Friday, January 24, 2014

12 Bulan yang Sepantas Kilat



Salam w.b.t.

Syukur Alhamdulillah, dengan izin dari Allah, tamatlah sudah fasa praktikal (internship) pada Isnin yang lepas. Tempoh masa setahun itu dirasakan begitu cepat berlalu meninggalkan kita semua. Banyak kenangan pahit manis sepanjang tempoh itu yang telah saya lalui.

Saya sendiri selalu berfikir mengenai apa yang telah saya lakukan sepanjang tempoh setahun ini. Banyak kerjanya, atau banyak masa rehatnya.

Adakah saya telah memanfaatkan setiap ruang masa yang ada untuk berkhidmat kepada masyarakat di sini? 

Adakah semangat untuk bekerja dan berbakti itu sentiasa bertambah sepanjang tahun, atau ia kekal flat ibarat garisan lurus ECG pesakit yang sudah meninggal dunia.

Adakah semangat yang berkobar-kobar semasa posting pertama dahulu, masih saya rasakan sehingga posting yang terakhir?

Adakah selepas ini, saya boleh berdikari apabila datang seorang pesakit diabetes atau pesakit darah tinggi yang inginkan nasihat daripada saya?

Itulah yang kembali bermain di fikiran setelah habisnya internship di sini.

Pernah suatu ketika, seorang senior kami di Jabatan Obstetrik & Ginekologi mengatakan bahawa "it's a shame for u guys if u don't know how to give injections. The internship is almost over for u all.." huhu

Kata-katanya masih saya ingat sampai sekarang. Ya benar, apabila sudah habis belajar, kita merasakan nikmatnya hidup dan ingin rehat seketika mungkin. Namun, apabila kita mula menggalas tanggungjawab sebagai seorang pekerja yang kerjanya deal dengan nyawa orang lain, maka kita perlu ambil serius mengenainya. Setiap kerjaya yang berbeza ada responsibilitinya masing-masing.

Setelah kita bekerja, kita kena pastikan kita betul-betul bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan itu. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan, bak kata orang kita.

Sewaktu saya masih seorang interns dahulu (dan masih lagi belajar sampai sekarang), saya selalu berdoa supaya Allah pelihara kesihatan saya supaya dapat saya berikan khidmat yang terbaik kepada pesakit di sini. Kadang-kadang tu, ada la juga perasaan malas bertandang dalam diri yang serba kurang ini. Namun saya sentiasa harap saya dapat tolong para pesakit meringankan beban yang mereka sedang tanggung. 

Salah satu cara, adalah dengan berkomunikasi dengan mereka sendiri. Biarlah cakap broken sekali pun, sembang-sembang yang sedikit itu walau sekadar bertanya khabar, mungkin dapat meringankan beban mereka yang sedang diuji. Selalunya pesakit pasti tidak akan melupakan doktor yang merawat mereka andai mereka terserempak dengan kita di mana-mana.

Suatu masa dulu, semasa saya bertugas di Jabatan Perubatan, ada seorang pesakit lelaki ini dalam 20-an umurnya kalau tak silap saya, menghidap kencing manis. Paras gula dalam darahnya agak tinggi juga, dan dia mempunyai masalah pundi kencing di mana ia tidak dapat berfungsi untuk mengeluarkan urine (atonic bladder).

Untuk mengatasi masalah tersebut, satu tiub kencing (Foley's catheter) harus dimasukkan untuk mengeluarkan urine yang berkumpul dalam pundi kencingnya. Itu merupakan hari pertama saya di jabatan tersebut dan saya diajar bagaimana untuk memasukkan tiub tersebut. Itulah prosedur ringkas pertama yang saya belajar. Walaupun ia nampak mudah, ia tetap perlukan latihan dan keyakinan untuk melakukannya.

Beberapa hari selepas itu, saya lihat pesakit yang sama sedang berkemas untuk keluar dari wad. Mungkin keadaannya sudah semakin stabil. Dia pun memanggil saya,

“Doktor, doktor. Nak nombor telefon..”

Pintanya dengan penuh harapan, sambil menghulurkan sebuah buku nota kecil kepada saya. Saya ambil dan tuliskan nombor sebagaimana yang diminta olehnya. Saya juga menasihatkannya supaya mengambil ubat mengikut waktunya. Dia cuma mengangguk dan tersenyum lebar, tidak menampakkan sebarang riak kesakitan yang pernah ditanggungnya sebelum ini.

Terdetik dalam diri, bagaimanakah nasibnya sekarang. Apakah dia sudah semakin sihat atau sebaliknya. Hanya Tuhan yang tahu. Semoga dia semakin sembuh seperti biasa...

Banyak lagi cerita yang ingin saya kongsikan di sini. Setiap satu daripadanya, manis mahu pun pahit akan menjadi bekal untuk saya pada masa hadapan.

Daripada perasaan yang berdebar-debar ketika mengambil darah bayi sampai berpeluh tangan (hahaha), sampailah sedikit konfiden untuk mengambil darah orang dewasa, pengalaman itu semua akan saya kenang sampai bila-bila.

Sekurang-kurangnya, kalau orang tanya, saya boleh la katakan yang saya pernah buat beberapa prosedur yang mudah. Paling tidak pun, saya boleh katakan yang saya pernah tengok beberapa kali sampai berpinar-pinar kepala jadinya. (ini hiperbola..)

Salah seorang pensyarah subjek FMT (Forensic Medicine & Toxicology) saya, Dr. Usgaonkar pernah memberikan nasihat kepada saya sebelum saya mula berpraktikal di sini. Katanya,

“Mal, hang ambik peluang waktu internship nie belajaq macam2. Apa2 kerja atau prosedur yang ada, hang buat ja. Bagi biasa n cekap... Baru la ada pengalaman bro..”

Ok, lebih kurang macam tu la, kecuali part bro tu...hehe

 Waktu tu punya la semangat nak belajar macam-macam. Bukan apa, kawan-kawan semua dah mula praktikal lagi awal dari saya. Mana boleh kalah kan..haha

“What do you want to learn here?” Tanya seorang senior kepada saya sewaktu hari pertama di Jabatan Perubatan.

“I want to learn about the procedures...”

Itulah serba sedikit apa yang saya dapat setelah habis kontrak kerja di sini. Semoga ia boleh menjadi pengajaran kepada kita semua. Semoga adik-adik junior KIMS yang baca celotehku ini (kalau ada la), dapat jadi lebih baik daripada saya.

Ok la, setakat ini dulu. Terima kasih sebab sudi baca sampai habis..

Ciao!


Wassalam.... (",)

3 comments:

  1. dah abih posting lama dah ka?buat malu ja suh p keja.hadui..
    btw..bwk lapengalaman berharga tu pulang jd bekal utk go on wif ur career..
    moga jd doc yg berjasa utk ummah..

    ReplyDelete
  2. faiezz > rindu pulak nak pi posting walaupun dah habih..InsyaAllah, doakan kami semua bole buat yang terbaik nanti..

    ReplyDelete
  3. maila buat tour posting..huhu...dtg melawat kami nie haa...insyaallah Allahu yusahhil..doakn kami yg masih berjuang nie...

    ReplyDelete

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...