Monday, February 18, 2013

Jesus of Nazareth


Salam w.b.t.

Semoga para pembaca yang dikasihi sihat-sihat belaka. Kalau yang sedang diuji dengan penyakit atau apa jua ujian, anggaplah ia sebagai teguran dari Allah. Mungkin ada sesuatu yang Allah nak bagi pada kita yang mana kita sendiri kena selalu muhasabah dan refleksi diri.

Ok. Dah lama pulak saya tak kongsikan pasal isu Palestin. Apa cerita Palestin sekarang. Apa yang dah jadi dengan isu boikot. Senyap la pulak facebook daripada status-status yang menunjukkan keprihatinan kita kepada saudara di Gaza sana. Oh maafkan saya. Bukan senyap terus. Ada juga segelintir daripada kita yang  masih bersemangat melontarkan idea dan pendapat mengenai isu ini di wall-wall facebook mereka. Tahniah, sebab isu ini sepatutnya kita evergreenkan dan janganlah biarkan ia bermusim seperti musim durian.

Ada juga yang bertanya, apa sudah jadi dengan isu boikot McD? Senyap sepi tanpa berita langsung. Namun ada dijelaskan isu itu oleh Dr. Hafidzi, pengerusi Aqsa Syarif. Sila tanya pakcik Google ya kawan-kawan.

Kali ini ingin saya kongsikan mengenai salah satu bandar yang terdapat di Israel.


Nazareth.

Itulah nama salah satu bandar yang terletak di daerah utara Israel. Dikenali sebagai Arab capital of Israel, penduduknya terdiri daripada orang Arab Palestin yang berwarganegara Israel.

Mesti anda pernah dengar kalimah "Jesus of Nazareth". Ia merujuk kepada Nabi Isa yang dikatakan pernah tinggal di Nazareth semasa kecil.

Nama Arab bagi Nazareth adalah an-Nasira. Kita juga boleh lihat penggunaan kalimah ini dalam surah Al-Baqarah ketika mana Allah berfirman, "Tidak redha Yahudi dan Nasrani sehingga kamu mengikuti agama mereka." Jadi Nasrani di sini merujuk kepada pengikut agama Kristian.

Cukup dulu la kali nie. Kalau ada lagi kita sambung lagi.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...