Wednesday, July 3, 2013

Selamat Bertugas Wahai Pendidik


Salam w.b.t.

Setelah sekian lama menunggu, akhirnya golongan pendidik muda kita telah mendapat jawapan di bumi mana mereka akan mencurahkan bakti kepada anak-anak muda hari ini. Ke mana destinasi mereka akhirnya terjawab jua. Semestinya ia satu perasaan yang tidak dapat digambarkan, tambahan pula kalau dihantar ke tempat-tempat yang tidak pernah didengari dan diketahui kewujudannya.

Dan ketika ini, semua pendidik muda itu sudah pun berada di penempatan masing-masing di mana mereka akan berkhidmat sebagai tenaga pengajar di situ. Ada yang masih ditempatkan di semenanjung dan ia mungkin rezeki bagi mereka. Kebanyakan dari mereka ditempatkan di Sarawak dan Sabah, pun satu rezeki juga tu. Dapatlah mereka melihat bagaimana keadaan hidup dan budaya masyarakat di sana yang pastinya mempunyai seribu satu macam ragam dan kerenah yang berbeza dari masyarakat semenanjung.

Barulah namanya perantau sejati. Dapat juga merasakan pengalaman fly ke tempat yang jauh. Pengalaman berada di tempat orang itu suatu yang sangat mahal tahu. Bukan semua orang yang dapat, dan tidak semua orang yang sanggup berjauhan daripada keluarga.

Melihat status kawan-kawan saya yang akan bekerja di Malaysia Timur sahaja menunjukkan betapa mereka teruja untuk berada dalam suasana yang baru itu. Entah apa yang akan dihadapi, semua itu bakal mematangkan hidup mereka dan menceriakan hari-hari yang bakal dilalui.

Semoga pengorbanan mereka untuk mendidik anak bangsa di sana dipermudahkan oleh Allah s.w.t. Semoga masa yang dikorbankan oleh mereka berjam-jam lamanya untuk sampai ke sekolah dibalas oleh-Mu dengan mudahnya anak-anak di sana mendapat ilmu yang bakal diberikan oleh pendidik-pendidik muda itu. Moga usaha yang kecil itu mendapat balasan kebaikan dari Allah.

InsyaAllah... =)

p/s : Semoga mereka diberikan kesihatan yang baik, dan ketabahan untuk mendidik anak-anak muda.
--> C. Rabani, C. Aiman Isswady, C. Aiman, C. Wan Shuhaina, C. Afifah, C. Syafika, C. Mustaqim, C. Aizat, C. Asyraf, C. Azuliana, C. Liana, C. Norliyana, C. Farah, C. Syaza dan semua cikgu yang bakal memulakan tugasnya.

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...