Saturday, August 6, 2011

Petua Mengelakkan Sakit Jantung



'Hati' diibaratkan sebagai raja yang berupaya mengawal seluruh anggota badan manusia. Raja yang baik menjadi tauladan yang baik untuk rakyatnya.

Sekiranya raja atau pemerintah mengamalkan prinsip amar makruf dan nahi mungkar, nescaya rakyat akan mengikuti jejak langkah sang pemerintah lalu melahirkan masyarakat yang sejahtera mulia pekertinya. Begitu hebat kuasa yang ada pada raja. Baik raja maka baiklah rakyat yang diperintah.


Melatih diri memiliki jantung sebegini.

Prinsip ini bertepatan dengan diri kita manusia selaku makhluk ciptaan-Nya. Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam kitab tulisannya, Tibb an-Nabawi (Perubatan Nabi) ada menyebutkan bagaimana hebatnya perubatan yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan kaedah menjaga hati itu sebaik yang mungkin.
Menurutnya, hati (jantung) menjadi lebih baik apabila ia mempunyai pengetahuan tentang Tuhannya, Penciptanya serta Asma'-Nya, Sifat-sifat dan Suruhan-Nya.

Hati itu juga boleh menjadi baik apabila ia cenderung untuk berusaha mendapatkan kasih sayang Allah, melakukan apa yang disukai-Nya dan berusaha untuk menjauhi segala larangan-Nya dan perkara yang menjurus kepada kemurkaan-Nya.

Serta hati yang begini. Pasti tubuh badan sentiasa kekal sihat.

Apabila jiwa insan dan hatinya kuat secara spiritual, ia boleh menangkis segala macam penyakit, baik penyakit lahiriah atau penyakit yang berkaitan rohani. Hati insan dididik dengan cara mendekatkan diri kepada Allah, mengingati-Nya, menyayangi-Nya, bergantung kepada-Nya dan memohon pertolongan hanya kepada-Nya. Apabila hati kita dihubungkan dengan Allah, sudah pasti kita akan memiliki hati yang bersih dan suci.

Jadi marilah kita berusaha meraih cinta Ilahi pada bulan yang diberkati ini. Sentiasa ingat kepada al-Khaliq walau di mana kita berada. Jika kita sentiasa ingat kepada-Nya sudah pasti Dia akan selalu mengingati dan memelihara kita. Nasihat ini untuk sahabat semua terutama kepada yang menaip entri ini juga.

Memetik lirik lagu sebuah nasyid,

Jagalah hati...
Jangan kau kotori...


Kerana setiap penyakit itu puncanya hati yang tidak dijaga, hati yang terabai, hati yang lalai dari mengingati-Nya. Moga kita sentiasa menggilap hati dengan mengingati Allah kerana dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang.

"Dalam hati mereka (golongan munafik) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta."

(Al-Baqarah : ayat 10)

4 comments:

  1. nice one! keep it up and thanks for sharing.JAZAKALLAHU KHAIRAN KASIRA!:)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. amalkanlah membaca doa ini.. setiap apa yang dilakukan dalam aktiviti seharian..
    ALLAHUMA SOLI A'ALA QOLBI SAIDINA MUHAMMAD.. sebanyak 7kali dengan (tgan diletakkan di jantung anda, dimana dada anda)

    ReplyDelete

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...