Tuesday, September 25, 2012

Rahsia Air Tangan Sendiri


Salam w.b.t.

Sejak mula menonton rancangan realiti Masterchef Australia, bersemangat pula rasanya untuk memasak. Juri program tersebut bukan sahaja berjaya menaikkan semangat peserta malahan penonton yang melihatnya di rumah juga turut mendapat motivasi untuk memasak.

Maklumlah sedang menuntut di negara orang, kenalah masak sendiri kalau mengidam makanan di tanahair. Kata orang, hendak seribu daya. Sebenarnya memasak ini memerlukan kemahuan yang tinggi dan semangat untuk terus mencuba sekiranya gagal pada cubaan pertama. Satu lagi, jangan bertangguh. Kalau sudah dirancang perlu diteruskan sebagaimana dalam perancangan.

Memandangkan musim peperiksaan semakin hampir, kekerapan memasak berkurangan dek kekangan masa. Namun, kalau ada kelapangan pasti akan cuba juga menyediakan menu yang mudah dan ringkas.

Faktor harga barang bukan lagi satu bebanan kerana harga sayur di sini, di Karad contohnya, sangat-sangat murah. Ini betul-betul bukan cobaan! Harga yang dibayar seolah-olah tidak setimpal dengan sayur sebeg plastik ditambah dengan kudrat pakcik sayur menimbang berat sayur yang dibeli. Sangat bersyukur...

Barang-barang basah dijual sama ada di kedai kecil atau pun di pasar.



Salah satu pasar yang terletak berdekatan dengan bangunan universiti, kira-kira 10 minit perjalanan.

Meriah juga suasananya dengan kerenah manusia yang pelbagai. Si penjual dengan cara tersendiri untuk menarik kedatangan pembeli membeli barangan mereka.

Kalau di Malaysia, pasar borong beroperasi pada waktu pagi tetapi di sini ia bermula pada waktu petang (mungkin di sesetengah tempat pada waktu petang). Ia juga diadakan secara terbuka tanpa payung atau khemah.

Suatu pengalaman yang seronok juga ketika membeli sayur di sini. Sekurang-kurangnya boleh mempraktikkan nombor dalam bahasa Hindi atau Marathi. Ek untuk satu, Panch bermaksud lima manakala sepuluh disebut sebagai Das.

Kalau hendak setengah kilogram kami katakan "arda kilo chahiye..", "pau kilo" untuk 250 gram. Ingat Pau Daging, ingatlah 250 gram. =)

Benarlah suatu kata-kata,"Berbudi kepada tanah pasti akan mendapat hasilnya." Tanah menjadi medium kepada tumbuh-tumbuhan untuk membesar. Tanah juga merupakan asal penciptaan manusia. Jadi, manusia dan tumbuh-tumbuhan saling berkait dan memerlukan antara satu sama lain.

Wallahua'laam...



No comments:

Post a Comment

Jururawat, oncall & postcall

Salam w.b.t. Selamat Hari Jururawat saya ucapkan buat semua akak-akak yang telah banyak berkorban masa dan tenaga menolong doktor da...