Saturday, May 5, 2012

Hujan Panas Sanggup Kuredah

Salam w.b.t.

Alhamdulillah dapat juga connect internet nie setelah tak ada signal langsung untuk beberapa hari nie. Walaupun mula-mula tu rasanya macam tertekan juga, tapi ini mungkin tarbiyah dari Allah untuk melatih sifat sabar. Selalunya asyik cakap kat orang lain, sabar, sabar. Bila kita sendiri diuji, maka kenalah bersabar juga sepertimana kita hendak orang lain ikut apa yang kita cakapkan itu.

Oh ya, genap seminggu sudah selepas perhimpunan Bersih 3.0 (Duduk dan Bantah) di Dataran Merdeka. Ada yang menyokong dan ada juga yang membantah. Biasalah mesti akan ada pro dan pembangkang. Positif dan negatif.

Ia suatu fenomena yang agak menarik kerana berpuluh-puluh ribu (mungkin ratusan ribu) manusia yang hadir bagi menyatakan sokongan terhadap perhimpunan tersebut. Ia menjadi bukti bahawa manusia yang super ramai boleh digerakkan andai hati-hati mereka tersentuh lalu mewujudkan rasa percaya untuk turut serta walaupun jarak yang harus ditempuh beratus-ratus kilometer jauhnya.

Saya tak ingin ulas lebih lanjut tentang perhimpunan tersebut memandangkan saya bukanlah ahli dalam bidang politik. Walaupun saya ada pendapat tersendiri namun biarlah ia sekadar monolog dalaman saya sebagai pengajaran untuk diri ini.

Apa yang ingin saya tanyakan adalah bagaimana sejumlah manusia yang ramai itu dapat digerakkan dan dikumpulkan pada satu-satu masa di tempat yang dijanjikan. Pada hari itu, semuanya bersatu hati (hati lagi..) untuk menjayakan program yang dirancang oleh penganjur.

Kuncinya cuma satu. Hati-hati mereka semua telah disentuh sehingga menyebabkan timbul rasa kebersamaan untuk duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi. Hati-hati itu telah diikat supaya tujuan yang ingin dicapai dapat dilaksanakan. Itulah dia kuasa 'hati'. Bukanlah hati yang bisa dilihat oleh mata kasar. Ianya bahkan lebih daripada itu.

Bagi yang faham sesuatu perkara itu dengan hati, dia dapat merasakan (feel) sesuatu yang lebih hebat dari apa yang ditafsirkan oleh akal.

Kesimpulannya, tafsir dengan akal, fahamkan dengan hati ketika hendak melakukan sesuatu kerana hati itu berupaya merangsang jasad dan roh supaya bersatu sebagai satu entiti yang hebat lalu menghasilkan sesuatu yang hebat juga.



No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...