Tuesday, October 5, 2010

Tenaga nuklear

Salam 'alaik...

Nampaknya Amerika memang tak senang duduk kalau ada negara yang cuba nak lawan dia. Pantang ada yang nak naik sikit, dia keluarkan macam-macam perintah nak jatuhkan moral negara itu. Dan gerangan negara manakah yang sudah 'menarik perhatian' Amerika ? Mana lagi kalau bukan negara pimpinan Presiden Mahmoud Ahmadinejad, Iran.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, Iran merupakan satu-satunya negara Islam yang begitu komited dengan program nuklear yang sedang giat dijalankan. Para saintis nuklearnya sedang bekerja untuk merealisasikan program nuklear mereka. Presiden Mahmoud sendiri mengakui mereka punya nuklear dan sedang bergerak ke arah itu, dan cakapnya bukan omongan kosong saja tahu. Ada gambar satelit yang berjaya dirakamkan, dan menjadi bukti bahawa Ahmadinejad serius. Beliau juga begitu lantang mengutuk Israel atas siri serangan yang dilakukan ke atas rakyat Palestin. Beliau bukan hanya 'cakap tak serupa bikin', bahkan mengiakan kata-katanya dengan tindakan sesuai apa yang diucapkan.

Terbaru, beberapa syarikat asing telah menarik diri untuk meneruskan pelaburan mereka di Iran, berikutan tekanan yang dikenakan oleh Amerika sendiri terhadap program nuklear Iran. Boleh jadi negara-negara luar tersebut takut hubungan mereka dengan Amerika akan terjejas oleh sebarang aktiviti dengan Iran, lantaran kebergantungan merek terhadap Amerika. Mujur syarikat Petronas masih berusaha mengekalkan hubungan yang sedia terjalin dengan Iran.

Itulah, kalau ada negara yang tak ikut telunjuk Amerika, habis negara itu akan diperangi habis-habisan. Macam-macam taktik halus yang mereka gunakan untuk mencapai matlamat menghancurkan ekonomi dan politik negara terbabit. Sekatan itulah, tuduhan inilah. Komplot pembunuhan dan rampasan tampuk pemerintahan segalanya dirancang untuk mencetuskan huru hara segala.

Dan sesungguhnya, mereka takkan pernah berdiam diri selagi status mereka yang kononnya 'polis dunia' tak diakui oleh semua negara khususnya negara Islam.

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...