Saturday, May 31, 2014

Program Transformasi Minda katanya...


Salam w.b.t.

Minggu demi minggu berlalu. Rupanya, sudah 2 bulan lebih saya bercuti dan memegang jawatan sebagai penanam anggur yang berjaya seterusnya menjadi contoh kepada pekebun-pekebun yang lain..haha

Tidak lama lagi, saya bakal menamatkan kerjaya sementara ini kerana panggilan kerja yang lebih utama telah pun saya terima. InsyaAllah dalam masa seminggu lagi, saya akan ke KL pula untuk mengikuti kursus induksi atau bahasa modennya, Program Transformasi Minda (PTM) selama 5 hari. Selepas itu, barulah kami akan memulakan tugas di tempat dan suasana yang baru. Ini bermakna saya punya masa dalam seminggu saja lagi untuk berehat dan bersantai di rumah sambil bergelak ketawa bersama ahli keluarga. Selepas ini, mungkin saya sudah tidak punya waktu untuk berehat memandangkan tugas dan amanah yang menanti.

Kursus induksi akan diadakan di Adamson Hotel, KL. Dengar nama pun dah grand semacam kan. Entah kat mana la nak cari hotel nie. Lalu saya pun bertanya yang arif Mr. Google mengenai lokasi hotel yang dimaksudkan. Hotel nie letaknya berdekatan dengan Stesen Monorail Chow Kit, dalam 5 minit berjalan kaki untuk ke sana. So, kalau pandai guna public transport (dan memang wajib kena tau guna pun), memang mudah la nak ke sana kan. Memang jimat kos pun.

Ingatkan ada la geng satu universiti yang dapat hotel yang sama. Ada la teman jugak ye. Sekali depa pulak dapat hotel yang lain. Yang bestnya, depa ada teman pulak tu. Makanya, saya kena la bawak diri sorang-sorang dan cari kawan baru. Tak pa, itu semua akan jadi pengalaman dan asam garam dalam hidup. Kita berkawan kena la ramai. Pada masa yang sama, mungkin boleh develop a new network plus practise my interpersonal skills yang saya saya masih kurang kat situ.

Semasa cuti nie jugak, saya ada la bersembang dengan beberapa orang senior dan bertanyakan mengenai apa persediaan yang perlu ada sebelum masuk bekerja. Kata mereka, kena prepare fizikal dan mental sebab tempoh 2 tahun housemanship merupakan suatu tempoh yang sangat mencabar. Banyak yang perlu dipelajari dan diasah semasa tempoh itu. Apa yang lebih penting, niat asal kita apabila bekerja. Kalau kita ikhlas nak tolong orang, insyaAllah urusan kita akan dipermudahkan.

Satu lagi, kena positif sewaktu bekerja nanti. Be positive. Ada kalanya apabila kita bekerja tu, tiba-tiba saja pesakit A sesak nafas padahal sebelum tu dia ok sewaktu kawan kita sedang bertugas. Pesakit Y yang sedang berbaring tiba-tiba pengsan sedangkan waktu sahabat kita bekerja, dia baik saja siap bersembang lagi dengan orang lain. Ini kalau orang hospital depa akan cakap, hang dah kena cop jonah. Orang kita kata bala. Ada yang mengatakan bahawa istilah ini tidak sesuai dijadikan sebagai label kepada seseorang kerana ia ada kaitan dengan seorang Nabi. Apa-apa pun, bagi saya personally, orang yang jonah nie dia akan banyak belajar kerana kes2 kecemasan nie bukan semua orang akan dapat merasainya. Hanya mereka-mereka yang terpilih sahaja. Memang tak dinafikan, semakin banyak kes kecemasan yang diuruskan, semakin cekap seseorang dokto itu dengan syarat, dia serius hendak belajar dan sentiasa bersemangat untuk melakukan apa jua prosedur yang diperlukan. InsyaAllah, kalau berlaku apa saja kes yang mana orang biasa akan cepat gelabah pada masa depan, dia dengan coolnya dapat handle situasi tersebut dengan baik. Sebab apa? Sebab latihannya cukup dan dia tahu apa yang perlu dilakukan pada masa itu.

Kata senior itu lagi, sebaiknya jangan masuk posting OnG (Obstetric n Gynecology) kalau baru masuk kerja sebagai first poster. Saya pun dapat mengagak kenapa dia berkata demikian. Tekanan kerja di jabatan tersebut memang tinggi dan kesabaran juga diperlukan di situ. Kalau tahu dan dah pernah buat prosedur asas seperti ambil darah, masukkan IV line, saya rasa mungkin boleh survive kut. Mereka cadangkan supaya masuk Medical atau Surgery dahulu. Harap-harap dapat la.

Eh, panjang dah rupanya saya bercerita nie. Al maklumlah, orang yang dah lama tak share apa-apa sepanjang cuti, bila dapat peluang tu, memang susah nak berhenti..haha

Saya harap dapat la kerja di hospital yang saya mintak iaitu di Hospital Sultanah Bahiyah. Entah mana la yang saya kena hantar nanti. Mohon doanya dari semua ya.

Wassalam.... (",)


No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...