Saturday, November 23, 2013

Meneladani hidup seorang Ammar

Salam w.b.t.

كيف حالكم ؟

Semoga kita dikurniakan kesihatan yang baik untuk kita gunakan ia ke jalan yang Allah redha.

Saya pasti kita semua tahu perihal saudara seagama kita iaitu saudara Ahmad Ammar Ahmad Azam yang telah dijemput Ilahi pada awal bulan ini. Arwah meninggal dunia ketika mana kita sedang menyambut awal Muharram, sesuatu yang pasti ada sebab kenapa ia berlaku.

Perancangan Tuhan itu pasti ada hikmahnya...

Arwah, satu-satunya anak lelaki dalam keluarganya merupakan seorang anak yang taat kepada ibu bapanya di samping begitu cintakan sejarah Islam terutamanya sejarah Turki Uthmaniyyah. Disebabkan minat yang mendalam terhadap sejarah Islam serta bercita-cita menjadi sejarawan Muslim, arwah telah berkelana ke bumi Turki untuk mendalami ilmu tersebut.

Bermula tahun ini, arwah telah pun merancang untuk mengembara di bumi Turki dan mencari nilai sejarah yang ada di sana. Ini semua diteladani daripada Imam Syafie yang telah merantau ke pelbagai tempat untuk menuntut ilmu.

Arwah juga aktif dengan pelbagai aktiviti kemasyarakatan.

Itulah serba sedikit latar perjalanan hidup seorang Ahmad Ammar. Kalian boleh tengok sendiri vidéo mengenai perjalanan hidupnya dengan lebih lanjut  di YouTube.

Nah, bagaimana pula dengan kita? Apakah yang telah kita sumbangkan kepada orang lain? Apakah sumbangan kita terhadap Islam sehingga hari ini?

Kita patut sedar yang mubaligh-mubaligh Kristian di luar sana begitu giat menyebarkan fahaman mereka. Jadi kita sebagai seorang Islam harus sedar dan turut sama mempromosikan keindahan Islam kepada orang lain.

Setiap orang mesti suka kalau diajak pergi berjalan ke mana-mana. Orang putih kata travel, orang Arab pula sebut safar atau jaulah. Ya, itu perkara wajib dalam kalendar tahunan kita.

Dan apabila kata hendak travel, mestilah nak berseronok dan release tension. Itulah sebab utama kita keluar berjalan makan angin. Selalunya ia suatu aktiviti yang penuh dengan gelak ketawa dan tidak lupa jua penuh dengan makanan yang sedap-sedap.

Adakah ia suatu yang osem? Ya semestinya. Tambah-tambah kalau berkerjaya sebagai seorang doktor.

Ada nilaikah kalau keluar semata-mata untuk berseronok?

Ia tidak salah, namun janganlah kita berlebih-lebihan sampai lalai dari ingat kepada Allah. Seperti kes arwah Ammar, beliau mengembara ke banyak tempat untuk mengambil ibrah (pengajaran) yang ada di situ. Beliau travel bertujuan untuk menambah pengalaman hidup serta ilmu yang hanya diperoleh melalui kesusahan merantau sahaja.

Jadi, kita pun perlu menjadikan sesuatu perjalanan itu bukan sahaja ada hilai tawa, malah turut diisi dengan muhasabah diri serta sesuatu yang boleh mendekatkan kita kepada Pencipta.

Contohnya tengok awan di langit, lalu terus berfikir betapa agungnya kuasa Tuhan menjadikan segala sesuatu.

Selagi kita boleh menghirup udara yang segar tanpa sebarang bayaran, marilah kita bersama tetapkan azam untuk menjadi Muslim yang berjaya di dunia dan di akhirat.

Caranya, dengan menjadi Muslim dan Mukmin yang sempurna dan bukannya Muslim yang pasif.

Kita harus segera bertindak dan keluar dari zon selesa.

InsyaAllah, dengan niat yang baik, Allah pasti permudahkan dan lancarkan urusan kita.

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...