Thursday, June 25, 2015

Ramadan Kareem

Salam Ramadan..

Bulan Ramadan, atau Ramzan bak kata orang Karad merupakan satu bulan yang begitu istimewa. Muslim harus memanfaatkan masa yang ada pada bulan ini sebaiknya kerana di dalamnya ada banyak kelebihan dan ganjaran pahala bagi hamba-Nya.

Meniti hari demi hari, tiba-tiba aku berasa rindu dengan suasana Ramadan di perantauan. Seolah-olah baru saja aku berterawih di salah satu masjidnya.

Ini semua gara-gara rancangan 'Ramadan Around The World' yang ditayangkan di tv yang menyebabkan aku berasa ingin ke sana menyambut Ramadan sekali lagi. Sungguh tidak patut.. :p

Rindu rasanya untuk berbuka puasa beramai-ramai di masjid menikmati nasi briyaninya yang lazat. Mereka penduduk tempatan pasti akan menjemput kami untuk turut sama berbuka di masjid. Kemeriahannya dapat dirasakan saat makan bertalam beramai-ramai sambil senyuman terukir di bibir sementara tangan menyuap nasi dengan rancaknya.

"More rice?"

Pelawa mereka sekiranya nasi tidak mencukupi untuk santapan berbuka.

Sungguh rindu bertamu di hati.

Usai berbuka, maghrib pula secara berjemaah sebagaimana biasa. Jaa diiringi solat isyak pabila tiba waktunya seterusnya terawih pula.

Suasana terawih juga suatu yang istimewa. Sungguh sayu hati ini mendengar bacaan imamnya. Ada yang laju, ada yang sederhana. Macam-macam cara bacaannya. Sungguh tenang dengan kuasa-Nya yang mencipta manusia dengan pelbagai jenis suara dan bahasa yang indah.

Entah bila pula agaknya dapat aku ke sana lagi.

Mungkin suatu hari nanti..

Wassalam..

26/06/15, 9 Ramadan 1435H
0215H

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...