Friday, August 21, 2009

Musim Belajar kembali

Salam semua..

Setelah lama menyepi, baru punya waktu untuk b'blog kembali. Al maklumlah, saya baru saja pulang ke India balik. Rasa sat sangat la cuti sebulan nie. Ingat nak 'extend', tapi apakan daya. Cuti yang singkat tu mudah-mudahan memberi titik perubahan buat keluarga dan sanak saudara. Saya harap kepulangan kali pertama tersebut dapat memberi manfaat untuk berkongsi serba sedikit pengalaman dan jugak ilmu di perantauan ini. Saya pun terkena jugak penangan demam, dalam beberapa hari saja lagi nak balik universiti. Memang Allah nak menguji diri yang lemah ini. Syukur kondisi semakin baik sekarang, dek ubat a.k.a. Drug yang digunakan. Moga ALLAH S.W.T. lindungi keluarga di kampung halaman.

Alhamdulillah kami selamat sampai Krishna Universiti pagi selasa lepas, 18 Ogos 2009, setelah melalui perjalanan 6 jam dari Mumbai. Dapat la kami bersua muka dengan 'barisan muda' KIMSU. Kepulangan kami disambut dengan penuh ceria oleh 'adik-adik', yang sudah sedia menunggu. Rasa terharu la pulak..hehe..

Untuk pengetahuan, kami bertujuh telah pun LULUS MBBS TAHUN PERTAMA. Memang setinggi-tinggi syukur dipanjatkan pada-Nya. Ada jugak rezeki untuk teruskan perjuangan tahun berikutnya. Malangnya, kolej ditutup sekarang, angkara H1N1 yang tengah hangat la nie. Kat sini pun dengarnya dah 90 orang dijangkiti virus tu. Semoga Karad dilindungi oleh-Nya. InsyaALLAH esok, Jumaat bersamaan 30 Ramadan, kelas akan disambung balik.

Sedikit maklumat tentang Tahun Dua yang ingin saya kongsikan. Kami di sini belajar 4 subjek dalam Tahun Dua nie. Pathology, pharmacology, microbiology, ngan forensic medicine & toxicology ( FMT ). Agak mencabar jugak la subjek-subjek yang bakal dipelajari nanti. Kelas mula seawal 8 pagi, tiap-tiap hari. Pastu, ada 'clinical posting' jugak. Posting diagihkan ikut 'batch' masing-masing, yang mana dah mula pun 1 Ogos lepas. Ada 4 posting, Medicine, Surgery, Ob. Gyn., ngan Comm. Medicine. Saya di batch B, jadi kami kena posting untuk 'Community Medicine'. Posting pun setiap hari, satu 'department' hampir sebulan tempohnya. Lepas nie, batch saya akan ke 'Medicine' pulak. Apa-apa pun, kami semua akan cuba yang terbaik Tahun Dua nie. Kenalah muhasabah balik Tahun Satu dulu. Mudah-mudahan ada perubahan dari segi cara belajar, sebab subjek pun dah berbeza.

Setakat ini dulu perkembangan yang dapat saya habaq mai. Moga dapat bagi sikit idea untuk mereka yang ingin tahu perihal kami di sini. Ramadan pun hampir menjelang tiba. Marilah kita persiapkan diri untuk menyambut bulan yang penuh barakah ini dengan persediaan yang secukupnya. InsyaALLAH.

Sekian untuk kali ini.
Wassalam, dan jaga kesihatan sebaiknya. =)

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...