Friday, July 12, 2013

Ramadan Kareem!


Salam w.b.t.

Hari ini merupakan hari kedua puasa bagi kami di Karad, lewat sehari dari tanahair. Puasa kali ini juga insyaAllah merupakan puasa terakhir bagi saya di perantauan. Pengalaman berpuasa tahun lepas masih segar di ingatanku, seolah-olah ia baru saja berlaku semalam. Cewah ayat. hehe

Dan pada ketika ini juga bumi Karad sedang dibasahi oleh hujan yang sangat menguji ketahanan mental seseorang untuk kekal dalam keadaan yang sedar (baca : waras). Berpuasa pada musim hujan adalah suatu medan ujian yang mencabar. Kata orang, musim panas begitu memenatkan mereka yang berpuasa. Tapi kata saya, musim hujan pun tidak kurang hebat dugaannya. Lebih-lebih lagi kalau tiada exam yang akan diambil nanti lalu masa lapang menjadi semakin banyak.

Musim ini juga merupakan musim peperiksaan bagi semua batch di sini. Semoga ibadah puasa membantu mereka untuk menjawab soalan dengan baik. Allah pasti membantu mereka yang bersusah payah demi agamaNya.

Ada satu status facebook yang begitu menarik perhatian saya. Ia ada memberitahu betapa bertambahnya saf solat Subuh di masjid berbanding pada bulan-bulan yang lain. Tambahnya lagi, pasti sekarang ini Israel sedang terketar-ketar lutut dan gementar dengan suasana ini. Bunyinya agak humor apabila itulah realitinya apabila datangnya Ramadan. Masing-masing terus berubah ke arah yang baik secara mendadak. Ia suatu perubahan yang positif. Apa yang lagi positif, perubahan itu dapat dikekalkan pada bulan-bulan yang seterusnya. Barulah osem kan?

Satu lagi status yang ingin saya kongsikan, adalah apabila lagu-lagu raya sudah dimainkan walaupun Ramadan baru saja bermula. Alasan yang diberikan adalah, "Begins with the End in Mind." Amboi jawapan dia. Dia sudah nampak raya dulu dari kita walaupun puasa tak sampai seminggu lagi pun. =)

Akhir kalam, marilah kita jadikan Ramadan kali ini Ramadan yang paling bermakna dan paling kita hargai kedatangannya. Jadikan Ramadan ini yang terbaik dari yang sebelumnya. Jom kita manfaatkan masa yang ada sebaik dan se'mahal' yang mungkin. Kita sungguh bertuah kerana masih lagi berpeluang hidup dan bertemu dengan Ramadan.

Oh ya, satu lagi. Lagi satu.. Tahu tak petang-petang ada cerita apa kat TV3? Haa, apa? Yap, betul3.. Mestilah Jejak Rasul kan. Sambil-sambil tolong mak ayah masak kat dapur tu, jangan lupa tengok ya. Janji tau...( buang tebiat ka apa mamat nie..)

Ok..Selamat beramal dalam bulan yang penuh barakah ini.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...