Wednesday, May 9, 2012

Tata Tertib Ketika Bertunang

Salam w.b.t.

Sudah hampir separuh tahun berlalu bagi tahun ini. Terasa begitu cepatnya masa berlalu meninggalkan kita begitu saja.

Biasanya apabila masuk bulan-bulan pertengahan ini, maka budak-budak sekolah kelihatan kembang kempis hidungnya tanda gembira cuti sekolah akan bermula. Yeah...

Musim cuti sekolah ini selalunya akan diisi dengan pelbagai aktiviti yang telah dirancang sama ada oleh budak itu sendiri atau pun oleh mak atau ayah budak tersebut. Salah satu aktiviti yang berstatus wajib ialah..apa lagi..kenduri kahwin la..atau yang dicetak di kad-kad sebagai walimatul'urus.

Bukan saja di alam nyata, di alam maya ini pun banyak juga jemputan menghadiri perutusan raja sehari yang kelihatannya rancak dan mendapat sambutan. Buka saja laman Kulit Buku, maka akan ada la notification yang mengatakan si fulan atau si fulanah ini mengajak anda ke sekian sekian majlis. Bagi yang akan menamatkan zaman bujang tidak lama lagi, tahniah saya ucapkan buat mereka.

Kali ini ingin saya berkongsi serba sedikit mengenai salah satu adab iaitu adab bertunang sebelum berkahwin. (ada yang tak sabar tu..hehe) Iyalah, sekarang ini pun majlis bertunang itu kelihatannya sudah hampir menyamai majlis berkahwin pula. Kosnya memakan belanja yang banyak seolah-olah walimah yang sedang dilangsungkan pada ketika itu. (mungkin segelintir saja, tapi itulah realiti sekarang)

Bertunang atau 'khitbah' dalam bahasa Arab merupakan satu tempoh untuk pasangan itu berkenalan dan mengenal hati budi masing-masing. Bukanlah apabila sudah bertunang, segalanya halal. Boleh keluar minum sama-sama, boleh pi Mydin sama-sama. Salah konsepnya kalau itu yang difahami dan diamalkan.

Seperkara lagi, perkara bertunang ini sesuatu yang harus disembunyikan dahulu. Makna kata hanya orang-orang terdekat saja yang perlu diberitahu mengenainya. Apabila sudah confirm untuk akad nikah, barulah diberitahu kepada orang ramai. Sebabnya, ia sesuatu yang pasti bahawa pasangan itu akan mendirikan rumahtangga. Lain dengan kes sewaktu proses khitbah tersebut di mana si teruna dan dara masih belajar untuk mencari keserasian atau mengenal pasangannya sambil menjaga batas-batas pergaulan yang telah ditetapkan oleh agama. Bukankah cantik di situ ? Boleh berjumpa tapi kenalah jaga akhlak dengan pasangan tersebut.

Video di bawah mungkin boleh membantu kita (anda terutamanya) untuk lebih memahami bagaimana konsep bertunang dan berkahwin yang dianjurkan dalam Islam. (",)



video


Salah satu lagi video oleh Ustaz Don di sini.

Sekian..selamat beramal..

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...