Sunday, July 31, 2011

Bicara Jantung ?


Salam w.b.t.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

"Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging. Jika ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya. Jika ia buruk, maka buruklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahawa ia adalah hati." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Ada pelbagai pendapat yang mentafsirkan makna sebenar Hati seperti yang disebutkan dalam hadis di atas. Adakah kalimah Qalbu tersebut merujuk kepada Hati yang boleh dilihat secara zahir atau ia merujuk kepada maksud yang lain ?

Mengikut istilah bahasa Arab, Qalbu bermaksud jantung. Ya. Jantung yang dapat dilihat dengan mata kasar kita. Jantung yang mempunyai 4 rongga yang berfungsi untuk mengepam darah ke seluruh anggota dan organ kita. Itulah apa yang ditafsirkan oleh ulama mengenai kalimah Qalbu tersebut. Apabila jantung mempunyai masalah maka organ dan anggota yang lain turut bermasalah dan tidak akan berfungsi.

Suka juga untuk saya kongsikan satu lagi pendapat ulama berkenaan makna sebenar kalimah Qalbu tersebut. Kata beliau :

"Duduknya 'hati' pada jantung, seperti duduknya 'manis' pada gula dan sepertimana duduknya 'masin' pada garam. Bersifat ia maknawi dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar."

Gula itu menunjukkan sifatnya yang manis. Sesuatu yang tidak dapat dilihat kecuali dirasakan kehadirannya. Letaknya pada gula. Jantung pula berfungsi menunjukkan sifat 'hati'. Yakni perasaan. Kasih, cinta, benci, marah dan sebagainya. Segala macam jenis sifat itu menunjukkan kehadiran 'hati' pada jantung yang dilihat secara zahir, boleh dipegang, disentuh dan ditimbang beratnya. Begitu juga gula dan garam yang boleh disentuh dan dilihat fizikalnya.

Pernah dengar dialog-dialog di bawah ?

Dialog 1 : "Ish, tak dak hati perut langsung ka hang nie..??"

atau

Dialog 2 : "Deme takde hati langsung ke kat budak tu ? hehe "

Kedua-duanya berada pada 2 situasi yang berbeza tapi menunjukkan satu persamaan iaitu bagaimana Perasaan itu cuba diterjemahkan dan disampaikan dengan penggunaan Hati. Mungkin disebabkan itulah simbol Hati seringkali disalahgunakan dan dieksploitasi oleh golongan muda-mudi untuk menterjemahkan perasaan mereka. Hmmm. Tidak kena pada tempatnya tu.

Kalaulah seseorang itu dikatakan tiada hati dan perasaan, secara literalnya boleh kita (baca:saya) katakan dia semestinya tiada jantung juga kan ? (",)

Sama-samalah kita menjaga kesihatan jantung supaya ia sentiasa sihat dan bergaya. Nikmat kesihatan itu sesuatu yang sangat mahal dan tidak ternilai harganya.

Jagalah jantung kurniaan Allah sebaiknya, supaya kita punya 'hati' yang baik untuk diterjemahkan melalui peribadi yang baik juga. Jauhilah sifat-sifat tercela yang boleh merosakkan jantung seterusnya menggelapkan 'hati' kita itu. peace...

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...