Monday, September 19, 2011

Kenangan Yang Terindah

Salam w.b.t.

Akhirnya dapat juga peluang untuk 'naikkan tarikh' blog nie setelah sekian lama ditinggalkan. Ini disebabkan kesibukan saya mencari perkakas seperti pensawang, mop, penyapu dan penyodok yang berkualiti untuk mengindahkan suasana di sini, yang nampaknya perlu dikemaskan supaya pengunjung lebih berpuas hati. Ibarat sebuah rumah banglo yang tersergam indah, dilihat dari jauh sudah nampak cantik, apatah lagi kalau berada di dalamnya diharapkan lebih indah dari rupa.

Sudah 2 minggu lebih berada di bulan Syawal. Sedar tidak sedar cepatnya masa berlalu. Suasana perayaan macam baru semalam berlaku. Masih segar dalam ingatan tatkala jiran tetangga berkunjung ke rumah untuk beraya. Suasananya dirasakan cukup meriah dengan kehadiran tetamu yang beraneka warna dan corak persalinannya. Lebih meriah kalau arwah tok dan tok wan dapat berada bersama kami anak cucunya.

Kesempatan itu juga dapat kami adik-beradik gunakan untuk beraya bersama mak dan ayah. Bukan beraya minta duit ya, tapi bermaaf-maafan. Beraya, bagi orang kedah bermaksud bermaaf-maafan terutama kepada mereka yang lebih tua.

Kalau orang sudah datang ke rumah kita, maka kenalah buat kunjungan balas. Macam kalau jiran memberi makanan kepada kita, kena balas dengan juadah kita pula (nak bagi balik bekas jiran sebenarnya).

Bila ziarah saudara mara nie, maka dapatlah bertanya khabar mereka. Macam mana kerja mereka, sakit demam mereka. Dapat kenal mereka dengan lebih rapat dan tahu ini siapa, itu siapa. Yang bermisai kontot itu rupanya ayah saudara aku contohnya selepas kita ziarah mereka. Dan secara tidak langsung mungkin boleh kenal anak dara mereka..(oops..) hehe Kadang-kadang tu berselisih di jalanan tapi tidak pernah bertegur sapa disebabkan tidak kenal saudara sendiri. Arwah tok wan saya cukup ambil berat perihal saudara mara nie. Kalau arwah masih ada pasti akan dicarinya untuk diberitahu ini siapa dan itu siapa supaya kami tidak lagi mengerutkan dahi apabila bertemu sesama saudara.

Walaupun pulangnya cuma sedetik namun ia cukup bermakna. Ya lah, cuma waktu raya boleh berjumpa dengan sanak saudara. Waktu lain sangat susah nak ketemu tambah-tambah waktu solat jemaah di masjid. Semoga tahun depan Allah bagi kesempatan untuk saya balik lagi supaya dapat saya jumpa anak-anak saudara yang comel-comel itu.. :-)

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...