS. Kalau tak, kemungkinan untuk sampai sangatlah tipis.huhu..

Suasana raya agak meriah jugak. Ada sesi bagi duit raya kat budak2 kecik. Punyalah sronok depa dapat duit raya. Ingatkan kami yang masih tak bekerja nie pun dapat jugak, sekali ada had umur la pulak. Tak pa, taun depan ada lagi..hehe..

Juadah raya pun bole tahan. Nasi himpit ada.kuah kacang ada.rendang pun ada..tapi, ada yang kurang nie.mata pun melilau cari..tak da la..mana dia ketupat..? Tapi takpa, nasib baik kuih raya ada..samperit, biskut arab, dan bla bla bla.. ( sekadar menyebutkan beberapa nama ).

Petangnya, kami diundang ke rumah Encik Othman, Timbalan Konsulat Jeneral. Yang nie rumah pertama. Ada 3 rumah nak kena pi. Makan besaq la jawabnya. Kat rumah beliau, ada soto. Orang Johor mesti tau nie. Sedap, sebab dah lama tak makan. Lemang pun ada nak habaq bagi. Dengan rendang ayamnya, cukup untuk 'mencairkan' jiwa mereka2 yang memakannya.. :-)

Rumah kedua, rumah Encik Wan Zaidi, Konsulat Jeneral. Kat sini, hidangannya pun tak kurang hebat. Ada lemang. ( ketupat..? ) Mee bandung pun ada. Macam tau2 la pulak. Tanpa m'bazirkan masa walau sesaat, kami pun menjamu selera. Jarang nak rasa makanan malaysia, free pulak tue. Lagi satu, tup2 ada pulak tapai pulut. Tak semena2, kadar degupan jantung bertambah. Semakin laju jantung berdegup ( tachycardia ). Macam tak percaya, satu tindakan reflek berlaku, tangan ini segera mengambil pinggan lalu memasukkan beberapa tapai untuk dijamah. Mana bole tahan. Dengan sekelip mata, tapai2 yang terhidang lenyap dari pandangan..hehe. Memang betol2 di luar jangkaan.

Seterusnya, kami pergi ke rumah Encik Rosli. Imigresen, hal-hal pasport semuanya di bawah tanggungjawab beliau. Beliau gembira menyambut kedatangan kami. Kami bertukar-tukar cerita, pengalaman dan macam2 lagi. Sebelum berpisah, bergambar beramai-ramai tak dilupakan, tanda kenangan kita bersama.







Esoknya, Selasa, kami berkemas untuk balik ke Karad. Ada kuliah sepatutnya, memandangkan cuti raya cuma sehari. Sebelum balik, kami pergi membeli belah dulu. Banyak juga pasaraya di mumbai nie. Besar2 pulak tue. Ada satu kelainan kat mall di sini. Waktu nak masuk, ramai budak2 kecik local yg masih sekolah rendah tengah tunggu kat luar. Apsal nie..? Mall tutup ka ? terdetik kat hati. Bila nak masuk ja, ada sorang budak nie datang kat saya, cakap2 hindi. Saya tak pedulikan terus ja masuk. Bila masuk saja, punyalah ramai anak2 muda. yang kecik2 depa jalan dlm group. yang pakai lebai pun ada.. yang budak kecik nie cam merayau2 ja dalam mall tue..ada skali tue dok main troli sesama depa, cukup bising la.. Rupa-rupanya, depa nie tak bole masuk dalam mall..DILARANG..sampai pak guard nak kena bawak depa kluaq..bukan apa, memang tak seswai langsung mai kat mall besaq2 nie.lagi baik hampa dok umah ja..kita tengok pun ghasa depa nie cam xdak mak pak ja..huhu..pantang nampak budak kecik, akan ada orang halau depa kluaq..huhu..ntah la.mungkin fenomena biasa kat sini kot..

Malam menjelma, suma dah bersiap nak balik..oh ya, terlupa nak kabo.ada 3 keta yang bawak kami pi mumbai. Kami pun teruskan la perjalanan pulang. Bertolak lebih kurang kul 11 malam camtu ar.hujan pulak tyme tue..agak slow la jugak perjalanan malam tu..

hmm..

