Monday, December 16, 2013

Ujian seorang doktor

Salam w.b.t.

Seseorang doktor itu pasti akan selalu menasihatkan pesakitnya supaya menjaga cara pemakanan yang betul, kena selalu bersenam, ambil ubat pada masanya dan lain-lain lagi.

Namun, doktor itu juga kadang-kadang tidak melakukan apa yang dinasihatkan kepada pesakitnya. Sedangkan doktor harus menjadi role model kepada pesakitnya.

Disebabkan kesibukan bekerja, dan masa bekerja seminggu ditambah kepada 75 jam, makin lewatlah waktu makan malamnya. Huhu

Doktor juga selalu kena bagi motivasi kepada saudara pesakitnya yang bimbangkan kesihatan ahli keluarga mereka.

"Banyakkan bersabar. Doalah pada Allah. InsyaAllah semuanya akan baik-baik saja..."

Ahli keluarga mendengar dengan penuh harapan supaya pesakit kembali sembuh seperti biasa.

Tengok-tengok, esoknya pesakit tersebut sudah pun meninggal dunia. Sehebat-hebat doktor pun tak boleh lawan qada' dan qadar.

Namun, bila si doktor pula diuji apabila ahli keluarganya sakit dan dimasukkan ke wad, fahamlah dia bagaimana perasaan pesakit yang pernah dinasihatinya sebelum ini. Dia pula yang kena belajar ilmu sabar dan tabah untuk menghadapi ujian hidup ini.

Asyik nasihat orang saja, sekali kena pada diri sendiri, mulanya rasa berat. Tapi lama kelamaan kita pasti akan dapat semangat balik.

Kesihatan itu, bila-bila masa Allah boleh ambil sekejap. Kalau kena uji, memang kena sabar banyak-banyak.

Manusia itu kan sifatnya sementara, cuma Allah yang Maha Kekal...

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...