Thursday, October 6, 2016

Strok dan Urut Tradisional

Salam w.b.t.

Apa khabar semua?
Alhamdulillah Allah masih beri peluang untuk terus bernafas sehingga ke hari ini.

Buat masa ini, saya sedang menghabiskan hari-hari terakhir cuti, sebelum kembali bekerja seperti biasa. Badan kita juga ada hak, dan rehat merupakan salah satu hak yang harus kita penuhi.

Pada cuti kali ini, saya berkesempatan menemani ayah untuk mendapatkan rawatan urut tradisional di Kedah. Serangan strok kali kedua menyebabkan tangan kanannya lemah untuk melakukan kerja harian di rumah. Tetapi beliau masih boleh berjalan dengan baik di rumah.

Lokasi di mana terdapatnya khidmat urut tradisional yang saya maksudkan terletak di Teluk Tenggiri, Jitra, Kedah. Senang saja kalau nak ke sana. Petuanya, ia berdekatan dengan SMS Kubang Pasu. Depan sikit dari sekolah (pastikan sekolah di sebelah kanan kita), kita akan bertemu simpang tiga. Belok kanan di situ dan teruskan perjalanan. Lebih kurang 500m, kita akan jumpa sebuah jambatan. Rumahnya terletak betul-betul selepas jambatan tersebut, di sebelah kanan.

Negara kita sememangnya kaya dengan makanan, syurga makanan. Apa saja kita boleh dapat. Tapi, beringatlah, di situ juga kita akan menemukan pelbagai jenis penyakit. Strok merupakan salah satu penyakit yang banyak kita boleh jumpa di hospital dalam kalangan golongan muda.

Puncanya, darah tinggi (hipertensi, hypertension). Ya darah tinggi yang tidak dikawal dengan baik boleh mengakibatkan strok atau angin ahmar. Sebab itu, rawatan dengan ubat-ubatan harus diambil untuk tempoh yang lama. Tak boleh sendiri-sendiri nak berhenti.

Oh ya, lupa pula saya nak bagitau nama tuan yang berkebolehan mengurut tradisional ini. Namanya Haji Lah, sudah banyak pengalamannya mengurut orang. Beliau sememangnya pandai berurut dan tahu tempat yang sesuai untuk dilakukan urutan. Cuma, kalau kes patah, beliau akui tidak memiliki kepakaran untuk mengurutnya.


Mai try dulu..


Strok, memang perlukan bekalan ubat yang berterusan. Perlu selidik, apa punca yang menyebabkan strok. Kalau strok haba, perlukan air yang mencukupi dan elakkan berada di bawah terik mentari.
Kalau puncanya darah tinggi, maka perlulah dikawal tekanan darah. Hatta tekanan pun perlu dikawal dengan baik. Ini sangat penting.

Dan berurut bagi pesakit strok, merupakan salah satu cara rawatan yang saya fikir, baik untuk para pesakit. Dengan berurut, pengaliran darah dapat berlaku dengan lebih lancar dan ini boleh membolehkan pesakit melakukan aktiviti harian dengan lebih yakin. Anggota badan dapat kembali berfungsi, tangan dapat memegang, kaki dapat melangkah. Tidakkah ini suatu yang penuh nikmat bagi pesakit strok?

Setiap penyakit itu, ada penawarnya. Bagi pesakit strok, mereka perlu lebih bersemangat dan mempunyai minda yang positif. Cuba usahakan untuk berjalan tanpa bantuan tongkat, dan lakukan fisioterapi setiap hari. Sekiranya ini dapat dilakukan, insyaAllah mereka dapat berdikari dan menjadi lebih baik dari yang sebelumnya.

Sekian dulu daripada saya kali ini. Panjang pula saya berceloteh. Ingatkan nak kongsi sikit saja.

Semoga bermanfaat.

Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...