Wednesday, August 3, 2011

Legasi Tinggalan Nabi


Salam w.b.t.

Bulan Ramadan sememangnya cukup dinanti-nantikan oleh penggemar makanan serata dunia. Betulkah apa yang saya katakan ini ? Mungkin ada benarnya sebab bulan puasa cukup sinonim dengan Bazar Ramadan yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Sebut sahaja Ramadan pasti terbayangkan bazarnya yang menjual pelbagai jenis makanan saujana mata memandang.

Syukurlah di tempat saya ini tiada bazar Ramadan. Maka tiadalah duit yang senang-senang melayang mengikut hawa nafsu yang tidak akan pernah berhenti menyerang insan yang lemah ini. Terkadang teringin juga hendak merasai suasana bazar, melihat seribu satu perangai manusia semasa dalam ujian seharian.

Ada satu lagi sinonim dengan bulan Ramadan.

Apa ? Ya. Bijak. Bijak. Bulan Ramadan juga tidak boleh dipisahkan dengan rancangan Jejak Rasul, sebuah rancangan yang memaparkan sirah perjuangan Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Sebuah rancangan ilmiah yang bagi saya wajib ditonton oleh semua lapisan masyarakat. Mesti tengok.

Jejak Rasul, rancangan yang saya minati sepanjang Ramadan, diri ini sentiasa menantikan pengisian terbaru Jejak Rasul yang begitu bermakna untuk dihayati. Siapa yang tidak kenal dengan Haji Zainal Ariffin yang ibarat isi dengan kuku dengan rancangan ini. Suaranya yang menjadi latar penceritaan begitu memukau sesiapa yang mendengarnya bahkan mereka yang pertama kali menontonnya pasti tertanya-tanya milik siapakah suara itu. Ada karismanya yang tersendiri. =)

Walaupun berada jauh dari tanahair, saya usahakan juga untuk mencari siri rancangan ini supaya suasananya seolah-olah saya berada di rumah apabila menontonnya. Sementara menunggu waktu berbuka tu memang terbaik la kalau dapat tengok Jejak Rasul. Sekurang-kurangnya masa kita terisi dengan sesuatu yang berfaedah, sesuatu yang membuka minda kita.

Musim terbaru Ramadan kali ini bertajuk "Legasi Muhammad s.a.w. di Eropah Timur". Krew Jejak Rasul menjelajah ke negara-negara bekas komunis seperti di Moscow, Tatarstan, Dagestan, Chechnya dan Ukraine.

Bagi yang berminat untuk mendownload rancangan ini, boleh ke link ini :
http://www.jiwang.ws/tv-show-malaysia-59/jejak-rasul-2011-update-episod-3-a-130449/

Setakat ini sudah pun 3 episod dan ia akan diupdate setiap hari. Maka bolehlah download di link tersebut.

Semoga kita menjadi umat yang berilmu dengan ilmu-ilmu Islam, sejarah Islam yang cukup membanggakan umat Islam suatu masa dahulu. Kini menjadi tanggungjawab kita untuk membangkitkan semula kegemilangan Deen ini, satu-satunya Deen yang diredhai di sisi Allah.

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...