Thursday, December 19, 2013

Seorang Ibu Yang Tabah


Salam w.b.t.

Katanya pada zaman sekarang, ramai yang memilih untuk melakukan pembedahan Caesarean ( Caesarean section/ C-sec/CS) semasa hendak bersalin. Ibu saudara saya turut mengatakan benda yang sama juga. Kerana apa? Sebab ibu atau bakal ibu tersebut tidak tahan dengan kesakitan ketika melahirkan anaknya itu. Lalu, mereka lebih rela memilih alternatif pembedahan untuk mengelakkan rasa sakit ketika bersalin.

Bersalin memang suatu yang sangat menyakitkan. Saya yang sedari awal berada di Labour Room sebelum bayi keluar pun kesian tengok para ibu yang terpaksa mengerah tenaga untuk meneran (bear down/push) semasa proses kelahiran itu.

Namun percayalah wahai ibu-ibu sekalian, terutamanya yang Muslim, betapa banyak pahala yang ibu-ibu dapat disebabkan ketabahan dan kesabaran ibu semasa bersalin. Lelaki belum tentu dapat menahan kesakitan yang sama.

Memanglah bersalin melalui pembedahan tu tak la sakit mana pun. Namun, komplikasi selepas pembedahan lebih banyak berbanding bersalin secara normal. Luka yang perlu dijaga juga kecil dan cepat sembuh kalau kebersihan diri dijaga sebaik mungkin.

Apa-apa pun, pilihan di tangan masing-masing. Buatlah pilihan yang bijak. Buat ibu yang memilih kelahiran secara normal, anda sememangnya seorang yang sangat kuat dan gagah kerana, pain threshold anda sangatlah tinggi (kata seorang rakan saya di fb) hehe


No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...