Saturday, October 26, 2013

Life and death....

Salam w.b.t.

Saya baru saja memulakan surgery posting beberapa hari yang lepas. Rasa excited juga sebab surgery merupakan salah satu bidang kepakaran yang saya minat. Mungkin saya akan menyambung kepakaran dalam bidang ini suatu hari nanti. InsyaAllah..Tetapi, kita hanya mampu merancang.

Ada orang yang suka dengan kerja-kerja di OT (operation theatre), maka bidang pembedahan menjadi pilihan mereka. Ada sesetengahnya yang lebih suka dengan kerja office hours kerana lebih banyak masa dengan keluarga contohnya. Itu semua terletak pada keinginan dan kemahuan masing-masing. Apa yang sangat penting adalah kepuasan (satisfaction) melakukan perkara yang kita suka tersebut sehingga banyak pengorbanan yang perlu dilakukan.



Bertugas di jabatan pembedahan sememangnya menuntut seseorang itu melakukan pelbagai jenis kerja yang nampak remeh tetapi jika ia dilakukan kena pada caranya, ia akan membuahkan hasil positif. Seremeh-remeh kerja tersebut termasuklah menukar dressing pesakit setiap hari, membuang tisu-tisu mati (slough) dan menjaga kebersihan pesakit yang terlantar dengan pelbagai jenis penyakit kronik.

Dressing yang betul sangat-sangat penting dan diperlukan supaya luka atau ulcer yang ada sembuh dalam masa yang singkat. Ini nampak kecil tapi kesannya sangat besar kepada setiap pesakit.

Selain musim sejuk di sini, kami sedang menghadapi satu lagi musim iaitu musim exam yang akan habis Isnin depan.Apabila saya lihat keadaan junior-junior yang sedang exam, terkenang balik diri ini beberapa tahun yang lepas. Begitu tension dan peritnya hidup tika tibanya musim exam. Hanya Allah saja yang boleh tolong waktu tu. Rindunya zaman-zaman itu..huhu

Ada yang sudah pun habis exam. Maka berlumba-lumbalah mereka keluar dari bumi Karad ke segenap penjuru India untuk berjumpa sahabat-handai. Ada yang keluar untuk bersuka-ria melepaskan tekanan barang 2,3 hari. Post-exam period should be spent wisely before the real final exam which is much more intense soon.

Apabila dah masuk zaman internship nie, memang la syok sebab dah tak ada exam. Tetapi, study tu tetap kena buat juga sebab doktor-doktor senior nie pasti akan bertanyakan soalan kepada kita. Hatta semasa surgery di OT, mereka akan pegang sesuatu organ dan bertanya, "What is this? " Maka fikiran akan cuba mengingat kembali (recalling like what those englishman say) saki-baki ilmu anatomi yang masih berbekas dalam ingatan.

Nak jadi surgeon, anatomi mau mantap beb!

Akhir kalam, semoga hari-hari yang bakal saya lalui nanti bakal menambahkan minat saya dalam bidang surgery. Pernah suatu hari sahabat saya dari Gujerat, a bright student, berkata kepada saya yang kerjaya sebagai surgeon ini tiap-tiap hari akan menghadap benda yang kotor. Nanah, darah, luka yang mesti ada dalam kehidupan seorang surgeon. Dia lebih suka bidang yang kecil tapi praktikal seperti bahagian mata (ophthalmology) atau ENT (ear, nose, throat).

Apa-apa bidang pun, perlu ada passion barulah kita akan enjoy dengan kerja tersebut. Setuju?

p/s : Got one sad news.1 of the juniors in Mangalore just passed away due to pneumonia. May he rests in peace. Life and death is a norm in this life.


No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...