Saturday, October 19, 2013

Suatu hari di hari raya


Salam w.b.t.

Alhamdulillah selesai sudah satu bab yang tak kurang pentingnya dalam kamus hidup saya. Ia merupakan hari yang istimewa dan meletihkan namun banyak yang saya belajar di samping kepuasan yang saya dapat sepanjang hari itu.

Ia banyak mengajar erti kesabaran dan bertolak ansur sesama manusia. Ramai orang yang hadir pada waktu tersebut untuk menyaksikan event penting pada hari itu.

Apakah dia bab penting tu?? Jeng3..

Apa lagi, sembelih binatang korban la yang saya maksudkan tu. Bukan benda lain ya..hehe

Semalam merupakan hari terakhir binatang korban disembelih di Karad nie. Ramai juga yang datang untuk menyaksikan acara kemuncak tersebut.

Ini sebahagian gambar yang sempat saya ambil sebagai kenang-kenangan. Ya lah, tinggal beberapa bulan lagi di sini..huhu..tahun depan beraya di tanahair la pula.


Dalam perjalanan ke Eidghah, tempat solat sunat Hari Raya di satu kawasan lapang.


Sempat lagi berfoto-fotoan tu..


Rider di jalanan sepi..


Suasana perumahan di tempat sembelihan.

 Kali ini juga saya berpeluang melakukan sembelihan yang dilakukan di tempat tertutup di sini. Sekurang-kurangnya dapat juga pengalaman menyembelih binatang yang boleh saya kongsikan pada orang lain nanti.

Selalu tengok orang buat macam senang. Rupanya memang mudah pun. Pisau akan diasah setajam mungkin supaya proses sembelihan dapat dijalankan dengan pantas. Maka binatang korban pun kurang terseksa.

Cuba bayangkan kalau pisaunya tumpul. Sangat kejam oooo....



Adik nie namanya Ahmad. Comel kan? =)


Bukan senang sebenarnya hendak tumbangkan kerbau atau lembu sebelum disembelih. Perlukan kudrat yang banyak. Di sini, cuma 2 orang diperlukan untuk menumbangkan binatang-binatang tersebut seterusnya kaki mereka diikat untuk memudahkan proses sembelihan.





Daging yang sedang dipotong di tempat tertutup tersebut.

Setelah siap dilapah, daging-daging mula diagihkan kepada mereka yang memerlukan. Kami juga turut mengambil sedikit bahagian daging untuk dimasak di asrama. Banyak juga jumlah yang diberikan kepada kami. Sampai penuh peti sejuk dibuatnya..hehe





Inilah hasilnya. Daging korban yang akan diagih-agihkan kepada orang lain.


Semoga ibadah korban yang kita lakukan diterima oleh Allah s.w.t. Sama-sama kita ambil pengajaran daripada kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan keluarganya yang mana begitu banyak nama Baginda disebut di dalam Al-Quran.

Wassalam...



No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...