Friday, March 8, 2013

Dasvidaniya Paeds And CUte Babies~~


Salam w.b.t.

Hampir bertahun-tahun lamanya blog tak diupdate. (Hiperbola gila setahun tak update hang nie..) Hari-hari terakhir saya di Jabatan Pediatrik menuntut tulang 4 kerat bekerja melebihi kemampuan manusia biasa. Apabila selalu dalam zon selesa, datang sikit ujian terus rasa down, give up. Itulah yang pernah saya lalui dan akan saya ingat sampai bila-bila.

Sebab apa terlalu sibuk? Sebab tak ramai interns di jabatan tersebut. Maka bebanan kerja meningkat sehingga saya sendiri pun dah tak jadi macam manusia lagi. Bila jadi macam tu, konsentrasi pun kurang sampaikan prestasi kerja pun agak membimbangkan. Namun, saya terus dan terus berdoa pada Allah mohon dipermudahkan semuanya. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar.

Hari-hari terakhir saya adalah di NICU (Neonatal Intensive Care Unit), unit yang memerlukan tahap konsentrasi yang tinggi kerana bayi-bayi di situ berada pada tahap kesihatan yang kritikal. Jadi, close monitoring sangat diperlukan. NICU bagi saya suatu unit yang penuh dengan ujian dan tekanan di mana doktor-doktor yang bertugas di dalamnya harus sentiasa tenang dan cepat bertindak. Yalah, dah nama pun ICU. Macam-macam kemungkinan boleh berlaku.

Mula-mula di NICU, rasa blur dan lambat juga buat semua kerja. Biasanya 2 orang interns perlu bertugas di situ. Tapi hanya saya seorang ditempatkan di situ disebabkan kekurangan interns. Bila kita lambat trace report dari lab atau lambat buat kerja, maka bersedialah untuk ditegur oleh doktor senior. Diherdik dan disoal bagaikan pesalah tu lumrah la bagi seorang doktor junior. Sampaikan pernah sampai satu tahap di mana diri ini dirasakan macam tak berguna langsung di situ. Rasa down. Rasa macam tak pernah belajar apa-apa langsung.

Namun saya muhasabah balik apa silapnya. Apa yang harus diimprove. Bagaimana saya harus keep in track dengan doktor2 senior kalau ada new admission dari wad bersalin contohnya. Sentiasa saya reflek diri, soal kenapa saya jadi macam tu. Dan saya berazam untuk jadi lebih baik pada hari esok dan hari-hari seterusnya.


"Sister, can you take my picture?"
"Yes"

Alhamdulillah, hari demi hari ada la perkembangan jugak. Walaupun tak juga memuaskan setelah berhari-hari di NICU, saya kuatkan semangat dan sentiasa tanya itu dan ini pada doktor senior. Dan mereka sentiasa berkongsi ilmu dan pengalaman yang mereka ada. Itu yang sangat saya hargai sepanjang di jabatan ini.

Bagi yang berminat dalam bidang medik, kena betulkan niat dan kena kuatkan semangat. Sebab tekanan kerja tu boleh datang tanpa kita sangka. Walaupun ada yang kata internship tu sebagai honeymoon year, bagi saya ia benar tapi hasilnya di penghujung tahun, satu benda apa pun tak tau nak buat. Hatta nak buat suction kat bayi pun tak pandai buat. Sangat2 rugi.

Sepanjang berada di NICU, kena marah tu benda biasa bila kerja tak dibuat dengan sempurna. Sebab bayi di situ perlukan penjagaan yang rapi. Tak boleh buat kerja sambil lewa saja. Kenalah buat betul2 dan penuh sabar. Semudah-mudah bagi susu pada bayi pun sudah dikira pahala kalau kita niatkan untuk menyembuhkan bayi tersebut. Kita dah pun mudahkan urusan orang lain. Allah pasti mudahkan urusan kita pula.

Banyak lagi nak dikongsi. Lain kali saja saya ceritakan pada anda. Semoga apa yang kita lakukan ini, menjadi saham kepada kita di akhirat nanti. InsyaAllah..

p/s : Hari ini, bermulalah tugasku di Jabatan Orthopedik. Posting yang agak relax. Banyak benda yang boleh belajar. Selamat tinggal Paeds dan bayi-bayi yang comel lote! (",)

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...