Sunday, August 14, 2011

Musafir Tumpang Lalu


Salam w.b.t.

Firman Allah dalam Surah An-Nur, ayat 30 yang bermaksud :

''Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.''

Berjalan-jalan semasa berpuasa cukup menguji iman. Segala macam dugaan yang ada dan ia datang dari segenap penjuru, kanan kiri depan belakang atas bawah. Datangnya tiada disangka-sangka.

Sungguh ia memerlukan kekuatan yang mencukupi untuk menepis segala dugaan tersebut. Kedai yang bersimbol 'lelaki tua berkaca mata' contohnya, hanya dapat kami tatap dari luar sahaja. Kaki yang membawa diri ini ditahan daripada melangkah masuk ke kedai tersebut sekalipun ada keinginan untuk ke situ.

Itu baru satu. Berjalan-jalan juga merupakan aktiviti yang menemukan kami dengan pelbagai jenis manusia yang beraneka ragam. Ada yang berkulit putih. Ada yang sawa matang. Ada yang berhidung mancung dan bermacam-macam lagi. Kata orang pandangan mata selalu menipu. Maka mata juga perlu dikawal supaya melihat yang perlu sahaja, dan sebolehnya menjauhkan diri daripada yang tidak patut dilihat.

Kalau hendak keluar boleh, tetapi kena ada 'persiapan' terlebih dahulu supaya tujuan asal tidak berubah. Sesungguhnya ujian itu boleh datang dalam pelbagai bentuk sehinggakan kita tidak menyedarinya dan bertindak menjauhinya.

No comments:

Post a Comment

Bencana alam, adakah kita ambil pengajaran?

Salam w.b.t. Lama sungguh tak menulis di sini. Dek kekangan masa kononnya, idea yang sentiasa bersarang di minda tak dapat diterjemahkan da...