Friday, August 15, 2014

Cantik sinar matahari di pagi hari

Salam w.b.t.

Hari nie saya bersyukur sebab Allah bagi saya peluang untuk tengok matahari terbit di ufuk timur (ayat nak sastera ja..haha). Sebabnya, hari nie saya off. Yeahh! Boleh la nak tune balik nafas saya jadi normal..

Sudah lebih sebulan saya di Jabatan Pediatrik. Memang tiap-tiap hari asyik tengok baby atau budak-budak kecil. Kalau kat NICU tu, memang kena tahan la dengar baby menangis. Kalau sorang dah mula, maka yang lain-lain pun akan menangis juga. Macam depa dah pakat pulak nak 'kenakan' kita..hehe

Kerja sebagai HO nie memang la letih dan selalu stress. Kadang-kadang terlupa nak ambik darah adik tu, kadang-kadang blur bila nak present case kat pakar/MO. Itu semua norma hidup seorang HO. Bila balik rumah, esok nak kena pi hospital lagi. The cycle is repeating again and again.

Salah satu cara nak kurangkan stress: sembang dengan rakan HO yang lain. Setiap orang ada pengalaman masing-masing. Bila kita dengar cerita orang lain yang nasibnya hampir sama dengan kita, pasti kita takkan kisah sangat dengan masalah kita tu.

Yang lebih penting, kita jangan give up dan usaha untuk improve diri kita.

1 comment:

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...