Friday, November 29, 2013

Bacalah dengan Nama TuhanMu

Salam w.b.t.

Saat yang dinanti-nanti bakal tiba juga. Penantian itu bakal berakhir tidak lama lagi.

Kini, cuma tinggal 2 bulan saja lagi untuk saya menamatkan program internship di KIMS Karad. Setahun merupakan suatu jangka masa yang panjang dan lama. Apabila dalam tempoh tersebut sudah tidak perlu lagi berhadapan dengan musim exam yang penuh dengan stress, atau pun tiada lagi debaran sebelum ke wad untuk practical exam, ia sesuatu yang boleh dianggap sebagai bonus atau reward dalam hidup seorang pelajar perubatan.

Ia sesuatu yang harus dinikmati setelah berhempas pulas dengan final exam pada tahun sebelumnya.

Namun, apabila masa lapang itu terlalu banyak, terkadang ia disalahgunakan oleh ramai daripada kita. Mulalah mencari apa saja hiburan yang ada untuk mengisi kekosongan hidup yang ada. Kekerapan untuk membuka buku mula menurun. Yang selalu dibuka hanyalah MukaBuku. huhu (terasa pulak si penulis..)

Masa lapang yang banyak itu seringkali menipu manusia yang leka dengan keselesaan yang ada. Ini suatu fakta yang perlu kita ambil tahu dan fikir bagaimana untuk mengisi hari-hari mendatang sebaik yang mungkin.

Dalam tempoh hampir sepuluh bulan ini, banyak sebenarnya benda yang telah saya belajar, baik daripada senior atau pun dari pembacaan sendiri. Ada juga antaranya yang diperoleh daripada pengalaman sendiri melakukan prosedur-prosedur asas yang mudah. Semua itu memberikan 1001 pengalaman untuk dibawa dan diaplikasikan pada masa hadapan.

Sehingga ke hari ini, saya sering tertanya-tanya, adakah saya telah memanfaatkan masa yang ada untuk belajar sebanyak yang mungkin? Adakah saya boleh memberikan nasihat yang betul kepada mereka yang menghidap kencing manis? Bersediakah saya kalau ada antara ahli keluarga yang bertanyakan itu dan ini sedangkan pada pendapat saya, diri ini seolah-olah perlu lebih banyak belajar lagi?

Saya sering terfikir, adakah diri ini sudah boleh bekerja sendiri dan mampu memberikan khidmat terbaik selepas ini, selepas menghabiskan internship di sini.

Menjadi seorang doktor interns itu memang sesuatu yang diimpikan oleh setiap pelajar perubatan. Segala penat lelah selama bertahun-tahun akhirnya membuahkan hasil.

Namun, ia bukan sekadar gembira dan bangga sambil menayangkan stetoskop yang tergantung di leher.

Ia lebih kepada responsibiliti yang bakal ditanggung. Tanggungjawab semakin besar.

Maka, tidak boleh tidak, subjek yang lepas harus diulangkaji juga supaya kita tahu apa yang perlu diterangkan kepada pesakit.


( Suasana di ICU suatu masa dulu..)

Apabila selesai kerja pada hari itu, saya akan meneliti balik rough note yang dicatat dan berazam untuk membaca topik-topik tersebut di bilik. Kalau masih bertenaga, dapatlah study sikit namun selalunya saya pasti keletihan dan cuma mahu berehat saja di bilik.

Maka senarai topik yang harus dibaca pun bertambah-tambah. Adoi...

Bukan setakat ilmu medik saja yang perlu ada, bahan bacaan lain juga perlu dihabiskan juga. Banyak lagi buku dan novel (oppss...) yang perlu dihabiskan pembacaannya. Harap-harap sempat la sebelum tahun depan.

Pada zaman teknologi yang serba canggih ini, peranan buku yang boleh kita pegang secara fizikal ini semakin berkurangan, sebab kita sudah ada buku maya (ebook). Ia lebih mudah dan tidak berat untuk memikulnya. Tetapi, semudah-mudah ia dimasukkan ke dalam gajet, seringan-ringan itu juga ia dibaca sampai habis. Ini memang betul-betul, bukan cobaaann..

Seorang kawan ada berpesan, ebook memang la nampak best, tapi nak habiskan sebuah ebook pun belum tentu akan habis. Ia tidak wujud dalam bentuk yang hakiki, yang boleh kita usap dan tatap sepuas-puasnya. Memang akan ada juga perasaan tidak rajin untuk buka ebook. Sebab apa? Bila buka saja henset, buka saja ipad, buzzzzz....mesej whatsapp masuk bertubi-tubi. Hendak pilih ikon ebook, terpilih ikon game atau apps yang lagi best dan menghiburkan. Jadi, ebooknya?

Renung-renungkanlah...

Kalau ada antara pembaca yang berjaya menghabiskan pembacaan ebook yang didownload, syabas dan tahniah! Anda masih memanfaatkan gajet yang dibeli dengan memanfaatkan masa lapang yang ada.

Perintah membaca ada disebut dalam Al-Quran pada salah satu surah dalam Juz 'Amma. Ia memberi kita suatu idea bahawa aktiviti membaca itu suatu yang osem dan bukanlah lame semata-mata.

Ia suatu suruhan untuk memberitahu umat manusia betapa menuntut ilmu itu suatu perkara yang sangat penting. Manusia yang berilmu itu sudah pasti dapat membawa kemajuan pada dirinya dan berupaya memberi manfaat kepada masyarakat. =)

p/s : Inilah jadinya kalau lama sekali baru nak update...huhu...



No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...