Monday, July 14, 2014

Posting pertamaku

Salam w.b.t.

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Sudah lama kita tak bersua. Lama jugak la saya tak update apa-apa di sini.

Mungkin disebabkan kesibukan bekerja, masa yang ada memang cukup terbatas. Bila habis kerja, balik rumah rasa nak rehat dan tidur terus saja. Masa yang ada kena guna betul-betul sebab itu saja la masa yang ada untuk berehat di rumah.

Sekarang saya ditempatkan di Jabatan Pediatrik sebagai posting pertama. Lebih spesifik lagi, di bahagian NNJ (neonatal jaundice) & sepsis.

Di sini, kami harus menjaga bayi-bayi yang mengalami sakit kuning dan yang mempunyai jangkitan kuman.

Ia suatu kerja yang mencabar jugak la sebab kita kena tahu paras bilirubin dalam darah, dan bila kita nak mulakan rawatan fototerapi. Memang selalu la jugak kena ambil darah untuk diperiksa paras bilirubin yang menyebabkan jaundis.

Pediatrik salah satu bidang kepakaran yang saya minat. Namun apabila mula bekerja di sini, ia suatu tanggungjawab yang berat sebenarnya (semua posting pun sama ja susahnya).

Apa yang lagi penting, minat kita untuk belajar dan kita tak mudah give up walaupun selalu kena marah, kena tengking. Mula-mula kerja dulu pun saya selalu saja rasa tertekan, tapi lama-lama dah ok. All is well la orang kata..

Itu dulu la...lain kali saya update lagi..

Salam...

P/s : Rasa marah juga dengan tindakan rejim Zionis yang membabi-buta serang rakyat Palestin. Operasi perlindungan kononnya, padahal saja nak cari pasal dengan negara lain.. Semoga Allah hancurkan mereka sang penindas....

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...