Sunday, March 10, 2013

Sulu Yang Popular


Salam w.b.t.

Menjelang pilihan raya yang bakal tiba, negara digemparkan dengan isu pencerobohan Sabah oleh Kesultanan Sulu. Mereka mendakwa bahawa Sabah sebenarnya merupakan hak milik kerajaan Sulu. Berlaku juga konflik antara Sulu dan Filipina apabila Filipina didakwa gagal melindungi keluarga diraja Sulu suatu masa dulu.

Apabila rumah kita diceroboh oleh orang lain, maka sudah menjadi kewajipan bagi kita untuk mempertahankannya. Kita ada hak terhadap tanah atau rumah yang telah mejadi milik kita sejak bertahun-tahun lamanya.

Kes pencerobohan Sabah ini ada similaritinya dengan pencerobohan Palestin oleh Israel. Tanah Palestin merupakan hak milik orang Islam secara amnya dan milik orang Palestin secara khususnya dan ia wajib dipertahankan sekiranya diceroboh atau dirampas. Takkanlah nak dibiarkan saja.

Israel pula mendakwa kononnya mereka ada hak terhadap Palestin seperti yang telah diberikan oleh Tuhan kepada mereka. Itu cuma dakwaan, tiada bukti konkrit untuk menyokongnya. Kalau ada pun, boleh jadi ia cuma rekaan semata-mata.

Melihat kepada nama Sultan Sulu tersebut, tidak syak lagi mereka beragama Islam dan mengamalkan hidup sebagai Muslim.

Tetapi kenapa sampai perlu berperang dan bersengkata sesama Muslim?

Mungkin inilah yang dikatakan kebimbangan oleh malaikat kepada Allah bilamana Allah hendak mencipta khalifah di muka bumi ini seperti yang tercatat dalam Surah Al-Baqarah. Malaikat mempersoalkan, kenapa Allah hendak menciptakan suatu golongan yang akan membuat kerosakan dan menumpahkan darah di bumi. Allah membalas, Dia tahu apa yang tidak mereka ketahui.

Sememangnya kita manusia ini dikurniakan akal oleh sang Pencipta. Makanya kita gunakanlah ia untuk membuat kebaikan di dunia ini.

Permusuhan itu tak membawa apa-apa erti.

Dalam ajaran Kristian juga ada ditekankan mengenai kasih sayang Tuhan (God's Love). Mereka percaya bahawa kasih sayang Tuhan perlu disebarkan untuk keharmonian masyarakat.

Semoga, para pejuang negara mendapat kejayaan dalam misi mereka mempertahankan bumi Sabah. Doa kita sumber kekuatan bagi mereka. Teruskan berdoa kepada Allah. Allah sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...