Wednesday, August 10, 2011

Mamlakah Sulaiman A.S.



Salam w.b.t.

Peranan hati yang bersih mencerminkan keperibadian yang unggul. Insan yang hatinya dekat pada Rabbnya sentiasa merasakan hidupnya tenang sekalipun pelbagai masalah sedang dihadapinya.

Hati yang tulus, hati yang penuh dengan kefahaman tentang sifat-sifat Pencipta menyedarkan insan betapa kerdilnya sebaik-baik makhluk ini.

Menjaga hati bukan sahaja melalui ibadah fardhu atau sekadar zikir-zikir yang dilakukan berulang kali.

Hati itu juga perlu dididik untuk meninggalkan sifat-sifat mazmumah yang sering menjadi barah dan boleh merosakkan jiwa insan. Contohnya, sikap menjaga amanah dan berlaku adil sesama insan.

Apabila hati insan sentiasa mengingati Allah di mana saja, ke mana saja, pasti hidupnya selamat dan dia akan dilindungi dari pengaruh iblis dan syaitan.

Hal ini berlaku pada zaman pemerintahan Nabi Sulaiman a.s. Baginda diutuskan untuk memimpin Bani Israil yang sebelumnya pernah dipimpin oleh Nabi Musa A.S. Anakanda kepada Nabi Daud A.S. ini menghadapi tentangan oleh sebahagian dari Bani Israil yang mengamalkan ilmu sihir dan pemujaan syaitan.

Hal ini ada disebutkan dalam Surah Al-Baqarah ayat 102 di mana Allah menegaskan bahawa Nabi Sulaiman tidak pernah mengamalkan sihir sebagaimana yang diamalkan oleh sebahagian orang Yahudi (Bani Israil) pada masa itu.

Pada masa pemerintahan kerajaan Nabi Sulaiman A.S., Baginda mengingatkan mereka supaya menguatkan semangat dalam diri serta bersatu untuk menentang pengaruh syaitan. Mereka yang tidak teguh imannya akan terpengaruh dengan hasutan syaitan untuk menjauhkan insan dari agamanya. Sebagai langkah berjaga-jaga, Baginda menasihatkan mereka supaya berlaku amanah dalam perniagaan, meninggalkan hasad dengki, menjauhi riba dan berlaku adil sesama manusia.

Itulah kunci untuk menewaskan syaitan yang dilaknat Allah. Namun masih terdapat golongan yang mendewakan syaitan dengan mempelajari sihir dan melakukan aktiviti pemujaan syaitan.

Kingdom of Solomon adalah problem solver kepada yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana agaknya situasi pada zaman itu. Macam mana Nabi Sulaiman bertindak untuk memberi peringatan kepada umatnya akan bahaya besar yang bakal tiba. Sesuatu yang menggerunkan bakal bermaharajalela, di mana iman dan jiwa yang teguh sebagai benteng dari segala ancaman.

Apa tunggu-tunggu lagi tu. Boleh la mengelik butang play di bawah untuk melihat trailer movie Kingdom of Solomon, buah tangan dari Iran. Untuk memuaskan hati, bolehlah memuat turun cerita penuh dari laman-laman yang sewaktu dengannya. (",)

video

No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...