Sunday, May 17, 2009

Bagaimana Rupa Islam?

Salam wbt.

Kali nie, jom kita tengok macam mana rupa Islam itu..
Saya kongsikan bersama email yang saya dapat dari saudara Isa Azzaki.. ('',)


Ana kongsikan email yang ana dapat, moga menjadi pengajaran buat kita semua. Insha Allah..


Bagaimana RUPA agama Islam?



Hari ni saya nak cerita pasal RUPA agama, anda sudah lama memeluk agama Islam, tapi tahukah anda akan bagaimanakah bentuk rupa agama Islam itu?


TIGA BENTUK RUPA AGAMA

Adapun rupa agama itu ada tiga, dan semuanya dalam bentuk amalan. Yang mana, jika ketiga-tiga amalan itu ada dalam satu kampung, maka akan ternampaklah akan rupa bentuk agama Islam.
Rupa agama penting kerana bisa menarik perhatian bukan Islam ke arah Islam secara jujur dan harmoni kerana begitu indahnya Islam itu apabila ternampak akan rupa sebenar agama Islam.


Sebelum ini pernah ada orang tanya saya, adakah Malaysia ini negara Islam?
saya kata: “Bila kita pergi pasar malam, tidak pula kita jumpa label pasar malam, tapi kalau anda tanya budak-budak pun, mereka tahu itu pasar malam”.



Kenapa?


Kerana di situ ada amalan pasar malam. Apa amalan pasal malam?
Ada orang jual, ada orang beli dan pada waktu maghrib, tetapi malam esoknya orang dah tidak panggil pasar malam lagi dah, walaupun tempat yang sama, sebab dah tidak ada amalan pasar malam…!!!


Jadi, di Malaysia tempah tumpah darah saya dan mak saya ni, Sesetengah tempat memang macam negara Islam, sesetengah tempat memang macam negara orang kafir!!! Oh, tepuk dada tanya iman.


Oleh yang demikan adalah penting kita orang-orang Islam mewujudkan amalan Islam yang boleh dikatakan sebagai rupa Islam. Ok, amalan itu ada tiga, kita pergi pada yang pertama…

Pertama:
SEMUA ORANG LELAKI AKHIL BALIGH SOLAT BERJEMAAH KAT MASJID DAN SEMUA ORANG PEREMPUAN AKHIL BALIGH SOLAT AWAL WAKTU (di rumah).


La ni, apa jadi? Malaysia Negara Islam kah jika baaanyaaak masjid kosong tidak berpenghuni?


"RUMAH-RUMAH SYAITAN PENUH RIANG, RUMAH-RUMAH TUHAN KOSONG DAN LENGANG…"
(Lagu: peristiwa akhir zaman)


Sekarang ni, trend orang muda pakat-pakat ajak pergi 'fullhouse' kan pangung wayang, maklumlah ada cerita "Superman Return" (bayar tu!) tapi masjid jadi 'blankmosque'… free apa!!!


Hati bagi kampung/bandar/ negara adalah masjid, kalau orang kafir tengok masjid kosong tidak rasa apa-apa, kita orang Islam janganlah seperti itu.


Saya pernah dengar satu ceramah, ustaz tu beritahu, LEBIH KURANG: Apabila 25% orang Islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka ahli-ahli maksiat akan membuat maksiat secara sembunyi-sembunyi.


(Oh...patutlah sekarang ni maksiat orang berani buat terang-terangan)


Apabila 50% orang Islam mula solat berjemaah 5 waktu – maka wanita akan tutup aurat automatik.

(cuba rujuk hari Jumaat akibat satu waktu yang orang Islam solat berjemaah hampir 75%,apa jadi?,
perempuan2 yang pakai skirt pun dah pandai pakai labuh-labuh, ditanya, kenapa? Diorang jawab, hari ni kan hari Jumaat, yang lelaki mula berketayap dan bersongkok ke tempat kerja atau kuliah, malahan ada amoi yang pakai baju kurung, dahsyat tu!!! tu baru kesan satu waktu, kalau hari2?...Oh. ..)


Apabila 75% orang Islam mula solat berjemaah 5 waktu, maka Allah akan campakkan kegerunan orang kafir kepada Islam.