Beberapa minit perjalanan, driver kami, En. Shankar perasan yang minyak keta tinggal sikit saja lagi.dengan kata lain, keta HAMPIR KEHABISAN MINYAK..kena cari stesen minyak nie..maka, bermulalah episod pencarian stesen minyak secepat mungkin..dah tengah malam pun..ada lagi ka stesen minyak yang bukak..? saya berfikir. sempat ka nak jumpa stesen minyak, dengan saki baki minyak yang ada.kat luar dah pun sunyi.cuma kadang2 ja ada kenderaan lalu lalang.kami berlapan, termasuk pemandu.

En. Shankar seorang yang dah berumur saya kira..masih kuat memandu.dalam situasi2 mencemaskan, beliau kelihatan begitu tenang.cukup tenang..kereta kami seringkali ditinggalkan di belakang kalau nak bergerak ke mana2..beliau mengatakan tidak suka memandu laju2..cukup cermat beliau memandu.beliau juga agak asing dengan bandar mumbai..

Berbalik kepada misi mencari stesen minyak.andaikata kami tak ketemu, jawabnya kami kenalah bermalam di mumbai dulu, lalu teruskan perjalanan pagi esoknya. En. shankar memandu perlahan-lahan, dengan harapan mencari stesen tersebut.dah lewat malam.beberapa minit mencari, jumpa jugak stesen.tapi, dah pun tutup..huhu..xpa, kita cari lagi.mintak2 sempat..debaran kian memuncak.

En. Shankar kerap bertanyakan penduduk setempat..
" diesel pump kaha kai..? "

Kelihatan beliau begitu berusaha mencarinya.hampir 3 stesen djumpai, tapi satu pun tak bukak..masing2 masih lagi berharap..tambahan pulak, kami HAMPIR SESAT.mujur ada GPS, cukup membantu perjalanan kami..

Selepas hampir sejam mencari, akhirnya kami ketemu jugak stesen minyak yang dicari..Alhamdulillah..Segala puji hanya untuk-Mu..waktu tue dah pun 1 pagi lebih..usaha kami berbaloi jua..

Saya kagum dan terharu dengan en. shankar..beliau begitu bersahaja, tidak menampakkan sebarang tekanan waktu itu.kami bersyukur mendapat beliau sebagai pemandu kami.cukup sabar orangnya.. ('',) saya ada bertanyakan samada beliau sudah makan atau tak..

"kana hogaya..?"
"nehi.."

Terharu dibuatnya.rasa kasihan padanya.masih belum makan, tapi perjalanan masih jauh.dalam perjalanan, beliau ada berhenti untuk minum dan berehat sebentar.itulah yang sebaik-baiknya.


6 jam berlalu, kami selamat sampai ke Karad.lega rasanya.sedikit wang dihulur kepada en. shankar, atas penat lelah, jasa yang takkan kami lupakan. Bohot shukriya..
Apa-apa pun, yang penting semuanya selamat sampai ke universiti. Lepas nie, jadual kuliah perlu dipatuhi, kelas dan buku menanti kita. Cukuplah berseronok sehari dua.

Pengalaman pahit manis yang baru ini takkan saya lupakan. Banyak pengajaran yang saya dapat. Begitu menginsafkan diri yang kerdil ini. Kita manusia hanya merancang, tapi Allah S.W.T. sebaik-baik Perancang. Perancangan Allah itu yang terbaik buat kita. Jadi, kalau diuji, terimalah ia dengan seadanya, muhasabah apa kekurangan, sentiasa berdoa mohon diberi kekuatan menghadapinya. Dia Maha Mendengar, Dia sentiasa dekat dengan kita semua.

Sampai sini dahulu..

Wassalam..

1 comment:

  1. eheh pelahap jugak ang ni no. ingatkan makan kontrol-kontrol.

    nasib orang di perantauan macam tu la kot. aku lak asik bantai lemang sampaikan muka aku dah jadi muka lemang.

    PANTANG NAMPAk.

    apapun akmal selamat hari raya. i wish you all the best in karad. salah silap terusik ternakal ampun lah no..

    balik nanti habaq, aku buatkan hang ketupat no...

    ReplyDelete

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...