Thursday, May 14, 2009

Post-Mortem

Assalamualaikum w.b.t.

Pertama sekali, Selamat Hari Ibu saya ucapkan buat ibunda Che Muniroh Bt. Hj. Hassan, yang berada di kampung halaman. Semoga dipanjangkan umur oleh-NYA. Amin..

Bedah siasat @ 'post-mortem', amatlah sinonim dengan kes-kes kematian berkaitan kemalangan jalan raya, kes bunuh dan sebagainya. Secara amnya, ia dilakukan untuk mengenalpasti sebab kematian, selain maklumat terperinci berkaitan sesuatu kes tersebut. Ia bersifat menganalisa dan membuat kesimpulan. Post-mortem bukan hanya terhad kepada ruang lingkup perubatan sahaja, bahkan ia boleh diaplikasikan dalam kehidupan harian kita, misalnya post-mortem seusai kita tamat sesuatu peperiksaan itu, khususnya bagi kita yang bergelar pelajar ini.

Alhamdulillah, selesai sudah 'preliminary exam', kelmarin harinya ( 13 may ), untuk batch C ( batch saya la tue ). Kami kat sini dibahagikan kepada 5 batch..A sampai E. Memang dah tersurat yang batch C nie habis exam awal.hehe..
Tapi, yang peritnya, kami yang batch C nie, exam praktikal 3 hari berturut-turut. Isnin-biochemistry, selasa-physiology, rabu-anatomy. Huh..cukup 'pack' la kata orang. Kalau tak cukup 'glucose' masa tu, alamatnya lembab la otak ni proses maklumat.
Penat-penat pun, perjuangan harus diteruskan. Walaupun study ala-ala kadar je, akibat kekurangan masa dek silibus yang terlampau la banyak. Lepas habis saja praktikal anat, terasa semacam kurang sikit bebanan yang ditanggung selama nie. Manakan tidak, sepanjang tempoh exam, masing2 terasa kegelisahan yang amat, sambil membayangkan siapalah cikgu yang akan ambik viva nanti.
Kali nie, saya nak cerita pasal method @ perjalanan exam kami, untuk praktikal anatomi. Penuh dengan 1001 cabaran, dugaan sepanjang perjalanan( macam lirik lagu plak..)
Firstly, ada histology. Macam biasa, spotting slide, dengan 2 sebab, ada 6 slaid. Pastu, kena pilih satu slaid, dan lukis slaid tu. Kena 'recall' balik la macam yang ada dalam jurnal histo. Bila dah siap, cikgu akan datang dan ada sesi 'viva' pasal slaid kita tu. Habis satu bab.
Lepas tue, radiology. Time kitorang, yang jaga radiology, adalah sorang cikgu nie, yang kami gelarkan 'mak'. Nak tau kenapa bagi gelaran tu, nanti saya cerita. Filem x-ray yang beliau tanya tu, amat2lah susah. Sekali tengok, pelik gambar dia. Kantoi la dengan dia..huhu..
Surface anatomy pulak menyusul. Yang ni, bole tahan la. Kena banyak praktis. Pastu, embryology pulak. Kena jawab berdasarkan model-model yang ada. Development pun kena tau jugak.
Last sekali, grand viva. Ada 4 meja, yang mana setiap meja ada sorang cikgu. Setiap meja ada part2 yang berbeza untuk viva. 1st-appendicular skeleton, 2nd-axial skeleton, 3rd-upper limb, brain, 4th-lower limb, abdomen, thorax. Viva nie wat kat dissection hall. Jadi, ada la parts of cadaver, organ2, etc. Kena pegang dan terang apa yang disoal. 'Mak' jaga bahagian lower limb. Ekstrem jugak soalan dia. Time tue, tachycardia menyerang, sebab banyak adrenaline dirembeskan. Oh ya, gelaran 'mak' sebab beliau sangat 'caring' dengan student2nya. Selalu menguntumkan senyuman tatkala berselisih, namun dialah 'musuh' kita waktu exam. Perwatakannya agak 'kejam', dengan soalan yang agak 'senang'. Kami sedari, itu semua untuk kebaikan bersama juga, sebagai persediaan untuk masa hadapan.
Begitulah sistem exam di tempat saya. Keseluruhannya, masih banyak kelemahan yang harus dibaiki, dan diteliti. Peri pentingnya 'post-mortem' dilaksanakan.
Sementara masa masih ada, perlu ada usaha dan semangat yang jitu.
Kawan-kawanku di Krishna, ayuh kita bangkit, dan insyaALLAH lakukan yang terbaik final nanti.. Tunjukkan taring kita, pelajar Malaysia amnya, dan pelajar KTT khususnya, yang kita boleh mengharunginya.
Semoga kita semua yang bergelar pelajar, tak kira di mana kalian berada, berjaya menggapai impian masing-masing..
Ingat : " Setiap kesusahan itu, pasti ada kemudahan. "

2 comments:

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...