Wednesday, December 11, 2013

Setelah 2 Minggu

Salam w.b.t.

Mulai esok, suasana di hostel akan bertambah sunyi dan sepi. Junior-junior yang sudah habis final exam akan pulang bercuti esok hari. Semuanya mengukir senyuman di bibir, tanda tidak sabar untuk menjejakkan kaki ke tanah air.

Musim exam merupakan musim yang penuh dengan stress. Tambahan pula kalau seseorang itu di tahun akhir. Setiap subjek yang diambil berat-berat belaka, baik berat dari segi ilmunya mahu pun berat fizikal buku yang tebal amat.

Pasca exam, segala tekanan hilang, terbang ibarat debu-debu yang ditiup angin. Suatu beban yang berat seakan sudah terlepas dari tanggungan. Wajah mula mempamerkan keceriaan dan kelegaan yang tak terkata. Aras endorphin dalam badan mula meningkat naik disusuli penurunan adrenaline mahu pun noradrenaline, saudara kembarnya.

Baru-baru ini timbul pula isu hanya doktor perempuan di bilik bersalin yang mendapat banyak respons dari ramai orang.

Kebetulan pula, saya sedang berposting Obstetrik & Ginekologi selama 2 bulan. Posting terakhir program internship.

6 minggu berbaki, banyak yang telah saya belajar dan ia suatu yang penting untuk setiap doktor tahu bagaimana untuk mengendalikan pesakit yang mengandung.

Lain kali la saya ulas sedikit mengenai isu ini. Saya kira sudah banyak blog atau artikel yang membincangkan isu ini dengan lebih terperinci.

Salah satunya di blog ini.

Till then.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...