Thursday, March 21, 2013

Ukhwah dan Silaturrahim tu Ibarat Kacang Dal dan Kacang Kuda


Salam w.b.t.

Hubungan silaturrahim merupakan hubungan yang terhasil melalui persaudaraan sesama ahli keluarga. Contohnya, hubungan antara ayah, ibu dan anak-anaknya. Hubungan antara datuk dan cucunya, ayah saudara dan anak saudaranya.

Ada satu kata-kata Arab yang antara lain bermaksud, "Tidak akan masuk syurga sesiapa yang memutuskan hubungan silaturrahim.." Allah sendiri bersifat dengan sifat Ar-Rahim.

Ukhwah pula, suatu hubungan yang terhasil antara saudara yang tiada pertalian kekeluargaan. Contohnya, hubungan antara Samir Bachik dan Zainal Zaidi yang tinggal berjiran sebelah-menyebelah. Mereka bukanlah saudara yang mempunyai pertalian darah, namun 'diikat' oleh hubungan ukhwah sesama Muslim.

Dari situlah wujud istilah seperti akh (saudara lelaki) dan ukht (saudara perempuan). Ikhwah pula merujuk kepada muslimin manakala akhawat merujuk kepada muslimat. Sungguh cantik dan indah bahasa Arab nie kalau kalian nak tau.. =)

Orang-orang dahulu (sekarang tak pasti masihkah diamalkan), apabila ditanya siapakah gerangan diri mereka. Maka jawapan yang akan diberikan, "Akhuuka fil Islam.." (Saudara engkau dalam Islam).

Pernah dengar pertubuhan Ikhwanul Muslimin? Nah, di situ pun ada digunakan perkataan saudara. Tapi di sini, maksudnya adalah "Persaudaraan Muslim". Bukankah Muslim itu bersaudara?

Biasanya kita akan menambah "I" pada kata dasarnya. Akh akan digunakan sebagai Akhi manakala Ukht disebut Ukhti. Metod ini juga ada digunakan dalam bahasa orang putih. Tak percaya? Apa yang kalian sebut dalam bahasa orang putih untuk "makcik". Aunt @ auntie? Ya, saya rasa sudah jelas apa yang cuba saya sampaikan di sini.

Itulah dia serba sedikit perkongsian dari saya mengenai Akhi dan Ukhti. Apa maksud sebenar, di mana lagi ia digunakan. Kalau kalian ada sesuatu yang nak dikongsikan, jangan pura-pura malu. Sudi-sudilah berkongsi sebaris dua...

Wallahua'laam...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...