Wednesday, June 17, 2015

Setahun sebagai Houseman.

Salam w.b.t.

Sudah setahun rupanya saya bekerja sebagai Houseman. Pelbagai kisah suka duka yang ada sepanjang tempoh tersebut. Terlalu banyak yang nak saya kongsikan sebenarnya.

Bekerja sebagai doktor itu bukanlah semudah meletakkan title Dr di hadapan nama seseorang. It comes with great responsibility. The higher the position, the bigger the responsibility. Jadi, pekerjaan yang melibatkan nyawa ini perlulah disertai dengan minat dan kesanggupan untuk balik lewat ke rumah..eh? Kena ada minat dan kesungguhan untuk merawat pesakit.

Teringat saya kepada kata-kata seorang pakar siang tadi.

"Mai saya check balik documentation dalam fail pesakit nie. Satgi kalau jadi apa-apa nama saya jugak yang keluaq dulu.."

Ya, kerja merawat orang nie memang letih. Kerja nie memang tak tentu masa. Bukan semua orang yang dapat peluang macam nie.

But despite that, we feel satisfied when the patient say thank you to us upon discharge from the ward and still remember us wherever we bump into each other.

Saya tak nafikan, waktu mula-mula masuk kerja dulu, memang serabut habis. Bila balik rumah, rasa tertekan jugak sebab esoknya nak kena datang kerja lagi. Nak kena hadapi tekanan di wad lagi. Sebabnya masih dalam proses nak sesuaikan diri dengan suasana baru.

Tapi lama-lama tu, insyaAllah okey sebab selalu buat benda yang sama ja.

Nanti kesempatan yang lain, saya kongsikan pulak pengalaman yang sangat mendebarkan di labour room.

Selamat menyambut bulan Ramadan.
Selamat berpuasa! =)

Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...