Thursday, August 25, 2011

Adik Nak EarPod 5.5G Tak ?

Salam w.b.t.

Apabila kita mati kelak, salah satu amalan yang dapat memberikan kita pahala berterusan adalah sedekah jariah. Kalimah 'jariah' itu sendiri memberitahu kita akan pahala yang sentiasa 'mengalir' kepada insan yang suka bersedekah.

Pada bulan puasa ini, pahala sedekah dilipat gandakan oleh Allah. Ia sebagai satu dorongan atau perangsang supaya kita sentiasa bersemangat untuk bersedekah.

Nabi ada bersabda yang antara lain menyuruh umatnya bersedekah barang yang paling disayanginya. Barang yang paling dia hargai. Sesuatu yang sangat bernilai dalam hidupnya. Dengarnya macam susah bukan ?

Kalau si A memiliki EyePhone 5 yang paling canggih, agak-agak sanggupkah si A memberi sedekah EyePhone 5 tersebut kepada insan yang memerlukan.

Andai Dr. WBC mempunyai laptop VAIOSS limited edition yang baru baharu saja sampai dari USSR, rasanya mahukah dia memberikannya kepada salah seorang kanak-kanak di Palestin ?

Kita pasti berat hati untuk menyerahkan sesuatu yang sangat bernilai kepada orang lain. Tambah-tambah kalau sesuatu yang kita miliki itu, memerlukan pengorbanan yang besar untuk mendapatkannya.

Namun, terdapat juga sebahagian yang berjaya mengharungi dilema dalam dirinya. Bagi mereka, segala harta itu hanyalah pinjaman semata-mata, bila-bila masa Allah boleh tarik balik. Dan mereka berjaya mengharungi salah satu ujian dalam hidup ini.

Ujian macam mana tu ?

Itulah dia ujian keikhlasan. Ikhlas dalam memberi. Hendak ikhlas bukan sekadar cakap di mulut, bahkan hati pun kena ikhlas juga. Macam dalam cerita 'Kiamat Sudah Dekat', belajar ilmu ikhlas.

Apabila hati ikhlas, nescaya Tuhan akan bagi ganjaran kepada hamba-Nya. Ikhlas perlukan pengorbanan dan ketabahan. Perlu letak kepentingan orang lain atas kepentingan diri sendiri.

Akhir kalam, mari kita muhasabah adakah kita sudah betul-betul ikhlas ketika memberi kepada yang memerlukan. Adakah sedekah itu sekadar ikutan apa yang orang lain buat, atau kita melakukannya berdasarkan suruhan Allah dalam Al-Quranul Karim.

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...