(patutlah Bush dan sekutunya yang lain tidak takut langsung pada umat Islam, apa nak heran dengan nuclear? bom tiada kuasa, yang berkuasa hanya Allah!!)


Apabila 100% orang Islam mula solat berjemaah 5 waktu, maka orang Islam akan memerintah dunia.
(Rujuk Nabi dan sahabat r.a., bila mereka memerintah dunia? Rujuk masjid mereka bagaimana?)

Huh...sekarang umat Islam bercadang nak memerintah dunia, tapi tidak sedar masjid kosong!!! Yang kerajaan larang, berjuang bermati-matian, yang kerajaan tidak larang (solat berjemaah), tiada pulak usaha di buat.


Kedua:
ADA ORANG ISLAM BANGUN DI SEPERTIGA MALAM UNTUK BERSOLAT


Dulu-dulu pada zaman sahabat Nabi SAW, jika melewati rumah-rumah mereka di akhir malam, maka akan kedengaranlah bunyi orang menangis, bermunajat kepada Allah. Malam ini, jika anda berjalan di kawasan perumahan orang-orang Islam, apa yang anda dengar? Senyap sahaja…tiba tiba:


GOAL!!!!!!!


ingat pesan Kak Pah: "Carilah ketenangan dalam diri sendiri, Munajat di sepertiga malam"

Isks…isks…isks…

Ketiga :

ADA SUASANA AGAMA IAITU:

-LELAKI JUMPA LELAKI CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

-WANITA JUMPA WANITA CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

-KANAK2 JUMPA KANAK2 CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.


Huh, hari ini cuba anda bertanya pada anak-anak , “siapa yang paling kuat?”

Ada mereka cakap Allah yang kuat, atau apa?

Mereka akan cakap: “Naruto dari kampung Konoha lah…”

Saya kata: “Apa pulak, Hokage ke-5 lah yang paling kuat, Tsunade-sama! !!”

(Oh...ummat sedang menderita…)

Lepas tu cuba anda pergi pada wanita hari ini dan tanya mereka, “siapa yang paling kuat?”

Wanita hari ini cakap: “Serbuk pencuci X paling kuat menanggalkan kesan kotoran!!!”

Saya kata: “Apa pulak, Tongkat Ali dan Kacip Fatimah lah…”

(Oh..ummat masih menderita…)


Kemudian, cuba anda pergi pada rakan-rakan lelaki anda dan tanya mereka, “siapa yang paling kuat?”

Lelaki-lelaki akan cakap: “Brazill…pasukan samba, paling kuat!!!”

Saya kata: “Apa pulak, Jerman lah, sebab Piala Dunia kat Jerman !!!

(Oh...ummat masih, sedang dan terus menderita…)


Hindun yang pernah bunuh bapa saudara Nabi (Hamzah r.a.) dan bersumpah tidak akan masuk Islam, tapi akhirnya masuk Islam juga, kenapa?

Jawabnya: “Pada malam pembukaan kota Mekkah, saya telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya… “


saya ulang: MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA !!!


saya ulang lagi sekali: ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA !!!


Oh...kerana itulah berpuluh-puluh tahun bangsa Cina dan India yang duduk di Malaysia yang ada rakyatnya yang bagus dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk masuk agama Islam kerana penduduk Malaysia belum menyembah Allah dengan selayaknya… Oh…


KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!!


Kerana itu juga pada zaman sahabat dulu orang bukan Islam telah datang berbondong-bondong pada agama Islam kerana para sahabat r.a., mereke REDHA dengan ALLAH, dan ALLAH redha dengan mereka. Mereka menyembah Allah dengan selayak-layaknya dan Allah telah redha dengan mereka selayak-layaknya dengan menjadikan mereka pemimpin di seluruh dunia dan akhirat.



YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI ORANG YANG TERMASUK DALAM GOLONGAN MENYEMBAH-MU DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA


--------------------------------------------------------------------------------




Di waktu segala jalan hubungan bumi ditutup orang, jalan hubungan ke langit lapang terluang...




Faqir ila Rabbihi,

Isa Azzaki Zainal

1 comment:

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...