Wednesday, November 20, 2013

Cuti budak sekolah

Salam w.b.t.

Musim cuti sekolah akhir tahun dah pun bermula. Begitu cepatnya masa berlalu dan kita sudah menghampiri fasa terakhir tahun 2013.

Sungguh tak terasa hari demi hari yang berlalu. 24 jam yang Allah berikan seolah-olah tak cukup pula.

Setiap orang punya masa yang sama dalam sehari. Dua puluh empat jam. Tak lebih tak juga kurang. Ia bergantung kepada kita bagaimana kita menggunakan masa yang ada.

Orang yang bijak terkadang boleh menggandakan jumlah masa yang ada. Mereka yang kerugian pasti mahukan masa tambahan dek sikap diri sendiri yang suka membuang masa sesuka hati.

Salah satu wasiat Hassan Al-Banna ada mengatakan bahawa tanggungjawab itu melebihi masa yang ada.

Kita kena bekerja untuk agama ini. Kita perlu menyampaikan dakwah kepada orang lain walaupun kita punya keyakinan hanyalah sekadar sepotong ayat. Itu lebih baik daripada tidak berusaha langsung.

Nasihat-nasihat itu lebih kepada perubahan diri sendiri ke arah yang lebih baik. Sebab lidah yang memberi pedoman itu lebih dekat dengan telinga si pemberi nasihat.

Oh ya, keputusan UPSR sudah pun keluar pada Khamis lepas. Syukur alhamdulillah kerana adik lelaki bongsu saya mendapat 4A 1B. Satu pencapaian yang baik baginya. Saya cukup berbangga dengannya kerana dia berjaya mendapat keputusan yang elok dan merupakan pengakhiran yang baik dalam keluarga kami. =)

Semua ini kembali pada Allah yang Maha Kuasa. Segala Puji hanya bagi Allah.

Pun begitu, perjalanannya masih panjang sepanjang 2 kali ukur lilit bumi..haha.. Semoga adik lebih bersemangat untuk menghadapi ujian masa depan yang pastinya lebih mencabar.

Sekian sahaja perkongsian dari saya kali ini. Kita jumpa lagi lain kali..

Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...