Tuesday, October 25, 2016

Sabarlah Saat Diuji

Salam w.b.t.

Segala puji bagi Allah yang telah memberikan nikmat kesihatan kepada kita semua sampai hari ini.

Pagi tadi, kita dikejutkan dengan berita kebakaran di salah sebuah hospital di Johor. Tempat berlakunya kebakaran adalah di ICU (Unit Rawatan Rapi) di mana pesakit-pesakit yang kritikal ditempatkan di sana. Ini termasuklah para pesakit yang koma dan memerlukan bantuan mesin pernafasan (intubated and ventilated).

Terdapat kehilangan jiwa daripada insiden tersebut sepertimana yang dilaporkan. Hal ini merupakan suatu yang sungguh menyedihkan dalam kalangan ahli keluarga mangsa yang terlibat.

Semuanya sudah pun ditakdirkan oleh Allah. Kita sebagai manusia biasa, tidak boleh lari daripada ketentuan-Nya.

Ibarat seorang pesakit yang sudah tidak ada harapan untuk sembuh. Seorang doktor atau pengamal perubatan itu, tidak punya kuasa untuk menyembuhkan si pesakit. Beliau cuma boleh usaha untuk mengubati pesakit. Hasilnya, Allah yang tentukan, sembuh atau pun sebaliknya.

Ujian datang silih berganti dalam hidup seorang insan. Ustaz Zainul Azri, dalam salah satu kuliahnya ada menyebut, ujian ini pada mulanya besar dan berat bagi kita. Namun, jika kita sabar dengan ujian, insyaAllah ia akan berubah menjadi kecil sahaja dan kita pasti boleh menghadapinya dengan baik.

Ujian hidup, tanda Allah sayangkan hamba-hambaNya. Tanpa kesusahan, kita kan terus leka dan lena tanpa ada sebarang perubahan dalam hidup.

Semoga hari esok lebih baik dari hari-hari yang sebelumnya.


Wassalam…

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...