Sunday, July 4, 2010

~MAWTINI~

Salam...

Sesungguhnya bola itu bulat. Dan disebabkan bulatnya bola tu maka macam-macam boleh terjadi dalam perlawanan bola sepak. Keputusannya terkadang di luar jangkaan kita. Jadi, jangan terkejut kalau pasukan pilihan tak menonjol macam yang dijangkakan.

Baiklah. Kita tinggalkan arena bola kejap.

Ada terjumpa satu video ni dalam iluvislam.com.

Tajuknya, "Mawtini" yang bermaksud "Tanah Airku". Lagu ni ialah lagu kebangsaan Iraq yang turut digunakan di Palestin. Syria dan Algeria juga mengiktiraf lagu ni sebagai sokongan kepada saudara di Palestin.

Pertama kali dengar lagu ni, rasa sedih dan sayu. Liriknya sendiri dah menceritakan semangat perjuangan penduduknya untuk membebaskan negara. Untuk menyelamatkan maruah negara yang dicintai. Hayati liriknya dan kita akan dapat rasai apa yang dicita-citakan oleh mereka.

Sungguh sayu rasanya.

Lagu ini saya rasakan lain dari yang lain.

Bagi yang suka dengar lagu Arab, Mawtini salah satu lagu yang menarik untuk dijadikan halwa telinga. Terkadang, kita perlukan lagu yang dapat menyuntik semangat dalam diri, selain lagu-lagu versi jiwang yang sangat banyak.

Semoga kita lebih menghargai negara sendiri setelah mendengar lagu ni. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...