Thursday, July 25, 2013

2nd Half : Macam Mana Nak Skor Balik...


Salam w.b.t.

Kalau dalam permainan bola sepak, apabila wisel penamat separuh masa pertama ditiup, para pemain akan berhenti bermain dan berehat setelah puas menendang dan mengejar bola yang satu. Waktu rehat itu akan digunakan oleh mereka untuk merancang strategi yang lebih mantop untuk menebus kubu mahupun tembok besar pihak lawan supaya mereka dapat menjaringkan gol lalu meraih kemenangan.

Si jurulatih akan menilai kembali prestasi anak buahnya, apa yang patut dilakukan oleh setiap orang. Apabila separuh masa kedua bermula, masing-masing semakin bersemangat kerana peluang untuk menang masih ada.

Rupanya, kita sendiri pun sudah selesai melalui separuh masa pertama Ramadhan. Adakah kalian sedar dengan fakta ini? Allah, cepatnya masa berlalu pergi meninggalkan kita. Bagaimana dengan masa-masa sepanjang Ramadhan yang sudah pergi jauh?

Adakah sekarang kita sudah boleh melepaskan lelah dan berehat sebentar? Sudah semestinya tidak bukan. Sekali-kali tidak ada masa rehat untuk kita bersantai-santai sambil menghirup udara yang segar. Kalau nak rehat juga, silalah rehat dengan bertilawah Al-Quran. Buleh?

Sekarang, masanya untuk kita sama-sama muhasabah dan pandang belakang sekejap untuk menilai sejauh mana 1st half  Ramadhan sebelumnya. Adakah kita sudah berpuas hati atau masih ada lompong yang perlu ditampung. Penilaian itu penting supaya 2nd half Ramadhan nanti lebih bermakna dan lebih terisi dengan perkara yang menyebabkan kita menghayati ruh Ramadhan itu sendiri.

Mungkin boleh dikurangkan masa di laman sosial contohnya. Masa yang ada tu boleh digunakan pada benda yang lebih utama. Kita perlu tahu yang mana satu prioriti dalam hidup. Kita mau, kalau sehari tak baca notification di Al-Quran tu, boleh jadi tak tenang hidup nie. Baru syok.. =)

Kalau kita sendiri masih sama macam dulu, maknanya suasana Ramadhan tu memang tak kita rasa dan hayati. Nak dapat suasana tu, kita sendiri la yang kena hidupkannya supaya kita sedar bahawa bulan puasa ini suatu yang special dalam hidup kita. Kita patut rasa bersyukur diberikan peluang untuk terus hidup di bulan yang penuh keberkatan ini.

Let's make our strategies and do it! =)


No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...